Svangerskapsplager?

Starflake79

Blir kjent med forumet
Novemberskattene 2014 <3
Hei,
sitter her og er så kvalmen... er 9+5 i dag. Ellers er jeg veldig trøtt, og har begynnt å få vondt i korsryggen. Har fått time til første svangerskapskontroll 6. mai - men skal prøve å få en akutt-time i morgen. Skal be om en liten % sykemelding, for det var veldig hardt å være på jobb i dag. Har ligget meg gjennom påsken kan en si. Lurer på om det er andre som er blitt nødt til å sykemelde seg, helt eller delvis enda?

Beklager hvis dette var et veldig sytete innlegg, akkurat nå har jeg litt angst for at svangerskapet skal bli likt mitt forrige for 6 år siden. Da kastet jeg opp fra begynnelse til slutt o_O

Hei,
sitter her og er så kvalmen... er 9+5 i dag. Ellers er jeg veldig trøtt, og har begynnt å få vondt i korsryggen. Har fått time til første svangerskapskontroll 6. mai - men skal prøve å få en akutt-time i morgen. Skal be om en liten % sykemelding, for det var veldig hardt å være på jobb i dag. Har ligget meg gjennom påsken kan en si. Lurer på om det er andre som er blitt nødt til å sykemelde seg, helt eller delvis enda?

Beklager hvis dette var et veldig sytete innlegg, akkurat nå har jeg litt angst for at svangerskapet skal bli likt mitt forrige for 6 år siden. Da kastet jeg opp fra begynnelse til slutt o_O
Uff :( Hadde du hyperemesis? Ønsker deg mase god bedring. Vet det er mange som har vært/er sykmeldte her. Ikke jeg men merker at jeg blir utrolig fort sliten for tiden. Måtte sove i mange timer etter skolen i dag. Klarte knapt å holde meg våken når jeg skulle kjøre hjem :O

Svangerskapspenger får du bare om det er fare for fosteret, er det pga deg selv er det sykemelding.
Så kvalme, bekkenplager osv er sykemelding. Fare for spontanabort, morkakeløsning eller slikt er svangerskapspenger.
Jeg går på svangerskapspenger, og koser meg faktisk. Savner ikke jobber ;)

Om du er i dårlig form kan du kanskje prøve gradert først å se om det hjelper, man blir jo mer kvalm om man er sliten. Håper du finner en løsning som funker :)

Å nå må jeg beklage, ser nå det sto svangerskapsPLAGER ikke penger..
Herregud, på tide å finne senga!! :P *flau*

men ja, da har du infoen om du lurte på hvem som får svangerskapspenger ;)

Å nå må jeg beklage, ser nå det sto svangerskapsPLAGER ikke penger..
Herregud, på tide å finne senga!! :P *flau*

men ja, da har du infoen om du lurte på hvem som får svangerskapspenger ;)
Nyttig uansett :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Er redd for at jeg må sykemelde meg etter en stund hvertfall.. er student nå og i sykehuspraksis, så jeg prøver for harde livet og hvertfall få fullført den før jeg eventuelt må ta pause. Håper for din del at du slipper spying fra begynnelse til slutt, høres grusomt ut! :o

Har selv vært sjukemeldt pga kvalme og oppkast når jeg var 9 uker på vei,er tilbake igjen på jobb nå, men merker st jeg får ikke gjort like mye som før, selv om jeg virkelig prøver...
Har lyst å være så lite sjukemeldt som mulig, og presser meg selv ganske mye, sikkert litt for mye, men blir så rastløs av å gå sjukemeldt og:p

Kvalmen, litt murringer og ømme bryster er vel det enesteher og jeg kommer meg greit gjennom dagene. Men er ikke i jobb så jeg slipper nok billig unna som kan legge meg nedpå om jeg føler behovet for en hvil.

