Kjemikalier og medisiner på jobb i forbindelse med prøving

Enkefalos

Forumet er livet
VIP
Assistert-jentene
Aprillykke 2017
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Er det noen som har kjennskap til om man må passe ekstra på håndtering av kjemikaler og medisiner, også når man prøver? Jeg må jo si at jeg har trodd man kan leve bortimot normalt helt til man blir gravid, i alle fall på jobb. Men jeg burde kanskje passe bedre på? Er det noe jeg bør holde meg unna eller være ekstra forsiktig med?

Det jeg tenker på, er røntgenvæske (den ene typen er kreftfremkallende), sterke desinfeksjonsmidler, gassanestesi-midler, antibiotika, vaksiner, smertestillende og "alle mulige" andre typer medisiner man bruker på dyr. Er det noen andre her som jobber med medisiner og kjemikalier på noen måte, som også tar ekstra hensyn i prøvetida?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hei
Hold deg unna hormonpreparater (feks suprelorin og alizine), ville også holdt meg unna Flagyl og pentobarbital. Anestesigasser er hos oss valgfritt å være i nærheten (når dyret er koblet til)... Pass på å hold avstand ved oppvåkningen da de puster ut anestesigassene.

Røntgen regner jeg med at du holder deg unna og det samme med eventuelt cytostatika og pasienter behandlet med cytostatika.

Vet flere også er forsiktige med formalin, diff-quick. NSAIDS skal man vel også være litt forsiktig med, men om man tenker på hvor ofte man selv-injiserer seg så er jo risikoen rimelig liten...

Vetlearn - pregnancy in the workplace

Artikkelen over er fra USA om jeg ikke husker feil, og tar kanskje litt av enkelte steder. Husker ikke passordet mitt nå så får den ikke opp, men gratis medlemskap og da får du lest denne ;)

Er du bekymret for Toxoplasmose kan du lese denne :-) Riskoen er nok veldig liten, vet om flere som har testet seg - både som katteeiere og ansatte på klinikk, kan ikke huske 1 som har fått positiv test...)

8 risks to avoid in veterinary...
Pregnant - NAVTA

Redigert inn flere linker - da jeg selv måtte søke litt;)

Last edited:
Tuuusen takk for mange gode, spesifikke råd! :D Men må jeg være forsiktig med dette i prøveperioden altså? Jeg tar jo røntgen, står på gassanestesi, håndterer røntgenvæsker.. Selvfølgelig med diverse beskyttelse, men dog. Skal jeg egentlig holde meg unna? :S

Spør legen din, eventuelt send en mail til et annet sted enn der du er om du ikke vil røpe noe for arbeidsgiver.

Håper du finner ut av det :)

Formalin kan gi fosterskader.

Vi bruker det her på jobb i små mengder, med hansker i avtrekk.

Jeg slutter med dette hvis jeg blir gravid.

Sent from my iPhone using BV Forum

Tenker jeg får ta meg en tur til legen og snakke med henne :) For jeg vet hva jeg skal holde meg unna når jeg er gravid, men ikke om det er noe jeg bør ta ekstra hensyn til når vi bare prøver. Arbeidsgiver vet at vi prøver, men de er ikke noe flinke på dette... :P

Tenker at man ikke kan være helt hysterisk, jeg kjører gassanestesi feks i de periodene jeg har lurt på en tidlig graviditet (men kommer nok til å slutte med det ved påvist gravidtet - selv om det ikke skal være farlig, er det noe med det at om noe skulle skje med ungen så er det fint å vite at man "passet på og unngikk å ta sjanser".) Når det er sagt merker jeg kvier meg litt for røntgen i perioden mellom EL og IKM. Er også ekstra nøye med hansker på medikamenter.

Tenker at man ikke kan være helt hysterisk, jeg kjører gassanestesi feks i de periodene jeg har lurt på en tidlig graviditet (men kommer nok til å slutte med det ved påvist gravidtet - selv om det ikke skal være farlig, er det noe med det at om noe skulle skje med ungen så er det fint å vite at man "passet på og unngikk å ta sjanser".) Når det er sagt merker jeg kvier meg litt for røntgen i perioden mellom EL og IKM. Er også ekstra nøye med hansker på medikamenter.
Ja, nå har jeg jo vært gravid og mistet allerede, og da holdt jeg meg laaangt unna gassanestesi, røntgenstråling, virkon, røntgenvæsker osv osv. Jeg kommer til å være enda mer nøye hvis jeg blir gravid igjen. Nå mistet jeg nok ikke pga noe på jobb, men man vet jo aldri. Sikkert ting her og der som kunne vært gjort annerledes. Jeg får prøve å skjerpe meg på hanskebruken nå også mens vi prøver :) Så artig at det er en annen her i samme båt!

