Permisjon frem til august 2016...

Tananka

Glad i forumet
Lurer på om det er andre som tenker å hjemme med barnet frem til august 2016? Eller noen som har erfaring ed å gå hjemme flere mnd uten lønn.. Begynner å tenke litt på hvordan vi skal kunne finansiere det :p med minstejenta her gikk jeg hjemme 4 mnd uten lønn, en av mnd var feriepenger så det gikk jo fint. Ellers hadde jeg studert i tillegg til jobb så hadde opparbeidet meg med at jeg hadde lagt vekk fødselspenger fra lånekassen som jeg betalte ut som lønn de mndene. Det går ikke nå da jeg ikke studerer lenger :p vi har nylig kjøpt hus og dermed økt boliglån så er ikke mulig å leve på en inntekt. Tenker å høre med banken ift avdragsfrihet på lån for en periode, noen som har erfaringer?

Så tenker jeg mulighet med å jobbe kveld/helg. Er ansatt som ekstavakt på en bolig, men ønsker helst ikke det.. Så tenker jeg mtp dagmamma. Ser for meg at de jeg kommer k barselgruppe med sitter i samme situasjon og at jeg dermed kan ha mulighet på å tjene noe penger med å være dagmamma for et par andre.
Så tenker vi å prøve å planlegge litt nå ift å legge vekk penger i mnd. Litt vankelig å spare mer enn det vi allerede gjør, vi pusser nemlig opp huset :)

Så skyt ut ideer eller erfaringer, tips - hvordan kan vi kunne gå hjemme i permisjon frem til august 2016? :) blir vel faktisk 8-9 mnd uten lønn for meg , også kommer pappapermen på 10 ukene..


Jente 2010 & 2012 <3
 
Lurer på om det er andre som tenker å hjemme med barnet frem til august 2016? Eller noen som har erfaring ed å gå hjemme flere mnd uten lønn.. Begynner å tenke litt på hvordan vi skal kunne finansiere det :p med minstejenta her gikk jeg hjemme 4 mnd uten lønn, en av mnd var feriepenger så det gikk jo fint. Ellers hadde jeg studert i tillegg til jobb så hadde opparbeidet meg med at jeg hadde lagt vekk fødselspenger fra lånekassen som jeg betalte ut som lønn de mndene. Det går ikke nå da jeg ikke studerer lenger :p vi har nylig kjøpt hus og dermed økt boliglån så er ikke mulig å leve på en inntekt. Tenker å høre med banken ift avdragsfrihet på lån for en periode, noen som har erfaringer?

Så tenker jeg mulighet med å jobbe kveld/helg. Er ansatt som ekstavakt på en bolig, men ønsker helst ikke det.. Så tenker jeg mtp dagmamma. Ser for meg at de jeg kommer k barselgruppe med sitter i samme situasjon og at jeg dermed kan ha mulighet på å tjene noe penger med å være dagmamma for et par andre.
Så tenker vi å prøve å planlegge litt nå ift å legge vekk penger i mnd. Litt vankelig å spare mer enn det vi allerede gjør, vi pusser nemlig opp huset :)

Så skyt ut ideer eller erfaringer, tips - hvordan kan vi kunne gå hjemme i permisjon frem til august 2016? :) blir vel faktisk 8-9 mnd uten lønn for meg , også kommer pappapermen på 10 ukene..


Jente 2010 & 2012 <3
Her har vi planlagt at jeg går hjemme med mini til h*n er 2-2 1/2 år. Liker ikke å sende for tidlig i barnehagen .


Desember 2014 spire - etter 6 års prøving!
 
Kan jeg spørre hvorfor du ønsker å gå hjemme så lenge?



Jente født 02.06.10
App taster :)
 
Du kommer jo langt med å gjøre som du skriver her, spare opp på forhånd, ta ekstravakter på kveld/helg (da er det jo også bedre betalt pga tillegg) når mannen din har fri, følg med på tilbud og spar der du kan spare som f.eks. ved handling. Ta den mest nødvendige oppussingen nå, og resten når du har kommet deg i jobb igjen? :)


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Skulle gjerne gjort det, men det tror jeg ikke vi har mulighet til... Satser på å få barnehageplass fra jan 2016.... Må regne litt på det....

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app
 
Jeg vurderer også å gå hjemme til barnehagestart 2016. Evnt jobbe 50 prosent. Jeg har allerede nå bedt om avdragsfrihet på lånet. Og så sparer jeg så mye jeg kan. Blir det veldig trangt, så bytter vi ut en av bilene med en eldre og billigere bil eller tar opp litt ekstra på huslånet.
Du får jo også 6000 i kontantstøtte og 1000 i barnetrygd. Det dekker jo litt det og.
 
Her vi bor er det ikke mulig å få bhg plass før aug 2016.. Men vi er heldige. Jeg er student, så jeg får foreldrestipendet til august2015, og samboer får hele permisjonen som da blir på 40uker pga jeg ikke har opparbeidet foreldrepenger. Disse får han utsatt til jeg skal begynne å jobbe, som da sikkert blir i september, evt blir jeg hjemme lenger, vi får se hva vi ønsker. Men da skal vertfall sambo etter planen være hjemme en stund også må vi få tatt ut ferier og sånn til sommeren, slik at i praksis har vi to "inntekter" hele tiden :) pluss engangsstønad før fødsel og kontantstøtten til baby begynner i bhg. :)


To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 ❤️
 
Jeg har også tenkt å gå hjemme til august 2016 :) Vi vet ikke helt hvordan vi skal løse det enda, men rent økonomisk har vi det fint (ikke noe lån og grei sparekonto) :) Vi vurderer at jeg har permisjon til august 2015, da går vikariatet mitt ut så har ikke noe arbeid å gå tilbake til, så tar han over resten av permisjonen så han får være hjemme med oss litt lenger enn de 10 ukene som er forbeholdt far :) Vi mister da en halv årslønn i tillegg til at han bare får sin grunnlønn, så det må litt planlegging til visst vi skal gjøre det :)
 
Kan jeg spørre hvorfor du ønsker å gå hjemme så lenge?



