Rikshospitalet

Babyverdens redaksjon

Betatt av forumet
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
VIP
Telefon fødeavdelingen: 23 07 26 40
Telefon ABC fødeavdelingen: 23 01 56 20
Nettside: https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/kvinneklinikken/fodeavdelingen?sted=Rikshospitalet
Adresse: Sognsvannsveien 20, 0372 Oslo (vis på kartet)

Fødeavdelingen tilbyr følgende typer smertelindring:
- Epidural
- Akupunktur
- Steriltvannspapler
- Badekar

Barseltilbud og visittider:
Det finnes både barselavdeling og barselhotell. Far og søsken kan komme på besøk hele dagen utenom i hviletiden. Hviletid på barselavdelingen er mellom 14.00 og 16.00. Da kan ikke far/ledsager og søsken være på besøk. Dere kan ta imot besøk av andre, men da ikke på avdelingen.

Gjennomsnittlig liggetid: 2-3 døgn

Her finner du Spedbarnsboken: Boken deles ut direkte til mor etter fødsel.

Parkering: Parkering mot avgift. Korttidsparkering under adkomsttorget. Langtidsparkering i parkeringshuset på nedsiden av sykehuset.
Antall fødsler i året ca 9500. Fødeavdelingene er plassert på to ulike steder i Oslo; Ullevål sykehus og Rikshospitalet

Nyttige telefonnummer:
Sentralbord: 02770
Barselavdelngen: 23 07 26 30
Svangerskapspoliklinikken: 23 07 26 16
Ammepoliklinikken: 97 95 84 14

Link til brosjyre til den fødende:
Last ned her
 
Last edited by a moderator:
Jeg fikk 1. mann her. Jeg var kjempefornøyd med alt fra fødehjelp til hjelp med barn og amming etterpå. Flotte pleiere. Det jeg ikke likte var å måtte bo på rom sammen med noen. Når min baby sluttet å gråte på natta, så gråt naboens. Etter 5 døgn var jeg ganske så sliten.
 
Jeg fikk 1. mann her. Jeg var kjempefornøyd med alt fra fødehjelp til hjelp med barn og amming etterpå. Flotte pleiere. Det jeg ikke likte var å måtte bo på rom sammen med noen. Når min baby sluttet å gråte på natta, så gråt naboens. Etter 5 døgn var jeg ganske så sliten.
Takk for tips håper ikke jeg må ligge der lenge. Første gangen min, så har ingen anelse på hva jeg går til
 
Jeg har født på Ullevål og Ahus så nå blir det Riksen :) fornøyd med de andre sykehusene men følges denne gangen på Riksen av medisinske grunner så da blir fødslen også der. Bodde 6 mnd på nyfødt intensiv sist og er super fornøyd med sykehuset:)
 
Fødte på Riksen nå i mai, veldig fornøyd med jordmor (hadde flere jordmødre da fødselen tok lang tid). Pleierne på barsel avdelingen var supre, her fikk jeg all den hjelpen jeg trengte. Første natten fikk samboeren overnatte da det ikke var så mange på barsel avdelingen, men den andre natten måtte jeg dele rom med en annen. Jeg er ikke så glad i å dele rom med andre (ukjente), men det positive er at men ikke ligger der alene og har noen man kan dele erfaringer og tanker med når barnefaren ikke kan være der.
 
Jeg er veeeeeldig fornøyd med min opplevelse på Riksen. Gikk lenge overtid men fikk godt oppfølging av lege på KK. Etterpå var satt i gang så det tok lang tid, jordmordre var super hygglige. Hun siste jeg hadde var dansk og vi hadde veldig god kontakt. Jeg måtte ha KS og var veldig skuffet over det men hun støttet meg hele veien og kom på besøk neste dag før hennes vakt startet.
På barselavdelingen fikk jeg rom delt med annet kvinne men hun var også etter KS så følte jeg ikke nedstemt. Jeg fikk hjelp med lille den første natt og dag etterpå siden jeg var sår etter operasjon. Litt dårlig at man får ligge bare 3 dager, så må man ringe og spørre mye. De er hygglige og hjelper mye.
Eneste problemet jeg har opplevd var på observasjonpost etter KS. De driver med ny komputersystem nå og pga. problemer med den måtte jeg ligge der over 1 time lenger fordi de kunne ikke få mine info.
Barnefar fikk ikke å være med meg på natt og familie kan møtes bare nede ved inngang. Men tips, tips! De kan ta heis opp på kvelden til KK og hvis man snakker ikke høyt så kan man sitte der ;)
Det finnes alt til mor og baby på avdelingen (føde og barsel): klær, blæier og mat. Noe jeg manglet info om så jeg pakket alt for mye i fødebagen.
 
Vekker denne tråden litt jeg ....

Ser at det er skrevet at de har alt på riksen av klær til mor og baby. Hva må man faktisk pakke med seg når tiden er inne da ?
 
Vekker denne tråden litt jeg ....

