Fast føde

Blitz

Glad i forumet
Sensommerbarna 2016
Hei :)

Hvor lang tid tok det før babyen deres spiste en hel porsjon grøt?

Vi har begynt på smaksprøver med Hirsegrøt, og har gjort det i noen dager nå (nå får han to spiseskjeer).
Tenkte å venne han til grøt før jeg begynte på noe annet, sann han ikke blir ¨forvirret¨ overfor smakene.
Han er snart 5mnd.
 
Jeg tør ikke å gi han for mye om gangen heller, redd han skal få vondt i magen av det.. så hvor ¨sakte¨ må jeg ta det liksom? (han kunne ha spist en hel porsjon nå for han elsker det, men som sagt er jeg så usikker å gjør det for fort)
 
Hei :)

Hvor lang tid tok det før babyen deres spiste en hel porsjon grøt?

Vi har begynt på smaksprøver med Hirsegrøt, og har gjort det i noen dager nå (nå får han to spiseskjeer).
Tenkte å venne han til grøt før jeg begynte på noe annet, sann han ikke blir ¨forvirret¨ overfor smakene.
Han er snart 5mnd.
Jeg starter med 2-3 skjer, så økte jeg kanskje 2 skjeer hver andre - dag. Mini ville bare ha mer og mer..
 
Når dere gir en porsjon, gir dere også mm/mme i tillegg da? Eller bare grøt/pure? :)
 
Vi gir nå en ts med risgrøt. Synes selv det er vanskelig å vite hvor mye vi skal øke og hvor ofte. Helsesøster sa til oss at vi begynner med en ts, neste dg to, trede dag tre osv. Men synes det va så fort, så tenkte kanskje mer annenhver dag?

Når kan man begynne med fruktpureene?! Fant to i butikken som va fra 4 mnd. Må bli vant til grøt først el kan han smake på det og? Han er veldig gira og liker det lille han får av grøt godt:) for dere vann til måltidet? Ammer/gir mme før/etter?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi gir nå en ts med risgrøt. Synes selv det er vanskelig å vite hvor mye vi skal øke og hvor ofte. Helsesøster sa til oss at vi begynner med en ts, neste dg to, trede dag tre osv. Men synes det va så fort, så tenkte kanskje mer annenhver dag?

Når kan man begynne med fruktpureene?! Fant to i butikken som va fra 4 mnd. Må bli vant til grøt først el kan han smake på det og? Han er veldig gira og liker det lille han får av grøt godt:) for dere vann til måltidet? Ammer/gir mme før/etter?


Sent from my iPhone using BV Forum
Helsesøster sa man kunne innføre nye ting etter ca 3 dager. Så gi grøt 3 dager så innføre frukt feks. Gir frukt som dessert og til mellommåltid. Det er superenkelt å lage eple/pære selv. Mye billigere også.
Hun får vann til alle måltider. Ammer 30-60 min før måltidene jeg, men vet ikke om det er "riktig". Det er mest for min egen del, for at jeg vil beholde melken. Hvis du gir mme ville jeg gitt etterpå.
 
Gir vann til alle måltider. Må vel amme før eller etter måltidet?! Tror jeg..?

Jeg gir også litt vann etter grøten :) Nå ammer jeg før jeg gir grøt, men usikker på om jeg trenger det når han begynner å spise en full porsjon, synes det høres så mye ut både med en porsjon grøt og pupp liksom :confused::p
 
Jeg gir også litt vann etter grøten :) Nå ammer jeg før jeg gir grøt, men usikker på om jeg trenger det når han begynner å spise en full porsjon, synes det høres så mye ut både med en porsjon grøt og pupp liksom :confused::p
Enig! Jeg gjør det mest for å ikke miste melken. Men tror hun spiser mye mindre melk nå enn før huk fikk grøt.
 
