Jordmor eller lege?

MrsDumbledore

Lille spire <3
Novemberskattene 2014 <3
Har dere noen plan for videre kontroller? Jeg er førstegangsfødene, og aner ikke hva jeg skal velge.
Går det an med annenhver kanskje? Hva er fordelen med evt jordmor i tillegg til lege?

Takk for svar! :)

Har dere noen plan for videre kontroller? Jeg er førstegangsfødene, og aner ikke hva jeg skal velge.
Går det an med annenhver kanskje? Hva er fordelen med evt jordmor i tillegg til lege?

Takk for svar! :)

Har du vært på første kontroll? Vi skal dit i morgen og tenkte å høre da om hun anbefaler en god jordmor for da vil jeg gjerne gå dit på neste kontroll. Har lest at de gjerne har bedre tid enn fastlegene, og for oss som er førstegangsgravid så tenker jeg at det kan være godt å føle seg skikkelig ivaretatt. :) men får se etter morgendagen hva jeg tenker om jordmor/lege fremover.

Har du vært på første kontroll? Vi skal dit i morgen og tenkte å høre da om hun anbefaler en god jordmor for da vil jeg gjerne gå dit på neste kontroll. Har lest at de gjerne har bedre tid enn fastlegene, og for oss som er førstegangsgravid så tenker jeg at det kan være godt å føle seg skikkelig ivaretatt. :) men får se etter morgendagen hva jeg tenker om jordmor/lege fremover.

Jeg var på første konteoll i forrige uke. Hun nevnte jordmor, men ikke mye mer enn det. Følte vi hadde så dårlig tid. Er henvist til sykehuset for OUL, og regner med det er jordmor? :p

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg var på første konteoll i forrige uke. Hun nevnte jordmor, men ikke mye mer enn det. Følte vi hadde så dårlig tid. Er henvist til sykehuset for OUL, og regner med det er jordmor? :p

Oul er ordinær ultralyd :-)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Ja, men det foregår vel hos jordmor når jeg blir henvist til sylehuset?

Jordmor har mye bedre tid, og er mye koseligere å prate med, mer 'hva føler du' prat enn hos legen, flott for noen, helt feil for andre, og flott at man kan velge :)
Første gang tok jeg annenhver gang hos lege og jordmor, det fungerte fint for meg, men jeg hadde veldig god kjemi både fastlegen min og jordmoren i kommunen, har man bedre kjemi med en av de er det jo mer naturlig å gå dit.

Blir annenhver gang denne gangen og :)

Jeg skal helt klart til jordmor :) Hadde alle mine kontroller hos henne sist unntatt den første. Hun har interesse i å snakke om svangerskapet og lurer på hvordan du har det.. Det gjør ikke legen x)

Ja, men det foregår vel hos jordmor når jeg blir henvist til sylehuset?

Henvisning til Oul sender lege eller jordmor når du har vært på første kontroll. :) men hvis du har lyst å gå til jordmor er det bare å ringe til helsestasjon der du bor å sier du er gravid å sånn :)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Jeg skal helt klart til jordmor :) Hadde alle mine kontroller hos henne sist unntatt den første. Hun har interesse i å snakke om svangerskapet og lurer på hvordan du har det.. Det gjør ikke legen x)
Men er det fortsatt gratis hos jordmor? Så lenge det er offentlig? :)

Med førstemann gikk jeg til begge deler, men det var mest fordi jeg trengte å få ny sykemelding innimellom.. Ellers gikk til jeg jordmor pga graviditeten

Jeg går bare til jordmor. De har bedre tid og mye mer peiling på svangerskap :) Koseligere er det også :)

Når er det normalt å få time til jordmor som førstegangs? Jeg har ikke fått time før uke 20. Men det var fordi de sa at det ikke var vits i å gå til jordmor før etter OUL? :/ Hadde vært kjekt med en time før det da..

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg vil se det an hvordan det går hos legen på første kontroll. Han er også fastlegen til søsteren min og han gjør jo det han skal. Men en mann nær pensjonsalderen er kanskje ikke det aller beste mtp gravidsnakk så tenker at det sannsynligvis blir jordmor neste gangene :) Gleder meg

Jeg tror jeg skal ha annenhver :) Har dog ikke fått første kontroll enda.

Jeg foretrekker jordmor, og kommer til å gå dit så mye som jeg kan (begrenset hvor mange timer man får). Så kommer jeg til å bruke lege om jeg føler jeg trenger noe ekstra. Gikk bare til jordmor med første, og det var veldig greit. De har jo mest peiling og tar seg god tid. Var til legen til første kontroll nå siden andregangsfødende ikke får jordmortime før i uke 24. Men ringte helsestasjonen og spurte om jeg ikke kunne få en time tidligere, og var da veldig heldig og fikk i uke 17, to uker før oul :D

Jeg var på kontroll hos legen i dag, og fikk beskjed om å bestille en time hos jordmor.
Når jeg ringte til helsestasjonen fortslte hun at det er vanlig å ha en time mellom uke 14-16, men når hun skulle begynne å lete etter time til meg var det ikke ledig time før slutten av juni, på noen av de tre helsestasjonene i kommunen, jeg fikk time når jeg er i uke 19, men føler dette er alt for lenge til, er igrunn litt rådvill akkurat nå..hadde jo lyst til jormor mye tidligere..

Jeg var også hos legen på første kontroll i dag, og hun sa at jeg nå ikke skulle på neste kontroll før i uke 24. Jeg skal ringe jordmor i morgen for å bestille time. Får høre hva de sier der da. :) rart det er ulikt i de forskjellige kommunene, noen sier uke 14-16 og andre sier 24? Snodig!

Jeg foretrekker jordmor, og kommer til å gå dit så mye som jeg kan (begrenset hvor mange timer man får). Så kommer jeg til å bruke lege om jeg føler jeg trenger noe ekstra. Gikk bare til jordmor med første, og det var veldig greit. De har jo mest peiling og tar seg god tid. Var til legen til første kontroll nå siden andregangsfødende ikke får jordmortime før i uke 24. Men ringte helsestasjonen og spurte om jeg ikke kunne få en time tidligere, og var da veldig heldig og fikk i uke 17, to uker før oul :D

Jeg er andregangsfødende og her ville jordmor ha alle inn før Oul, så skal inn i uke 16? Ikke fått time til oul enda..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg er andregangsfødende og her ville jordmor ha alle inn før Oul, så skal inn i uke 16? Ikke fått time til oul enda..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Ja, det er nok forskjellig fra sted til sted ;o er glad jeg fikk time i uke 17 likevel :) har fått time til oul også, den blir i uke 19 :)

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Back
Topp