Foreldreansvar

tamlin77

Glad i forumet
Jeg og min samboer skal gå fra hverandre, vi har en datter på 3,5 år. Har bestilt time hos familievernkontoret. Han skal ha hver 3 helg i begynnelsen, og evnt deretter hver annen helg hvis han ser det går bra. Dette er hans eget ønske.
Jeg ønsker fullt foreldreansvar, hvordan går jeg frem på dette? Er det vanskelig å få?

Ja, det er vanskelig å få.....det må være spesiell grunn til det.....er jo hans barn og

Hvorfor vil du ikke at faren til datteren din skal få ha samvær med henne? Hun trenger jo pappaen sin. Barn er like glade i begge foreldrene sine.

Jeg vil gjerne at han skal ha samvær med henne, jeg som har pushet på så han skal ta annenhver helg etterhvert. Er ikke samværet det går på, men foreldreansvaret.

Hvorfor vil du ikke at faren til datteren din skal få ha samvær med henne? Hun trenger jo pappaen sin. Barn er like glade i begge foreldrene sine.
Enig. ..

Håper dere kommer til enighet :-)

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app

Enig. ..

Håper dere kommer til enighet :)

Vil gjerne han skal ha samvær med henne, som nevnt over så har jeg pushet han til mere samvær. Han vil ha hver 3 helg, men han skal ha annenhver helg etterhvert som han ser det går. Han har ikke tatt mye ansvar i tiden som har vært. Men jeg ønsker at barnet skal ha pappaen sin i livet sitt. Det er foreldreansvaret jeg ønsker alene, ikke samværet.
Ingenting hadde vært bedre enn om han tok ansvaret med samværet, spesielt for vår datter sin skyld.

Vil gjerne han skal ha samvær med henne, som nevnt over så har jeg pushet han til mere samvær. Han vil ha hver 3 helg, men han skal ha annenhver helg etterhvert som han ser det går. Han har ikke tatt mye ansvar i tiden som har vært. Men jeg ønsker at barnet skal ha pappaen sin i livet sitt. Det er foreldreansvaret jeg ønsker alene, ikke samværet.
Ingenting hadde vært bedre enn om han tok ansvaret med samværet, spesielt for vår datter sin skyld.
Så flott :-)
Jeg så ikke denne før nå. Håper han ville stille opp minst annenhver helg for hennes skyld :-)

Dette ville je ha også siden bf aldri har brydd seg om noe spm helst ang ting som skjer ang dattera si mens vi bodde sammen. Samt at han er mye borte så ikke enkelt å få signaturer o.l...... men blankt avslag fra megler før han rakk å åpne munnen..... så nå er det ett salig styr støtt noe må signeres av begge

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Skal vel noe til å frata foreldreansvaret, så lenge ikke far evt er villig til å fraskrive seg dette selv. Men det har han jo full mulighet til å gjøre da, den samtalen kan du ta med han utenom familievernet

Vi hadde delt foreldreansvar og har aldri hatt noe problemer. Har aldri måtte ha en eneste underskrift fra han (kun navnevalg men det er ikke aktuelt når barnet er så gammelt). Pappaen fikk med fullmakt av meg for å skaffe pass, men da fikk han beskjed om at det trengte de ikke så de kikket ikke på det engang. Har du en spesiell grunn for at du ikke ønsker delt ansvar?

Sent from my iPhone using BV Forum

60/40 er vel det mest normale? Skal mye til å få fullt ansvar så lenge den andre er i jobb etc og skikket på sndre måter

60/40 er vel det mest normale? Skal mye til å få fullt ansvar så lenge den andre er i jobb etc og skikket på sndre måter

Ser en del roter med begreper i denne tråden! Foreldreansvar har ingenting med samvær å gjøre. Barnet har like mye rett til samvær med begge foreldrene selv om en har foreldreansvaret . Å ha foreldreansvaret betyr at man tar de litt større avgjørelsene som omhandler barnets liv som navn, bosted (geografisk, kan flytte lenger uten samtykke), trosretning, skolevalg osv. Det har ingenting med samværsgrad å gjøre. Om mor har fullt foreldreansvar kan far fortsatt ha like mye samvær som om det hadde vært delt.

Når det er sagt tror jeg det er vanskelig å frata en forelder foreldreansvar

Jeg har dessverre ingen erfaring eller gode råd her, men ønsker deg lykke til fremover - håper dere finner ut av det til det beste for alle:-)

Som det sies over skal det svært vektige grunner til for å få foreldreansvaret alene når det a) allerede er delt, og b) far vil ha det.
I rettssaker hvor far ønsker delt foreldreansvar (og ikke har det fra før) får han det tilnærmet automatisk, med mindre det er de tidligere nevnte "vektige grunnene" til det.

Skjønner godt at du ønsker det alene, selv når man samarbeider godt kan det være noe sabla herk med den ekstra underskriften.
Tok to måneder å få ut passet fra politistasjonen fordi jeg kun hadde KOPI av fars ID når jeg skulle bestille pass til Jr., ikke "rett kopi", slik at far måtte hente passet ut og når han ikke hadde mulighet til å dra dit innenfor åpningstidene... :p

Dersom far skulle være medgjørlig kan du som sagt ta det opp med ham på forhånd og om han går med på å fraskrive seg foreldreansvaret så er jo den grei.
Men de fleste kvier seg for det - både fordi det gir deg større frihet til å flytte og slikt, men også fordi mange - spesielt etter skilsmisse/samlivsbrudd - er redde for at mor skal endre navn på barnet, f.eks...

Vi hadde delt foreldreansvar og har aldri hatt noe problemer. Har aldri måtte ha en eneste underskrift fra han (kun navnevalg men det er ikke aktuelt når barnet er så gammelt). Pappaen fikk med fullmakt av meg for å skaffe pass, men da fikk han beskjed om at det trengte de ikke så de kikket ikke på det engang. Har du en spesiell grunn for at du ikke ønsker delt ansvar?

Trengte de ikke fullmakten????? Det er jo farlig da om de begynner å gi ut pass til barn som ikke skal ha o.l... trodde dette var totalt minimum med fullmakt je

Trengte de ikke fullmakten????? Det er jo farlig da om de begynner å gi ut pass til barn som ikke skal ha o.l... trodde dette var totalt minimum med fullmakt je

Trodde jeg også. Men har fått vite i ettertid at man ikke kan nekte den andre forelderen å skaffe pass med mindre man har en god grunn. Og det er det de færreste som har, så det skal ikke være noe problem å skaffe pass. Men vet ikke hvordan de som har en god grunn gjør det - har det registrert hos politiet via familievernkontor/dom/bv el kanskje?

Trodde jeg også. Men har fått vite i ettertid at man ikke kan nekte den andre forelderen å skaffe pass med mindre man har en god grunn. Og det er det de færreste som har, så det skal ikke være noe problem å skaffe pass. Men vet ikke hvordan de som har en god grunn gjør det - har det registrert hos politiet via familievernkontor/dom/bv el kanskje?

hvis det ikke er med begge foreldrene/fullmakt skal politiet kontakte den andre forelderen etter det je har skjønt.

Så da tar det endel lengre tid å få pass, har satt meg litt inn i dette siden je antar det blir ett pes uten like å få med far her til politiet :p

Jeg måtte ha med fullmakt fra pappaen selvom vi bor sammen og er gift når jeg skulle få pass til sønnen vår..

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Back
Topp