Jeg prøver å unngå de kjemikaliene som har mutagene, reproduktive eller teratogene farer så godt som mulig og iallefall mellom EL og tr. Jeg har sluttet med anestesigasser fordi jeg synes det er vanskelig å beskytte seg på den måten vi bruker det. Formalin lager jeg i avtrekk men bruker det ikke på dyra.

Men andre farlige kjemikalier som ikke kan skade foster eller reproduksjon gjør jeg som vanlig (med beskyttelse i avtrekkskap og hansker).

Har din arbeidsgiver godtatt at du ikke vil jobbe med anestesigasser? Hvordan ble det tatt imot? Du trenger ikke svare hvis det blir for åpent her på det åpne forumet altså :) Hos oss kommer det veldig ofte anestesigass ut i lufta i forbindelse med ekstubering og oppvåkning, samt hvis det er mye rikking på hodet under operasjon. Så vi blir jo eksponert en del for dette. Og avsug er det generelt dårlig med hos oss.. Så ja.. Ting kunne vært bedre tilrettelagt for oss kvinner i vår beste alder ;)

Jeg har ikke lyst til å fortelle sjefen min at vi prøver så jeg fortalte det til hun jeg jobber sammen med istedet.

Det er ikke ofte jeg bruker anestesi uansett (ca annenhver uke) så vi fant ut at noen andre kunne overta den delen og skylte på at jeg har det for travelt. Vet ikke hva jeg hadde gjort hvis jeg hadde jobbet med anestesigasser til daglig. Kanskje jeg hadde tatt en prat med sjefen allikevel? Eller verneombud/hms-ansvarlig?

Jeg vet at andre hos oss jobber som vanlig fram til positiv test og så snakker med sjefen, men jeg føler meg ikke komfortabel med det siden det blir litt eksponering uansett
liksom... Vanskelig tema!

En kollega sjekket opp angående anestesigassen vi bruker da hun gikk gravid, og det viste seg at det ikke var så SUPERkrise for gravide å bli eksponert for den. Man skulle selvsagt ta alle forhåndsregler for å unngå det, men den ble visstnok brukt på gravide damer i humanmedisin. Så derfor skulle det visst ikke være så farlig. Men de kan jo ikke garantere noe, og da sier de så klart at vi skal holde oss helt unna. Jeg synes i alle fall det var litt beroligende å høre det, for da må man ikke tro at man aborterer så fort man mot formodning skulle kjenne et snev av gass. Vil aldri stå på anestesi under graviditet så klart.

Synes det er litt skumlere med de kjemikaliene som er kreftfremkallende o.l., og de som egentlig skal håndteres i avsug. Jeg må ta det opp med arbeidsgiver. Jeg nekter å håndtere de uten avsug lenger. Også må jeg skjerpe meg på hansker.

Men har det noe særlig å si hva man gjør under perioden med TR? Da kan man vel ikke dra med seg noe inn i EL-perioden som kan skade? Eller?

En kollega sjekket opp angående anestesigassen vi bruker da hun gikk gravid, og det viste seg at det ikke var så SUPERkrise for gravide å bli eksponert for den. Man skulle selvsagt ta alle forhåndsregler for å unngå det, men den ble visstnok brukt på gravide damer i humanmedisin. Så derfor skulle det visst ikke være så farlig. Men de kan jo ikke garantere noe, og da sier de så klart at vi skal holde oss helt unna. Jeg synes i alle fall det var litt beroligende å høre det, for da må man ikke tro at man aborterer så fort man mot formodning skulle kjenne et snev av gass. Vil aldri stå på anestesi under graviditet så klart.

Synes det er litt skumlere med de kjemikaliene som er kreftfremkallende o.l., og de som egentlig skal håndteres i avsug. Jeg må ta det opp med arbeidsgiver. Jeg nekter å håndtere de uten avsug lenger. Også må jeg skjerpe meg på hansker.

Men har det noe særlig å si hva man gjør under perioden med TR? Da kan man vel ikke dra med seg noe inn i EL-perioden som kan skade? Eller?

Godt å vite at gassen ikke er sånn superkrise da!

Jeg tenker sånn at de kjemikaliene som er farlig for et foster ikke er noe stress mellom TR og EL. Men de som kan skade reproduksjon, er mutagene eller kreftfremkallende kan jo skade oss når som helst, gravid eller ikke gravid. De bruker jeg alltid hansker og avtrekk på. Det går det jo an å ta opp med arbeidsgiver uansett på et generelt grunnlag kanskje?

Back
Topp