Jente født 02.06.10
App taster :)


Her jeg bor er det liten/ingen sjangs (minimal vertfall) for å få barnehageplass fra januar 2016. Så bare kjenner jeg at jeg ønsker det denne gangen. Ser for oss at dette blir siste barnet så vil utnytte å kunne gå hjemme, må bare finne ut hvordan det kan bli mulig :p


Jente 2010 & 2012 <3
 
Hvordan jobber mannen din?
Jeg tenker også på å gå hjemme til august 2016, pga barnehageutfordring fra januar 2016. Mannen min jobber 2/4 ordning i Nordsjøen og jeg er lærer. Tenker at jeg ordner meg som ringevikar di 4 ukene han er hjemme, og er hjemme selv di to ukene han er på jobb.
 
Her går jeg ut i jobb 2 dager i uken fra mai 2015 for å dra ut permisjonen mest mulig. Disse dagene blir mannen hjemme. Er vi heldige får vi bhg plass fra aug 15 og da betaler vi heller plassen frem til januar uten å bruke den..


 
Eg ska studere deltid :) så ska ha h*n heime hvertfall til august 2016 kansje lengre :)

julibaby2013 & desemberbaby2014 ♡
 
Hvordan jobber mannen din?
Jeg tenker også på å gå hjemme til august 2016, pga barnehageutfordring fra januar 2016. Mannen min jobber 2/4 ordning i Nordsjøen og jeg er lærer. Tenker at jeg ordner meg som ringevikar di 4 ukene han er hjemme, og er hjemme selv di to ukene han er på jobb.


Mannen jobber fast kl 7-15:30. Må nok evt se på løsniner som at jeg jobber er par dager i uka for å dra ut permisjonen. Jeg er førskolelærer så er nok ikke problem å få jobb noen dager i uka. Personlig syns jeg ikke der er så optimalt, vertall ikke hvis det er snakk om ped.led. stilling. Men vil heller det om det er avgjørende for om vi har mulighet til å strekke ut permisjonen :)


Jente 2010 & 2012 <3
 
Her blir det aug 16. Tror ikke man kan ha en plass ubenyttet så lenge som 6mnd? For står barn i kø som oftest.

Her søker vi våren 2015, pga søakenpri før storebror begynner på skolen, så står vi i kø til aug 16 regner jeg med. Får jo 7 i mnd i kontantstøtte og barnetrygd, klarer oss fint da! :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Her jeg bor er det liten/ingen sjangs (minimal vertfall) for å få barnehageplass fra januar 2016. Så bare kjenner jeg at jeg ønsker det denne gangen. Ser for oss at dette blir siste barnet så vil utnytte å kunne gå hjemme, må bare finne ut hvordan det kan bli mulig :p


Jente 2010 & 2012 <3
Ah! Skjønner:) det er heldigvis ikke noe problem her, men synes det er kjedelig å betale barnehageplass fra aug til des som ikke er i bruk:-/ vurderer gå hjemme til aug 16 selv. Godt med kontantstøtten da, om det holder?! :)



Jente født 02.06.10
App taster :)
 
Kontantstøtte og barnetrygt hjelper selvfølgelig, men langt fra nok :p må regne litt på det og se hvor mye/lite vi kan klare oss med og sette i gang skikkelig sparetiltak nå tror jeg :) må sjekke opp litt ift avdragsfrihet på lån, fordeler og ulemper med det

Når jeg tenker meg om så får vi kontantstøtte for 3 barn da så da begynner det jo jammen å nerme seg noe! :) per idag sette vi bort kontantstøtte, men får evt ikke gjøre det i den perioden jeg går hjemme uten lønn

Jente 2010 & 2012 <3
 
Her blir det aug 16. Tror ikke man kan ha en plass ubenyttet så lenge som 6mnd? For står barn i kø som oftest.

Her søker vi våren 2015, pga søakenpri før storebror begynner på skolen, så står vi i kø til aug 16 regner jeg med. Får jo 7 i mnd i kontantstøtte og barnetrygd, klarer oss fint da! :)


Sent from my iPhone using BV Forum

Gjorde det i flere Mnd med førstemann, gikk fint det:)



 
Her kan vi ikke forvente å få barnehageplass før august 2016 så vi forsøker å spare opp så mye som mulig til etter permisjonen. :)
Jeg har hellr ikke så lyst å slippe mini i barnehagen før den tiden.
Lille startet i barnehagen da hun var 14 mnd og drt var alt for tidlig, til tross for at hun likte seg der. Men hun sov dårlig gjennom hele første året pga stress :(
Før den tid sov hun hele natten fra 3 ukers alder.

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app
 
Eldste min begynte i bhg 3 dager etter 1årsdagen.. Jeg har bare gode erfaringer med det, han stortrivdes der. Men jeg ser jo det er forskjell på barn. Eldste kunne gå og jeg synes det virker som det har litt å si, i forhold til min nå som ikke kan gå(14mnder), synes sånnsett det er greit at han ikke skal begynne før nå i august. Men helt ærlig så synes jeg han hadde hatt godt av å gå i bhg nå.. :p


To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 ❤️
 
Back
Topp