Skal si du kan myeAltså.
Symptomer: dette er ekstremt individuelt, her finnes ingen fasit og det kan være forskjellig fra graviditet til graviditet. Jeg har fått alle symptomer i løpet av mine 10 pp'er og har egentlig lært at det eneste som kommer tydeligst når jeg er gravid er sure oppstøt. Men det har jeg også fått én gang før tr kom. Mange får ingen symptomer. Det burde man i så fall være lykkelig for. Symptomer handler bare om hvordan kroppen din reagerer på hormonene, det er urintesten som viser om hormonene er der eller ikke, ikke symptomene. Vi reagerer forskjellig, og kan reagere forskjellig fra gang til gang. Jeg pleier også bli kvalm før tr/IKM, og når jeg er gravid så fortsetter det jo så lenge jeg er gravid (og ble veldig ille etter uke 5 den gangen jeg har vært gravid over tid). Jeg tenker derfor at alle som ikke har symptomer burde prøve å huske at det er veldig veldig vanlig, og være glad for det, for ekstrem svangerskapskvalme er helt j****.
Kjemisk graviditet betyr spontanabort før uke 5+0, det er altså bare en undergruppe av spontanabort. Spontanabort etter uke 5+0 heter klinisk graviditet, fordi man vil kunne finne embryo ved UL (før uke 5+0 er det kun blodprøve/urinprøve som vil kunne vise at man er gravid, derfor "kjemisk graviditet".) Spontanabort før uke 5: kjemisk graviditet, mellom uke 5-12: tidlig spontanabort, etter uke 12: sen spontanabort. Det er ingen grunn til å være mer redd for kjemisk graviditet enn annen spontanabort sånn egentlig (bortsett fra at risikoen for abort går litt ned for hver uke som går). Når testen din blir negativ igjen er jo når du ikke er gravid lenger, så om det skjer 4+4, 6+5 eller 9+3 er jo umulig å si, det avhenger jo av din spontanabort i så fall. Forhåpentligvis får du ikke svakere test og opplever ikke spontanabort. Det er heller ikke anbefalt å fortsette å teste med graviditetstester etter uke 5-6 fordi hcg blir så høyt at det visstnok kan "mette" testen og derfor gi en svak test. Det vet jeg ikke om er sant, men det er så mange som sier det så jeg tenker at det er sikkert like greit å slutte å teste uansett. Og etter uke 8 så skal hcg synke igjen, så man burde ikke måle hcg i blodprøver for å lete etter stigning lenger hvert fall.
Sent from my SM-G350 using BV Forum mobile app