2,5 år med mange uttalefeil

Lizzie83

Flørter med forumet
Min sønn, som nå er 2,5 år, har begynt å prate masse, og i lange setninger, og han har et rikt ordforråd.
Det som derimot har begynt å bekymre oss litt (etter at barnehagen tok det opp på foreldresamtale nylig) er at han har noen merkbare uttalefeil. Han klarer f.eks ikke å si lyden "f" i ord (hverken starten, midten eller slutten av ordet), han bytter ut lyden med s, b og d (sier mossar til morfar, barmor = farmor, dog =tog y = fly). Hørselen hans virker absolutt intakt, for han får med seg absolutt alt vi sier uansett hvor lavt vi sier det.

Vi har selv prøvd å finne årsaksforklaringer til dette, og en ting som slår oss er at han har siklet veldig mye siden han var baby, og han gjør det ennå (tross for at det ikke er noen tenner i anmarsj). Barnets far ble selv operert for slakt tungebånd, så vi tenker kanskje dette også kan gjeldet sønnen vår. Er slikt arvelig?

Vi ønsker å ta tak i dette nå, så tidlig som mulig, slik at hans uttalefeil ikke skal hemme han videre i utviklingen, og kanskje spesielt med tanke på skolealder, tross for at det ennå er noen år til.

Hva synes du vi burde gjøre?
 
Min sønn, som nå er 2,5 år, har begynt å prate masse, og i lange setninger, og han har et rikt ordforråd.
Det som derimot har begynt å bekymre oss litt (etter at barnehagen tok det opp på foreldresamtale nylig) er at han har noen merkbare uttalefeil. Han klarer f.eks ikke å si lyden "f" i ord (hverken starten, midten eller slutten av ordet), han bytter ut lyden med s, b og d (sier mossar til morfar, barmor = farmor, dog =tog y = fly). Hørselen hans virker absolutt intakt, for han får med seg absolutt alt vi sier uansett hvor lavt vi sier det.

Vi har selv prøvd å finne årsaksforklaringer til dette, og en ting som slår oss er at han har siklet veldig mye siden han var baby, og han gjør det ennå (tross for at det ikke er noen tenner i anmarsj). Barnets far ble selv operert for slakt tungebånd, så vi tenker kanskje dette også kan gjeldet sønnen vår. Er slikt arvelig?

Vi ønsker å ta tak i dette nå, så tidlig som mulig, slik at hans uttalefeil ikke skal hemme han videre i utviklingen, og kanskje spesielt med tanke på skolealder, tross for at det ennå er noen år til.

Hva synes du vi burde gjøre?
Hei!

Jeg synes det er kjempeflott at gutten deres på to og et halvt år allerede har så mange ord og lange setninger. Språkforståelsen er det viktigste på dette alderstrinnet. Uttalen kommer seinere .Det at han ikke uttaler ordene riktig, ville jeg foreløpig tatt med stor ro. Dersom det skulle vedvare til fireårsalder, og han fortsatt mangler lyder i språket, er det grunn til å ta tak i det. Det er selvsagt svært viktig for språket at hørsel og de fysiske forhold i munn og svelg er ok. Dere kan jo gjerne få ham undersøkt hos legen en gang dere er der. Evt. kan dere spør i barnehagen om de har en logoped som kan vurdere ham. De fleste barnehager er tilknyttet ppt og kan få en vurdering av f.ekse. logoped til barn hvor en stusser på språkutviklingen. Ellers vil jeg jo anta at gutten deres har vært til toårskontroll på helsestasjonen, og da er språkvurdering en viktig del av denne konsultasjonen. Mest sannsynlig er dette noe som vil ordne seg av seg selv, og som foreldre ville jeg tatt dette med stor ro. Det viktigste dere kan gjøre er å være tydelig i deres uttale når dere snakker med ham. Lykke til videre! Hilsen Elin
 
Back
Topp