Skal amme først og så gi grøt/frukt/grønnsaker osv. Jeg må vente ca 1t etter pupp, ellers er han så mett at han spiser lite, og merker at han drikker mindre melk etterpå igjen. Sånn som i kveld ville han ikke ha pupp etter grøt før han la seg.
jeg brukte ca 2,5 uke på å introdusere grøt slik at d ble en full porsjon.
 
Skal amme først og så gi grøt/frukt/grønnsaker osv. Jeg må vente ca 1t etter pupp, ellers er han så mett at han spiser lite, og merker at han drikker mindre melk etterpå igjen. Sånn som i kveld ville han ikke ha pupp etter grøt før han la seg.
jeg brukte ca 2,5 uke på å introdusere grøt slik at d ble en full porsjon.

Introduserte du kun grøt i den perioden?!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det første han smakte var banan 3-4 dager.. Fikk bittelitt hver dag, og blanda litt i grøten etterhvert...økte litt hver dag, men pga treg mage, fikk han sviskemos!
banan var hardt til magen. Obs obs :(
Nå spiser han 1 porsjon (eller mindre) grøt (risgrøt blanda med en litt glutenholdig grøt) til frokost, sammen med 2 ts sviskemos, kanskje 1-2 ts frukt/grønnsaksmos midt på dagen, og får grøt og tran til kvelds.
 
Jeg gir også litt vann etter grøten :) Nå ammer jeg før jeg gir grøt, men usikker på om jeg trenger det når han begynner å spise en full porsjon, synes det høres så mye ut både med en porsjon grøt og pupp liksom :confused::p
De regulerer dette fint selv, tror jeg.
 
vi er i gang med litt måltider. begynte når hun var vel 4,5 mnd. med grøt. fikk da smaksporsjoner om morningen noen dager. så gav vi litt på kvelden etterhvert. økte ganske fort opp i en porsjon i grunn. ingen magevondt, ble eneste litt treig i avføringen. gir sviskemos med ett av grøt måltidene. begynt med noen smaksprøver på frukt på dagen, frukt eller pære som fås kjøpt på butikken (lager noe selv men er midt i flyttekaos en stund, så får bli med glass). har også gitt litt middag, først siste dagene hun er oppi en 1/2 porsjon. så her ser det slik ut (ca.):
ca.07-08: mme
ca.10-11 tiden: grøt og vann
ca.13-14: mme og litt frukt
ca.16-17: mme og litt middag
ca.19-20: grøt og vann
 
Mini har plagdes veldig med magen, så vi var veeldig forsiktige med grøt i starten - i tillegg begynte han da han var 3,5 måneder fordi han trengte det. Men bland i sviskemos sammen med grøten, så slipper han å bli treg :)
 
Er deres små kresne på mat?
Her ELSKER han grøt (hirsegrøt), men søtpotet eller gulrot vil han ikke ha.. (er bare de vi har prøvd hittil).
Tenkte å kanskje prøve avokado å diverse, håper han vil ha det :p
Vil helst vente med aprikos/mango/sviske da de er så ¨søte¨ :p han sliter ikke med magen heller, så da trenger vi ikke å gi han sviske :)

Noen tips til andre matvarer?:)
 
Er deres små kresne på mat?
Her ELSKER han grøt (hirsegrøt), men søtpotet eller gulrot vil han ikke ha.. (er bare de vi har prøvd hittil).
Tenkte å kanskje prøve avokado å diverse, håper han vil ha det :p
Vil helst vente med aprikos/mango/sviske da de er så ¨søte¨ :p han sliter ikke med magen heller, så da trenger vi ikke å gi han sviske :)

Noen tips til andre matvarer?:)
Her var hun ikke så glad i potet/søtpotet og gulrot. Blandet inn litt frukt i dette (eple og fersken) så blandet jeg i mindre og mindre og nå spiser hun mos av søtpotet og brokkoli.
Kålrot kan jo prøves.
Her går vi snart over på middagsglass med kjøtt!
 
Back
Topp