Stor baby

Tinatin83

Blir kjent med forumet
Heihei!
Jeg har vært til samtale på sykehus på grunn av komplikasjoner under forrige fødsel. Jordmor foretok en ultralydundersøkelse for å blant annet estimere vekt. Jeg har nå 3 uker og 2 dager igjen til termin og vekten til gutten ble estimert til å være 3700g allerede. Hvis jeg går helt til termin eller over ville vekten antakelig ligge på rundt 4700. Dette syntes jordmor var stort så hun satt meg opp på en legetime neste uke for en mulig igangsettelse.

Har noen av dere erfaringer med dette?? Hun sa også at mye var opp til meg om jeg heller ville bli igangsatt 2 uker før termin, hva hadde dere gjort? Litt redd for å føde en så stor baby kjenner jeg.

Jeg hadde nok valgt å bli igangsatt. Ville ikke født en så stor baby om jeg fikk valget. Men de kan jo ta feil.

Sent from my iPad using BV Forum

Kan godt være de har estimert feil ja, men med storesøster fikk de rett. De estimerte henne til 4000g på termin dagen og siden jeg gikk 9 dager over ble det 300g mer.

Hvis det var meg ville jeg gått for å ikke sette i gang i utgangspunktet. Det er jo hodeomkretsen som har noe å si, ikke vekta på babyen sånn sett... Når hodet er ute følger jo resten med. Pluss at de estimerer jo ofte feil.

Hvis det var meg ville jeg gått for å ikke sette i gang i utgangspunktet. Det er jo hodeomkretsen som har noe å si, ikke vekta på babyen sånn sett... Når hodet er ute følger jo resten med. Pluss at de estimerer jo ofte feil.
Husker ikke helt hvilken størrelse de estimerte på hodet, men hun sa at hodet var rundt 18% større enn andre babyer på dette tidspunktet.

Husker ikke helt hvilken størrelse de estimerte på hodet, men hun sa at hodet var rundt 18% større enn andre babyer på dette tidspunktet.
Det blir jo ditt valg :) synes selv at riedrypp og en teknisk fødsel var veldig slitsomt, skulle gitt mye for å slippe. De sa jeg hadde en liten baby på 3,3 med HO 31 cm, ut kom en på 3760 gr og 36 i Ho :P Tenker at mange har lyst til å bli satt i gang og noen ganger er det sikkert lurt og! Men kan jo føre til ekstra stress og greier rundt. Selvom det selvsagt kan gå helt fint og da:)

Det blir jo ditt valg :) synes selv at riedrypp og en teknisk fødsel var veldig slitsomt, skulle gitt mye for å slippe. De sa jeg hadde en liten baby på 3,3 med HO 31 cm, ut kom en på 3760 gr og 36 i Ho :P Tenker at mange har lyst til å bli satt i gang og noen ganger er det sikkert lurt og! Men kan jo føre til ekstra stress og greier rundt. Selvom det selvsagt kan gå helt fint og da:)

Det blir jo ditt valg :) synes selv at riedrypp og en teknisk fødsel var veldig slitsomt, skulle gitt mye for å slippe. De sa jeg hadde en liten baby på 3,3 med HO 31 cm, ut kom en på 3760 gr og 36 i Ho :p Tenker at mange har lyst til å bli satt i gang og noen ganger er det sikkert lurt og! Men kan jo føre til ekstra stress og greier rundt. Selvom det selvsagt kan gå helt fint og da:)
Vil egentlig helst slippe igangsetting siden det blir unaturlig, men får tenke litt på det og høre hva legen sier neste uke.

Det var stor forskjell ja på hva de hadde estimert babyen din til og hva den faktisk var!

Jeg ble satt igang nå grunnet misfarget fostervann. Med drypp. Det gikk som en drøm hos meg. Gikk fra 1 til 9 cm på ca 2,5 time, hadde lite smerter før pressriene kom. Min baby hadde hodeomkrets på 28, var bare 35 uker på vei, men hun lå feil, som en stjernekikker, og ble tatt ut med tang etter 1,5 time med pressrier. Det var ikke spesielt behagelig :P

Sent from my iPhone using BV Forum

Det kommer jo litt an på lengden også, om babyen veier 4600 og er 53 cm så er det jo en tynn lang baby. Hodeomkretsen på mini var 37, en barnepleier kommenterte dagen etter fødselen, at det var stort. Men jeg hadde ikke peiling, og ingenting å sammenligne med. Men jm sa han hadde perfekt fødehodeform :)

Så vekt trenger ikke ha så mye å si om formen på hode er bra og han er lang :)

Det kommer jo litt an på lengden også, om babyen veier 4600 og er 53 cm så er det jo en tynn lang baby. Hodeomkretsen på mini var 37, en barnepleier kommenterte dagen etter fødselen, at det var stort. Men jeg hadde ikke peiling, og ingenting å sammenligne med. Men jm sa han hadde perfekt fødehodeform :)

Så vekt trenger ikke ha så mye å si om formen på hode er bra og han er lang :)

Min gutt var 3,7 og 54 cm lang, hehe. Men han var litt tynn, altså, i alle fall ikke den største bolla på barsel, tror ikke han hadde vært tynn akkurat med nesten 1 kg mer :P

Jeg fikk tilbud om igangsetting denne gang da babyen var estimert til over gjennomsnittet og min forrige fødsel endte i akutt ks pga stor baby (4990/56 cm) og smalt bekken.

Jeg ble igangsatt sist også (pga overtidig sv.skap og sv.skapsforgiftning) og synes at fødselen ble veldig, veldig teknisk. Har veldig dårlige minner fra fødselen, og jeg tror jeg ville hatt det selv uten det akutte keisersnittet. Takket derfor nei til igangsetting og ba om planlagt ks- noe jeg fikk.

Ks gikk superbra (det er en uke siden), men det et jo ikke til å stikke under en stol at det er en stor operasjon. Undrer meg på om det hadde vært bedre med igangsatt fødsel...? Jeg tenkte jo i utgangspunktet at alt kom til å ende med ks uansett, men lillebror var nesten halvannen kilo mindre enn broren. Så kanskje jeg hadde klart det?

Hvis jeg var deg ville jeg tatt en ordentlig prat med noen som har peiling på dette :-) Kanskje legen på sykehuset har noen gode ord? Og det er jo ikke sikkert legen er enig med at igangsetting er nødvendig heller.

Back
Topp