HJEELP - grusom flyskrekk!!

Sunnmøring81

Forelsket i forumet
Novemberskattene 2014 <3
.. og vi reiser til Hellas om 2,5 uker! Turen ble bestilt på impuls uten å tenke særlig over hva jeg egentlig gjorde. I ren panikk nærmest, med tanken på at det er siste sjanse til kjærestetur til syden (vi har ikke vært i syden enda) før vi får barn. Jeg har sånn flyskrekk at jeg gruer meg i dagesvis i forveien, selv om jeg får Sobril med legen. Bruker tablettene bare når jeg flyr, og de gjør slik at jeg faktisk får sett verden (jeg hulker selv om jeg er nedsløvet) ;) Og nå skal vi altså reise snart, og jeg er gravid 20+4 i dag. Vil vere ca 23 uker når vi reiser, 25 når vi reiser hjem, og jeg vil selvsagt HELST ikke ta noe medisin!! Og definitivt ikke dersom jeg VET at det er skadelig for lillegutten i magen.

Jeg har prøvd å google sobril opp og ned i mente. Der er mange ulike meninger, og da mener jeg meninger! Det eneste jeg finner svart på hvitt (felleskatalogen)i faktaform er at det kan vere skadelig for fosteret ved langvarig bruk, og spesielt om det brukes ifm alkohol. Men jeg finner ingenting om engangstilfeller annet enn en lommelege som mente det ikkje ville vere skadelig om det var bare engangstilfeller (her var det også snakk om en tur-retur fly). Men kan man stole på lommelegen? Og er det bra for barnet og oppleve den panikkangsten som jeg får, i timesvis, dersom jeg flyr uten? Hva er værst? (har prøvd google).

Jeg har også hørt med jordmor, men der fikk jeg bare kontant: "Man bruker ikke medisin i svangerskapet uten at man må", ferdig med den saken. Hun så faktisk irritert ut, og derfor kvir jeg meg imot å spørre flere leger/jordmødre som jeg har snakket med. Skulle ønske jeg traff en lege som kunne sette seg i min situasjon og fortelle meg evt HVORFOR jeg ikke skal ta sobril, hva gjør det med barnet? Eller hvorfor jeg KAN ta det siden det er bare et engangstilfelle (to da, tur-retur). Ikke bare et svar fordi det er prinsippsak å ta minst mulig.
Jeg er selvsagt helst ute etter å få høre at jeg kan ta Sobril denne ene gangen, fordi det ikke vil vere skadelig for barnet. Men dersom det er skadelig så fortell meg hvorfor jeg ikke skal ta det da! For da gjør jeg det selvsagt ikke!! :)

I fjor fløy jeg fra gardermoen til Ålesund uten tabletter sammen med kjæresten (han ville jeg skulle prøve), og han har sagt i ettertid at "jeg skal ALDRI fly sammen med deg uten at du har "dopet" deg, igjen". Så ille er det faktisk :) Huff, klump i magen nå.. Egentlig burde jeg bare avbestille hele turen, men da vet jeg at min kjære blir så fantastisk skuffet (selv om jeg vet at han også hadde forstått). Han elsker å reise, og ble SÅ glad da jeg overrasket han med denne turen.
Uansett.. Er det noen her med flyskrekk som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å holde meg rolig uten medisin? :schocked028

Du fokuserer på lille. Pust, ha nok å gjøre under flyturen. Bok etc? Meld fra til kabinpersonalet. Tryggeste plassen i flyet er bak, minst humping foran.
Er slik selv men opplevde det som lettere å fly som gravid fordi jeg kunne fantasere om Lille og alt som måtte gjøres før fødsel.
I dag flyr jeg ikke lenger selv ikke med valium. :/
Fly er dessuten veldig trygt. Visste du at for å miste vingene må de bøyes med makt mer enn 90 grader? At store fly lander seg selv? :)

