Søvn .. igjen:)

Missy

Glad i forumet
Har alltid mye spm ang søvn jeg 0=)

Ser på lillegutt hvor viktig det er med søvn, og han finner jo ikke søvnen selv.Så er alltid litt arbeid med den biten ja. Og i dag kjenner jeg meg litt frustrert=/ (faktisk såpass at jeg tok med en liten sjokoladebit til trøst=P)

Vi gikk på vår daglige tur, og jeg er vant med at han da sover 2-3 timer. 2 timer er målet, da er han i godt humør etterpå og har det bra :) Alt over er bare en bonus.

De siste 2-3 dagene har han begynt å våkne etter ca 30 min. Og tålmodighet finnes det jo ikke så da hyler han. Kan ikke gå inn noen steder når han sover, da våkner han på sekundet. Han er jo stuptrøtt, gjesper, gnikker seg i øynene, så skjønner ikke helt det der. Når han våkner sånn blir det jo en del skrik og skrål og, for han er jo trøtt..

Så hvordan er det med deres?

1) hvor mye sover de om natten?
2) hvor mange timer på dagen? hvordan er lurene fordelt sånn ca?
3) hva gjør dere om de plutselig våkner på turen? tar de opp? bæresele? Hyler de?eller kan de ligge der og finne søvnen igjen?
4) hvor mange timer søvn i løpet av en dag ca?
5) hvor sover de?

6) Finner de søvnen selv? Tips til hvordan jeg kan hjelpe lillegutt? :)
Her er det som nevnt i tidligere tråder bevegelse som gjelder. Til nattsovingen må han ammes i søvn, det går ikke på dagen (ikke vet jeg hvorfor)..

Føler jeg får lite el ingen hjelp av helsesøster. Er mer sånn: "Vi ønsker jo at de skal finne søvnen selv.." JADAAA, det gjør jo vi og, men kanskje noen tips fra henne kunne hjulpet?=P

En litt frustrert mamma 0=)
 
Har alltid mye spm ang søvn jeg 0=)

Ser på lillegutt hvor viktig det er med søvn, og han finner jo ikke søvnen selv.Så er alltid litt arbeid med den biten ja. Og i dag kjenner jeg meg litt frustrert=/ (faktisk såpass at jeg tok med en liten sjokoladebit til trøst=P)

Vi gikk på vår daglige tur, og jeg er vant med at han da sover 2-3 timer. 2 timer er målet, da er han i godt humør etterpå og har det bra :) Alt over er bare en bonus.

De siste 2-3 dagene har han begynt å våkne etter ca 30 min. Og tålmodighet finnes det jo ikke så da hyler han. Kan ikke gå inn noen steder når han sover, da våkner han på sekundet. Han er jo stuptrøtt, gjesper, gnikker seg i øynene, så skjønner ikke helt det der. Når han våkner sånn blir det jo en del skrik og skrål og, for han er jo trøtt..

Så hvordan er det med deres?

1) hvor mye sover de om natten?
2) hvor mange timer på dagen? hvordan er lurene fordelt sånn ca?
3) hva gjør dere om de plutselig våkner på turen? tar de opp? bæresele? Hyler de?eller kan de ligge der og finne søvnen igjen?
4) hvor mange timer søvn i løpet av en dag ca?
5) hvor sover de?

6) Finner de søvnen selv? Tips til hvordan jeg kan hjelpe lillegutt? :)
Her er det som nevnt i tidligere tråder bevegelse som gjelder. Til nattsovingen må han ammes i søvn, det går ikke på dagen (ikke vet jeg hvorfor)..

Føler jeg får lite el ingen hjelp av helsesøster. Er mer sånn: "Vi ønsker jo at de skal finne søvnen selv.." JADAAA, det gjør jo vi og, men kanskje noen tips fra henne kunne hjulpet?=P

En litt frustrert mamma 0=)

Skjønner du er frustrert, vi sleit med litt det samme i begynnelsen vi også (konstant byssing på kvelden). Men det begynner å gå seg til nå :)
Men for å svare på spørsmålene:

1. Her sovner han mellom halv 7 og halv 8 og sover til halv 7-8 til morgenen (med 2-3 ammepauser, og sovner igjen med en gang etter amming)
2. Her sover han 4-5 timer på dagen. 10 til 12/12.30 og 14/14.30 til 16. Og kveldsstell begynner 18.
3. Om han våkner på turen sovner han som regel sjøl igjen (putter inn igjen smokken)
4. Svarte jeg på spørsmål 2 også, men 4-5 timer.
5. Han sover i vognen på dagtid og på natten i egen seng på rommet vårt.