Ser at det er skrevet at de har alt på riksen av klær til mor og baby. Hva må man faktisk pakke med seg når tiden er inne da ?
Flip flops man kan bruke til dusj og noe inne sko hvis man går med å møte familie. Amme BH, sokker og morgenkåpe (hvis man bruker det). Kanskje noe behaglig bukser og bluse hvis sykehus skjørte er ikke nok. Bomull lue til baby. Og personlig saker som face cream, balsam og leppebalm. De har ganske god dusjgel og sjampo der ;) Men jeg tok min egen uansett.
Jeg var igangsatt så tok også bok og mobil lader med meg. Det er lurt med vannflaske når melka kommer, da drikker man veldig myeee ;)
 
Hei, jeg fødte på Rikshospitalet 27.Desember 2011:Heartred:Heartred Jeg ble satt i gang i uke 39. Men det opplevelsen er jeg veldig fornøyd med! Nå er jeg gravid med nr. 2 og har fått fødeplass der igjen. Jeg gleder meg veldig :)
Jeg er fra Fredrikstad, men har fått lov til å være der inne pga. jeg har diabetes type 1.
 
Jeg må føde på Rikshospitalet Pga risikosvangerskap, men virker ikke som det er noe plass til far? Vi bor veldig langt unna så det er uaktuelt at far kan reise hjem om kvelden! Syns ikke det virker så voldsomt greit :/ ?
 
Jeg må føde på Rikshospitalet Pga risikosvangerskap, men virker ikke som det er noe plass til far? Vi bor veldig langt unna så det er uaktuelt at far kan reise hjem om kvelden! Syns ikke det virker så voldsomt greit :/ ?
Jeg mener de skal ha noen familierom, og de tror jeg blir "holdt av" til de som bor langt unna og far ikke kan dra hjem, eller hvis det er noe spesielt med mor eller barn. Ring og sjekk! Var hvertfall noen fedre på Barsel døgnet rundt når jeg fødte i november (2014). Hadde flaskebarn og møtte han ene hver gang jeg var ute å matet på natta.
 
Jeg mener de skal ha noen familierom, og de tror jeg blir "holdt av" til de som bor langt unna og far ikke kan dra hjem, eller hvis det er noe spesielt med mor eller barn. Ring og sjekk! Var hvertfall noen fedre på Barsel døgnet rundt når jeg fødte i november (2014). Hadde flaskebarn og møtte han ene hver gang jeg var ute å matet på natta.

Oki takk :)
Det er enda ganske lenge til fødsel så må forhøre meg litt :)
 
Skal selv føde på
Riksen og fikk beskjed om at familierommene er først og fremt forbeholdt dem med en problematisk start på livet eller der hvor far ikke bor i Oslo eller omegn.
 
Skal selv føde på
Riksen og fikk beskjed om at familierommene er først og fremt forbeholdt dem med en problematisk start på livet eller der hvor far ikke bor i Oslo eller omegn.

Jeg fødte i august på riksen 2014 ,
Jeg var veldig fornøyd med føden , å en del av Jordmødrene på barselen.
Bare en mannlig jeg ikke kunne fordra, da jeg ba om hjelp (ringte på )
Kom han aldri tenk om det hadde vært snakk om liv og død å han gadd ikke komme på grunn av at han så en film...
Barnet mitt trengte litt erstatning før melken kom for fult da han så jeg ikke hadde fått noe særlig melk så han bare på melken å så stygt på meg å sa har du ikke mer å bare gikk , jeg ringte på ham å han kom ikke den gangen heler, men vær gang hun jeg bodde med trengte noe så kom han.
Jeg hadde store hevelser i beinet og hadde hatt sterk bekkenlåsning hele svangerskapet så da jeg ba om noe mens han var hos henne sa han bare at jeg kunne hente det selv.
Men han gikk å hentet akkurat den samme tingen jeg ba om til henne like etter.
Jeg gråt hele resten av den natta til min man hentet meg veldig tidlig den morgenen .
Pga. Av denne opplevelse er jeg veldig usikker på om jeg vil føde der igjen....føden var fantastisk .
Men barselen kunne jeg klart meg fint uten...
 
Jeg fikk beskjed om at jeg skulle skrives ut etter 3 dager på barsel etter KS, så ba mannen min hente meg kl.11 den 3. dagen slik at vi rakk å spise frokost, dusje og ordne med tingene våre først. Men ble regelrett kastet ut av rommet med alle sakene mine på slaget kl.09 fordi jeg hadde født kl.09 for 3 dager siden. Det var ingen som hadde gitt meg beskjed om at jeg måtte være ute før kl.09, men bare før lunsj, så fikk en utrolig dårlig opplevelse med mange barsel tårer. Var tidenes verste sykepleier koordinator fra helvete som kjeftet og sa masse stygge ting
 
Ingen med noe oppdatert informasjon om Rikshospitalet her?

Jeg har fått fødeplass på Riksen, og får oppfølging fra overvektspoliklinikken AdiPol. Så langt veldig fornøyd med oppfølgingen, men jeg er jo spent på hvordan det er å føde. Har termin i romjula.
 
Etterlyser oppdatert informasjon og veldig gjerne informasjon om ABC klinikken. Hva trenger man å ha med? noen som har noen erfaringer å dele?
 
Visste ikke at riksen hadde hotell og abc, trodde det var på Ullevål. Skal føde der for andre gang nå. Føles trygt og fint.
 
Back
Topp