Du fokuserer på lille. Pust, ha nok å gjøre under flyturen. Bok etc? Meld fra til kabinpersonalet. Tryggeste plassen i flyet er bak, minst humping foran.
Er slik selv men opplevde det som lettere å fly som gravid fordi jeg kunne fantasere om Lille og alt som måtte gjøres før fødsel.
I dag flyr jeg ikke lenger selv ikke med valium. :/
Fly er dessuten veldig trygt. Visste du at for å miste vingene må de bøyes med makt mer enn 90 grader? At store fly lander seg selv? :)
Har tenkt bok, men der vet jeg at jeg ikke kommer til å klare å fokusere nok til å få med meg hva jeg leser ;) Har også tenkt på å ta med ipad og se serie? Men da er jeg rett tilbake til flykskrekken og tenker; er det farlig å ha på ipaden i fly?? Hehe.. Jeg vet at jeg barekan stålsette meg og bestemme meg for å gå på det flyet uten å ta noe medisin, men jeg VET hvor redd jeg blir. Og med en 4 timers flytur? Herre.. Jeg pleier å si i fra til kabinpersonalet, sist fikk jeg sitte fremme med pilotene, hehe! Følte meg som en liten jente (jeg er 32) ;p Men det hjalp! Følte meg tryggere når jeg fikk sitte med dem. Takk for at du bryr deg med å svare, alle tips er gode tips <3

Snoker! :)

Jeg skjønner GODT hvordan du har det - jeg er lik! For meg funka det å ha noe annet å fokusere på. Altså: det veksler litt mellom skrekk og avslapning, hehe, men det er bedre enn å sitte konstant redd og nervøs. Jeg bruker ikke medisiner på flyturer lengre.

For meg er take-off og landing det verste da flyet svinger en del, da blir jeg jævlig svimmel og blodtrykket faller. Vi var nettopp 2 uker i Tyrkia, og på tur nedover så var jeg så nervøs at jeg skalv hele turen ned. Dette var første tur uten medisin. Vi pratet med personalet på flyet, og jeg fikk pledd for å holde på varmen, vann, cola og sukkerbiter (pga svimmelheta og blodtrykksfall når flyet svinger). :)

Ellers så hjalp det veldig å bli plassert langt fremme, ved siden av ruten. Da kan jeg heletiden orientere meg ved å se ut, og jeg kjente ingen turbulens eller svinging når flyet gikk opp og ned :) Jeg fikk også et hefte for barn (haha, tegnesaker) for å fokusere på noe annet. Jeg så serier og alt gikk faktisk greit. Jeg prøvde også å distrahere meg selv med å tenke at "jeg sitter på båt" :)

På tur opp og ned pleier jeg å lese i taxfree bladene som er på flyet, så pleier jeg å prate om det jeg leser eller ser til kjæresten, så er han veldig flink til å distrahere meg med spørsmål videre.

Jeg tørr ikke gå på do i flyene engang (klaustrofobi), men ved å prate med perosonalet så tilrettela de slik at jeg kunne gå på do uten å ha igjen døra, men heller å ha do-vakt utenfor.. Haha!

Skal fly til Bergen i dag. Alene :o
Gruer meg litt, men vet det går fort fra Trondheim.

Vet ikke annet tips å gi. Jeg skjønner deg kjempegodt! Du får prøve å distrahere det mest mulig, puste rolig, høre på rolig musikk og se serier. Prat med perosonalet på flyet, de vil ditt beste :-)

Venninna mi har flyskrekk, hun pratet med fødeavdelingen og de sa at hun kunne ta sobril på flytur! Så lenge det var et engangstilfelle å hun ikke brukte det fast så gikk det helt fint så det gjorde hun, men ring å snakk med din fødeavdeling å hør om de er enige!

Sent from my iPhone using BV Forum

Grunnen til at jm og lege og felleskatalogen sier det skal unngås er at ingen VET hvor lite som er skadelig/hvor mye som er trygt (som med alkohol, uten sammenligning forøvrig).
Stress i seg selv er helt ikke farlig for fosteret, derfor sier de som de sier. Om du medisinerte en grunntilstand som i seg selv var farlig ville det vært annerledes.
Som i den forrige tråden om emnet lurer jeg fortsatt på hvorfor du ikke har forsøkt psykolog/psykiater for dette?

To engangsdoser gjør neppe skade, men du får nok aldri tommel opp fra lege/jm fordi ingen kan garantere at det er trygt.

