Middagsmat

Bkno4893172

Forelsket i forumet
Har dere begynt med middag til de søte små? Her er baby 6 mnd, men så langt er det bare mme og 2 porsjoner grøt om dagen. Syns det er vanskelig å introdusere ny mat da jeg er redd for at baby skal få vondt i magen.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Har dere begynt med middag til de søte små? Her er baby 6 mnd, men så langt er det bare mme og 2 porsjoner grøt om dagen. Syns det er vanskelig å introdusere ny mat da jeg er redd for at baby skal få vondt i magen.


Sent from my iPhone using BV Forum
Gir middagsmat hver dag, hun er ikke så glad i det ennå. Lagde en rett selv som hun liker godt: kylling, søtpotet, gulrot, brokkoli og bladpersille. Kylling og søtpotet er lett fordøyelig. Så blander jeg inn litt morsmelk.
 
Gir middagsmat hver dag, hun er ikke så glad i det ennå. Lagde en rett selv som hun liker godt: kylling, søtpotet, gulrot, brokkoli og bladpersille. Kylling og søtpotet er lett fordøyelig. Så blander jeg inn litt morsmelk.
Må gjerne blande inn litt frukt i middagsmaten for at den skal gå ned ;) ikke i kyllinggryten da!
Også er det aprikosi kyllinggryten, som er godt for magen :)
 
Har ikke begynt enda. Her får han litt grøt og morsmelk. Hatt litt problemer med magen og skulle ikke øke mengden grøt i den perioden. Så får noen ts dagen. Hva er en porsjon grøt?! Tenkte å introdusere grønnsaker fra mand av. Så vi da gir grøt og middag!:) synes det med fast føde er litt vanskelig jeg! Hvor mye skal jeg gi- må han være oppi ennporsjon med grøt før man introduserer noe annet? Når gir man frukt? Når begynner man med kjøtt? Osv.. Men er vel viktig å stole litt på sine egne instinkter og:)
 
Har ikke begynt enda. Her får han litt grøt og morsmelk. Hatt litt problemer med magen og skulle ikke øke mengden grøt i den perioden. Så får noen ts dagen. Hva er en porsjon grøt?! Tenkte å introdusere grønnsaker fra mand av. Så vi da gir grøt og middag!:) synes det med fast føde er litt vanskelig jeg! Hvor mye skal jeg gi- må han være oppi ennporsjon med grøt før man introduserer noe annet? Når gir man frukt? Når begynner man med kjøtt? Osv.. Men er vel viktig å stole litt på sine egne instinkter og:)
Helsesøster fortalte at mellom 4 og 7 mnd er den beste tiden å
Innføre ny mat, for da er tarmen mest mottagelige for nytt. Så lurt å starte snart.
En porsjon grøt er 1 dl vann. Jeg gir en porsjon grøt formiddag og kveld og middag midt på dagen. Frukt etter middag og kveldsgrøt og sviske etter morgengrøt. Ammer morgen og kveld. Her har det gått veldig fint, litt trøblete å innføre gluten, men ellers bra!
Kjøtt kan du begynne med nå, men kanskje greit å gi litt grønnsaker først. Jeg ga ikke full porsjon grøt før jeg begyne med grønnsaker. Startet med smaksprøver men økte raskt til en hel posjon her også. Spiser bare mer og mer og fikk beskjed om at man kunne gi helt til de ikke vil ha mer..
 
Det må da finnes ei bok om babymat og how to do it? Det skal jeg sjekke, syns middag er vanskelig.
 
Ja, det er vanskelig! Det er vel det helsestasjonen er der for? Vi prøvde oss frem og her har det gått veldig bra :) Margit vea har vel en bok om det?
 
Takk for masse gode råd catbar:) helsesøster anbefalte meg å fullamme til 6 mnd, men jeg valgte å begynne med grøt før. Siden han fikk prob med magen sa hs at jeg ikke skulle øke mengden før han var fin igjen. Fin nå. Men på onsdag spydde han 3 (!!!) ganger. Panikk langt inn i sjelen da:/ formen er fin, så tror det var for mye mat? Fikk grøt og pupp rimelig nærmt. Turde ikke å gi grøt torsd, men gav i dag og det har gått bra:) han elsker grøt:) og vannmelon får han, nam nam!!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Mi spyr hvis grøten er for tykk! Legene trodde hun hadde problemer med overgangen mellom magesekken og tarm men var fin på ul så fikk beskjed om å tynne ut grøten og det hjalp! Hun har ikkje spydd en eneste gang etterpå :D
Her får hun grøt og middag og smootie og hun elsker å smake masse forskjellige smaker alt går ned ;) eneste hun var skeptisk til var blåbær :p måtte noen skjeer til før hun var overbevist ;) eneste hun ikkje har likt er fiskeboller ;)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp