Amming

*hage*

Gift med forumet
Hvordan ser dere for dere ammingen hos dere? Har dere noen tanker/planer? Har dere forberedt dere på det? Eller kanskje du ikke skal amme?

Jeg har jo to barn fra før, ingen av gangene var særlig vellykka, og det ble fort lagt på hylla. Etter 3 (grusomme) måneder med første, og etter 4 (forj......) dager med andremann ble amming kutta.

Denne gangen skal det satses for fullt på amminga. Som tredjegangsfødende skal jeg på ammekurs, og jeg har veldig klare ønsker i forhold til oppfølging på sykehuset og i barseltida. Blant annet skal jeg sitte den første gangen barnet skal spise, å ligge og amme skal vekk med en gang. Så fort babyen er ute, skal jeg be om å få akupunktur for å hjelpe til å få satt i gang produksjonen. Legen har skrevet ut nesespray til meg som skal hjelpe til med utdriving. Og, hver eneste gangen den babyen skal spise mens jeg er på barsel, skal jeg be om hjelp til å legge til. Merker at jeg grugleder meg til hele prosessen, men er veldig glad for at jeg har erfaringene fra de to første, så jeg vet hva jeg skal be om.

Jeg hadde en veldig positiv ammeopplevelse med Storesøster, for hun hadde riktig grep og var ivrig fra første stund. Så jeg håper jeg er like heldig denne gangen, og gleder meg faktisk veldig til å amme :love017

Storesøster sluttet å amme helt når hun var 10 måneder (og veldig lite de siste 2-3 månedene). Da var ikke pupp interessant i det hele tatt, så om jeg kan ønske meg noe i forbindelse med ammingen, så er det at Lillesøster vil amme ihvertfall 2-6 måneder lenger enn det :happy119

Jeg er førstegangsfødende har ingen erfaring med amming, men håper at jeg skal få det til. Forventer ikke at det skal gå på skinner med engang, noe også jordmoren min la vekt på. Hun fortalte meg en ting jeg ikke visste om amming sist jeg var på kontroll og det var at til de fleste kommer ikke melken i brystene før et par dager etter fødsel. Det er da melkeproduksjonen virkelig starter. Dette var nytt for meg da jeg egentlig trodde meieriet var klart for tapping med engang ;) men noen har jo melk i brystene før barnet kommer også. Her er det for øyeblikket tørt som saharaørkenen ;) satser på at melken kommer når den trengs!

Jeg har velidg lyst til å amme, og er forberedt på å bite tennene sammen i smerte for å få det til også. Jeg har lekket litt gjennomsiktig/gult i det siste, som vel er råmelk, så håper det er et godt tegn. Men har lest at lekasje av råmelk og faktisk melkeproduskjon ikke trenger å henge sammen, så jeg tør ikke håpe. Jeg har skrevet i fødebrevet til sykehuset at jeg ønsker all den hjelp jeg kan få med ammingen, slik at jeg er sikker på å gjøre mitt beste for at det skal fungere. Men, jeg har sett venninner slite seg ut både fysisk og ikke minst psykisk på det, og ikke fått det til, så jeg prøver å være åpen for muligheten for at det ikke går, bare så jeg ikke går inn i en depresjon om det skulle være tilfelle...

Akkurat dette her er en av de tingene jeg kanskje er mest spent på, både OM det går og hvordan det er.

Jeg er veldig klar for å amme, gleder meg til det! Har hatt bra med melk og det har fungert fint med begge de to første, og håper på det samme nå :) Med førstemann var det mye styr, med feil grep og åpne sår og gjentatte brystbetennelser og sånt - men det var likevel verdt det når jeg bare kom forbi de første par månedene. Det er jo så lettvint og så koselig! :) Men andremann gikk alt seg mye raskere til.
Har hatt råmelk og lekkasjer i mange uker allerede, men håper den "ordentlige" melka kommer fort, så vi kommer igang :)

Håper på å kunne fullamme lillebror. Delammet snuppa fra hun var 4 eller 6 uker, men er jo lov å håpe at lillebror er litt mer utholden og tåler å jobbe mer for maten uten å sovne slik storesøster gjore ;) Hadde vært så greit å slippe mme, flasker og styr...!

Sent from my iPhone using BV Forum

sug deg fast i den eldste, koseligste barnepleieren du finner. IKKE ta imot råd fra hver nye pleier ukritisk. Fikk sikkert råd fra 10 forskjellige før jeg endelig fant en som hadde gode råd og tålmodighet til å vise meg.
Hvordan ser dere for dere ammingen hos dere? Har dere noen tanker/planer? Har dere forberedt dere på det? Eller kanskje du ikke skal amme?

Jeg har jo to barn fra før, ingen av gangene var særlig vellykka, og det ble fort lagt på hylla. Etter 3 (grusomme) måneder med første, og etter 4 (forj......) dager med andremann ble amming kutta.

Denne gangen skal det satses for fullt på amminga. Som tredjegangsfødende skal jeg på ammekurs, og jeg har veldig klare ønsker i forhold til oppfølging på sykehuset og i barseltida. Blant annet skal jeg sitte den første gangen barnet skal spise, å ligge og amme skal vekk med en gang. Så fort babyen er ute, skal jeg be om å få akupunktur for å hjelpe til å få satt i gang produksjonen. Legen har skrevet ut nesespray til meg som skal hjelpe til med utdriving. Og, hver eneste gangen den babyen skal spise mens jeg er på barsel, skal jeg be om hjelp til å legge til. Merker at jeg grugleder meg til hele prosessen, men er veldig glad for at jeg har erfaringene fra de to første, så jeg vet hva jeg skal be om.

sug deg fast i den eldste, koseligste barnepleieren du finner. IKKE ta imot råd fra hver nye pleier ukritisk. Fikk sikkert råd fra 10 forskjellige før jeg endelig fant en som hadde gode råd og tålmodighet til å vise meg.

Sånn var det med første hos meg, fikk forskjellige råd fra alle som var innom. I etterpåklokskapens lys så burde jeg jo skjønt det, men turte/tenkte ikke over å si fra. Så takk for tips, skal ha det friskt i minne, hadde i grunnen glemt at det var sånn.

Sånn var det med første hos meg, fikk forskjellige råd fra alle som var innom. I etterpåklokskapens lys så burde jeg jo skjønt det, men turte/tenkte ikke over å si fra. Så takk for tips, skal ha det friskt i minne, hadde i grunnen glemt at det var sånn.
jeg gikk ut til pleierne og spurte etter denne spesifikke pleieren de siste to dagene (når hun var på).
og hvis noen her skal føde på kk: barnepleier May-Britt ligger mitt hjerte nært. Kjempesøt eldre dame med stor ammekunnskap og yter omsorg utover jobbeskrivelsen sin. Fisk tak i henne så får dere nok god hjelp.

Back
Topp