Sendt fra min iPhøøøne

Grunnen til at jm og lege og felleskatalogen sier det skal unngås er at ingen VET hvor lite som er skadelig/hvor mye som er trygt (som med alkohol, uten sammenligning forøvrig).
Stress i seg selv er helt ikke farlig for fosteret, derfor sier de som de sier. Om du medisinerte en grunntilstand som i seg selv var farlig ville det vært annerledes.
Som i den forrige tråden om emnet lurer jeg fortsatt på hvorfor du ikke har forsøkt psykolog/psykiater for dette?

To engangsdoser gjør neppe skade, men du får nok aldri tommel opp fra lege/jm fordi ingen kan garantere at det er trygt.

Sendt fra min iPhøøøne
Tommel opp får jeg nok aldri, og tommel opp gir ikke jeg heller. Psykiater har jeg aldri vurdert, men flyskrekkkurs har blitt anbefalt. Problemet er at de ikke finnes der hvor jeg bor og jeg må reise langt for å delta. Og kursene er vel ikke gjort på en dag. Flyr ikke så ofte så det blir bortgjemt/glemt til den dagen jeg skal ut å reise igjen. Og siden tablettene har gjort at jeg likevel har opplevd store deler av verden så har jeg ikke hatt veldig hastverk med disse kursene.

Har ikke tenkt å slutte å reise etter at jeg får barn, og har heller ikke tenkt å vere neddopet når jeg reiser sammen med mine barn, så et flyskrekkkurs er nok det jeg må komme til å ta en gang uansett. Men jeg får vondt i magen av tanken på det også for jeg vet at man flyr på disse kursene. Uten medisin. Og det er nok til at jeg utsetter, utsetter, utsetter.

Tommel opp får jeg nok aldri, og tommel opp gir ikke jeg heller. Psykiater har jeg aldri vurdert, men flyskrekkkurs har blitt anbefalt. Problemet er at de ikke finnes der hvor jeg bor og jeg må reise langt for å delta. Og kursene er vel ikke gjort på en dag. Flyr ikke så ofte så det blir bortgjemt/glemt til den dagen jeg skal ut å reise igjen. Og siden tablettene har gjort at jeg likevel har opplevd store deler av verden så har jeg ikke hatt veldig hastverk med disse kursene.

Har ikke tenkt å slutte å reise etter at jeg får barn, og har heller ikke tenkt å vere neddopet når jeg reiser sammen med mine barn, så et flyskrekkkurs er nok det jeg må komme til å ta en gang uansett. Men jeg får vondt i magen av tanken på det også for jeg vet at man flyr på disse kursene. Uten medisin. Og det er nok til at jeg utsetter, utsetter, utsetter.

Men da ser jeg situasjonen litt bedre, og skjønner godt du kvier deg for kurs som har m selve skrekken å gjøre. Er selv hysterisk redd insekter, men vil ikke kureres siden det involverer nærkontakt, fobi er dumme greier :(

Sendt fra min iPhøøøne

Snakk med føden eller fastlege.. Jeg må ta valium når jeg flyr ellers blir jeg så stresset at det er farlig for kroppen.. Men har fløyet uten en gang nå i juni, ettersom jeg var gravid, det var helt jævlig!!! Så må ha noe når vi reiser om 14 dager, men drar jo alene med 5åringen så må jo kunne ta meg av ham...

Men da ser jeg situasjonen litt bedre, og skjønner godt du kvier deg for kurs som har m selve skrekken å gjøre. Er selv hysterisk redd insekter, men vil ikke kureres siden det involverer nærkontakt, fobi er dumme greier :(

Sendt fra min iPhøøøne
Takk for at du skrev akkurat det :)

Snakk med føden eller fastlege.. Jeg må ta valium når jeg flyr ellers blir jeg så stresset at det er farlig for kroppen.. Men har fløyet uten en gang nå i juni, ettersom jeg var gravid, det var helt jævlig!!! Så må ha noe når vi reiser om 14 dager, men drar jo alene med 5åringen så må jo kunne ta meg av ham...

Vil gjerne vite hvilket svar du fikk av legen din og hvilken medisin du evt ble "anbefalt" å ta :)

Back
Topp