God bedring til alle dere som sliter <3

Jeg er sykmeldt 100 % pga svangerskapskvalme. I litt første svangerskap var jeg aktivsykmeldt, 25 % sykmeldt og 50% sykmeldt og 100% sykmelt i ulike perioder fra 7 uker ut i svangerskapet og fram til permisjon, spydde en til flere ganger hver dag. Fastlegen sa hele tiden at jeg var dårlig nok til å sykmeldes helt ut resten av svangerskapet, men jeg nektet å gi meg. Spydde flere ganger på jobb, en gang utover meg selv slik at jeg måtte dra hjem. Da jeg kom hjem fra jobb lå jeg rett ut, mannen måtte lage all mat og gjøre alt husarbeid så å si i 7 mnd. Til slutt sa jordmor stopp, en mnd før permisjonen startet så sa hun at nå hadde jeg slitt lenge nok.

Denne gangen har vi ei jente på snart tre år som også skal ha litt av mammaen sin, og jeg er like dårlig so far. Legen mener jeg skal slippe å henge halve arbeidsdagen på do, så enn så lenge er jeg 100% sykmeldt. Er kvalm hele dagen, spyr nå bare om morgenen takket være en postafen i døgnet. Jeg hadde en komplisert fødsel sist, en såkalt stjernekikker som endte i vakum. Man har sett en liten økning i stjernekikere hos lite aktive mødre, det kalles stressless gravide eller noe i den dur. Siden jeg var så dårlig lå jeg jo mest rett ut når jeg ikke jobba (kontorjobb) så ble lite bevegelse. Denne gangen har jeg derfor blitt enig med legen om at så lenge jeg er så kvalm skal jeg heller bruke den energien jeg har på å komme meg ut å gå!

Samtidig leser man artikler om sykmeldte gravide som utnytter systemet, og jeg kjenner jeg blir så lei meg. For noen av oss er ikke det å gå gravid hyggelig i det hele tatt. Nesten så jeg ikke tørr å gå ut for å bli stempla som en systemutnytter. Man ser jo ikke nødvendigvis hvor kvalm noen er, jeg kan også ha noen timer hver dag som er ok og da gjelder det å få gjort vanlige erend. Hadde jeg fått velge hadde jeg definitivt vært en av de spreke som fikk til å jobbe hele svangerskapet (jeg har en fantastisk arbeidsplass). Jeg håper enda at formen skal snu fra uke 12, bare 3 uker igjen :) Prøver å ikke tenke på skuffelsen første gang da jeg passerte uke 12, 13, 14 etc og formen var likedan. Forhåpentligvis er jeg heldigere denne gangen :)

Samtidig er jeg livred for å miste igjen, var sykmeldt hele januar og februar pga et svangerskap hvor jeg var dårlig og samtidig blødde og som tilslutt endte i MA, heldigvis har jeg en super sjef og vi har en god dialog. Men nå kjenner jeg at jeg er livredd for å miste, ul i morgen.... Å da er jeg ikke redd for den fysiske og psykiske smerten, fordi det vet jeg at jeg klarer, men jeg er livredd for å måtte begynne på nytt og for at alle disse ukene med kvalme er forgjeves.....

Dette ble et langt innlegg, men kort sagt var det jeg skulle si at er du dårlig, så be heller om en gradert sykemelding eller en annen løsning som passer for deg. Det er en kort periode i livet og i Norge har vi heldigvis fantastiske løsninger for gravide som gjør at vi kan ta litt ekstra vare på oss selv, iallefall når det er behov for det. Man skal selvfølgelig ikke utnytte systemet! Fysj å fysj, men jeg er iallefall taknemmelig for å slippe å henge på do på jobb denne gangen.....

Håper alt blir bedre etter 12 uker, sa hun håpefullt å spydde nok en gang.... Blæ

:)

Jeg har vært sykemeldt pga kvalme og trøtthet fra uke 6.... Når jeg var 11 uker så begynte jeg å bli bedre og hadde første dagen på jobb igjen i går (12+2). Så det er jo håp for at det gir seg hos deg også ;)Det gikk greit bortsett fra at jeg er supertrøtt! Får ikke muligheten til å sove like mye nå....

Back
Topp