Han har egentlig bare plutselig blitt flink til å legge seg på kveldene nå. Vi må kanskje bare ta han opp en gang, eventuelt sitte inne med han til han ikke lenger ¨trenger¨ oppmerksomheten, så sovner han. Et tips har jeg i hvertfall, legg han FØR han blir overtrøtt men ETTER du ser han gir tegn til trøtthet (er vanskelig å legge dei når dei er bikket over til overtrøtt).

Ditte går seg til vettu! Dere finner det ut etterhvert :) Er enkelte babyer som trenger den ekstra nærheten/byssingen den første tiden.
 
Skjønner at du er frustrert... Søvn er vanskelig. I og med at en baby sin syklus varer rundt 50 minutt, vil mange oppleve at de aldri sover lenger enn timesdupper på dagen, av til våkner babyer hver time om natten også...Etterhvert blir de flinkere til å gli inn i en ny syklus av seg selv, og det har litt med modenhet å gjøre, tror jeg. Vet ikke helt hvordan du skal lære en baby det, men jeg prøver å late som jeg sover og ser det an.. som oftest må jeg opp å putte i smokk eller gi pupp, så har det ikke så enkelt på natt her heller, faktisk verre nå enn da han var nyfødt.. Det er urolige netter. Rundt 6 mnd vil mange sove bedre hvertfall, mens andre gjør ikke det. Noen vil ha pupp, mat og kos... lenge. Da må vi sette grenser. Det er lettere når barna er større.

1) ca 11 timer med soving på natta, med ca 6 oppvåkninger!
2) 4 t tilsammen, delt på 3-4 dupper
3) Våkner han på turen, og er sur, tar jeg han i bæresele eller setter han opp i vogna med den litte ryggstøtta i bagen. Da glaner han og glemmer å være sur. Av og til sovner han igjen. Vet ikke hvorfor.
4) 15 t søvn tilsammen, mer av og til mindre
5) Sover i vugge, vogn eller senga mi eller si
6) Av og til må barn gråte seg i søvn, og har hørt at det ikke er skadelig å gråte sammen med noen (foreldre) en stund. Værre å bli liggende alene og gråte uten å bli trøstet. Hee kan der hjelpe å synge eller spille rolig musikk, mens du sitter der.
 
Har alltid mye spm ang søvn jeg 0=)

Ser på lillegutt hvor viktig det er med søvn, og han finner jo ikke søvnen selv.Så er alltid litt arbeid med den biten ja. Og i dag kjenner jeg meg litt frustrert=/ (faktisk såpass at jeg tok med en liten sjokoladebit til trøst=P)

Vi gikk på vår daglige tur, og jeg er vant med at han da sover 2-3 timer. 2 timer er målet, da er han i godt humør etterpå og har det bra :) Alt over er bare en bonus.

De siste 2-3 dagene har han begynt å våkne etter ca 30 min. Og tålmodighet finnes det jo ikke så da hyler han. Kan ikke gå inn noen steder når han sover, da våkner han på sekundet. Han er jo stuptrøtt, gjesper, gnikker seg i øynene, så skjønner ikke helt det der. Når han våkner sånn blir det jo en del skrik og skrål og, for han er jo trøtt..

Så hvordan er det med deres?

1) hvor mye sover de om natten? når hun endelig sovner:) sover ca 8 t.
2) hvor mange timer på dagen? hvordan er lurene fordelt sånn ca? en liten lur i 10 tiden noen ganger senere. En lengre lur på ettermiddagen og en liten lur en eller annen gang iløpet av dagen.
3) hva gjør dere om de plutselig våkner på turen? tar de opp? bæresele? Hyler de?eller kan de ligge der og finne søvnen igjen? Da er det ned med hetten, støtte litt opp i ryggen slik at hun ser og smiiile og syyynge:p Noen ganger hjelper flasken eller litt bæring.
4) hvor mange timer søvn i løpet av en dag ca? 4-5 t
5) hvor sover de? I vuggen, vognen eller en lur i vippestolen:)

6) Finner de søvnen selv? Ikke uten hjelp nei, flaske eller vugging,trilling. Tips til hvordan jeg kan hjelpe lillegutt? :) Når de er 6mndr kan du begynne med metoder som lærer de å finne søvnen selv:) husk du som mor vet best!!!
Her er det som nevnt i tidligere tråder bevegelse som gjelder. Til nattsovingen må han ammes i søvn, det går ikke på dagen (ikke vet jeg hvorfor)..

Føler jeg får lite el ingen hjelp av helsesøster. Er mer sånn: "Vi ønsker jo at de skal finne søvnen selv.." JADAAA, det gjør jo vi og, men kanskje noen tips fra henne kunne hjulpet?=P
 
nå varierer jo småbarnsperioden mye, noen ting er vanlig noen uker, for så å endre seg.. men vi har lagt oss ca. her:

1) hvor mye sover de om natten? sover ca 12 timer. 8-8.. pluss minus.

2) hvor mange timer på dagen? hvordan er lurene fordelt sånn ca? sover ca 2-4 timer totalt om dagen. sover mange små dupper. fra 3-5.stort sett 3. kliner til med en lang i blant, halleluja :) men som sagt, små dupper. en ikke så lenge etter frokost.. ca når vi gå i bhg. med storesøster. så en i 12/13 tiden og en i 17 tiden. blir ofte 4 stk, avhenger i varigheten på de andre.

3) hva gjør dere om de plutselig våkner på turen? tar de opp? bæresele? Hyler de?eller kan de ligge der og finne søvnen igjen? hun blir ganske lei og vil opp, klager fælt. har lånt en multi x bag så tar opp ryggen litt. ikke glad i å ligge å "se", kun en stund.

4) hvor mange timer søvn i løpet av en dag ca? ca.15 i døgnet.

5) hvor sover de? seng om natten, stort sett sprinkelsenga, eller med meg.. vogn om dagen.

6) Finner de søvnen selv? Tips til hvordan jeg kan hjelpe lillegutt? :) må stor sett kles på og UT, sovner fort når vi triller. av og til sovner hun når jeg legger henne i vognen, før jeg rekker ut døra :) kveldene variere, sovner stort sett i egen seng med litt kos. tuller fælt innimellom, da bysser jeg litt...er der stort sett til hun sovner, spytter og drar ut smokken non-stop, men MÅ ha den ellers blir det gaul.
 
Takk for svar:)

Synes det med søvn er så vanskelig! Forrige uke sov han utrolig godt, og nå i helgen begynte han å tulle seg og våknet etter 30 min igjen. Han er stup trøtt når han våkner så han er ikke så blId. I tillegg er det omtrent umulig å få han til å sovne igjen med en gang, blir mye hyl og skrik! Slitsomt!:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi bysser fortsatt på natta når han våkner, men i og med at han våkner 10-20 ganger i løpet av natta kun for å bysses og han begynner å bli ganske så tung har vi nå bestemt oss for å prøve å la han finne søvnen selv. Har lest litt om opp/ned-metoden, så tenker å prøve den. Han skal IKKE grine seg i søvn iallfall, men når skuldre og rygg sier stopp så må man finne en ny løsning :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi bysser fortsatt på natta når han våkner, men i og med at han våkner 10-20 ganger i løpet av natta kun for å bysses og han begynner å bli ganske så tung har vi nå bestemt oss for å prøve å la han finne søvnen selv. Har lest litt om opp/ned-metoden, så tenker å prøve den. Han skal IKKE grine seg i søvn iallfall, men når skuldre og rygg sier stopp så må man finne en ny løsning :)

Hva er opp/ned -metoden? Ja, har gitt opp byssing har ikke sjans!

Sent from my iPhone using BV Forum



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hvis du søker på opp/ned metoden på Google, så kommer det opp en side som heter "barn og søvn" som det står mye om den på. Får ikke til å linke den :)
 
Back
Topp