Forbrukslån

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Er det noen her som har tatt opp forbrukslån og kan fortelle meg litt om det?
Kriterier for åå få det, hvor fort man fikk svar og deretter pengene osv.
Er det best å ta opp lånet i den banken man har til vanlig, eller bør man sjekke rundt og finne det billigste (tenker på om man går glipp av noen fordeler i banken man har).
Får man skattefordeler av å ha forbrukslån? Jeg synes å ha lest at man kan få det av huslån, men kan igrunn ingenting om det.

Fnrbrukslån er så absolutt ikke til å anbefale. Du betaler masse penger i rente og ja, du får jo noe skattelette av det men langt i fra den summen du bruker på å betale rentene på det.

Forbrukslån er ok når du ikke har noen andre muligheter til å betale noe som må betales og at du har muligheten til å få det nedbetalt på få måneder.

Undersøk hva renteprosenten er, hva månedsgebyr er, hva uttaksgebyr er og om det er sndre skjulte kostnader. Lån i egen bank trenger faktisk ikke være bedre.

Har du huslån er det bedre å prøve å få tatt ut derifra.

Mange banker lover svar innen få dager eller på dagen. Nå er det jo påskeferie da. Pengene er på egen konto som regel men du har muligheten til å ta et visst beløp.

Jeg tok opp et enkelt forbukslån i Nordea da jeg skulle begynne på sertifikat. Sjekket ikke noe særlig rundt for å finne den beste renta, men jeg har vert kunde i Nordea i mange år så valgte derfor de. Jeg sendte en mail og fikk svar et par dager etterpå. Banken måtte vel ha en lønnslipp og sist års selvangivelse og en signatur fra min side. Tror det gikk litt over en uke fra første mail til pengene var på konto:) Kriterier er vel inntekt og ingen anmerkninger fra før. Aner ikke hvordan det funker med skattefordeler da banken bakte forbrukslånet inni huslånet vi tok opp like etter..

Vi har ikke huslån så det er ikke et alternativ. Vi må ta ut lån på vegne av noen andre, så de vil betale oss hele beløpet tilbake pluss renter. Så kostnadene er ikke vårt problem sånnsett. Likevel, vi kan jo bli sittende med katten i sekken, selv om det er svært lite sannsynlig. Det er store sjanser for at summen kan betales tilbake innen et halvt år.

Jeg er litt bekymret for om vi ikke skal få tatt opp lånet, i og med at vi ikke får huslån. Men det er snakk om under 100 000 kr, sannsynligvis nærmere 50 000 så kanskje vi får likevel.

Vi har ikke huslån så det er ikke et alternativ. Vi må ta ut lån på vegne av noen andre, så de vil betale oss hele beløpet tilbake pluss renter. Så kostnadene er ikke vårt problem sånnsett. Likevel, vi kan jo bli sittende med katten i sekken, selv om det er svært lite sannsynlig. Det er store sjanser for at summen kan betales tilbake innen et halvt år.
Så du skal ikke låne til deg selv, men noen andre som ikke får lån? Det hørtes ikke ut som noe jeg ville gjort,.. Penger er jo ofte årsak til krangel mellom folk.

Så du skal ikke låne til deg selv, men noen andre som ikke får lån? Det hørtes ikke ut som noe jeg ville gjort,.. Penger er jo ofte årsak til krangel mellom folk.

Det er snakk om nær familie. Det er min mann som ønsker å gjøre dette, så han får bestemme. Men det er ikke noe jeg ser særlig lyst på.

Det hadde jeg aldri gjort, familie eller ei. Hvorfor kan de ikke ta opp lånet selv? Har de ikke fast inntekt? For hver eneste mnd så løper det renter på 15-20 % og skal de betale hver mnd til dere? Eller hele beløpet? Tenk dere ihvertfall nøye igjennom.
Hadde ikke turt å tatt opp lån for min nærmeste venn eller familie noen gang, har nok med mitt eget og det er ikke alt man vet om andres økonomi uansett hva de sier.

Har inntrykk av at forbrukslån omtrent blir kastet etter deg, ikke at det er strenge krav for å få det?

Er så mye reklame for Lendo og andre sånne at tror det holder at du ikke har noen anmerkninger og/eller særdeles dårlig inntekt.

Men føyer meg i rekken som flere her har skrevet. Hadde aldri i livet satt mitt eget personnummer på en annens lån. Familie eller ei. Om de ikke kan ta dette lånet selv så er det nok en god grunn til det, og desto høyere risk for at dere blir sittende å betale ned dette selv til skyhøye renter.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg ville aldri i verden tatt opp forbrukslån!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Husk for all del å ha en skriftlig, signert kontrakt på lånebeløp og nedbetalingsplan med konsekvenser dersom du velger å gjennomføre dette. Viktig! Få også med hvordan dere gjør det i selvangivelsen. Ikke helt stuerent, men så lenge dere har mulighet til å dekke lånet selv - for det er jo dere det går ut over - så er det jo greit. Penger er dessverre nok til at de beste venner blir uvenner.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

sier som så mange andre, je hadde aldri tatt opp lån til andre, for som det er sagt her penger skaper mye uvennskap, og da er det dere som sitter med katta i sekken, og ett lån dere ikke har brukt selv.

og forbrukslån hadde je iallefall holdt meg langt unna, da skulle je vist at det er sikkert at det blir innbetalt FORT......

og få en skriftlig avtale med de som skal ha lånet, om hvordan nedbetaling skal skje, og ha VITNER på det skrivet

signerer de andre her....hadde aldri tatt opp lån til noen andre.Har sett hvordan penger har ødelagt en familie før...om de ikke betaler hva da?? da sitter dere med gjeld,og kanskje det ødelegger et lån DERE vil trenge selv en dag også...

Jeg har lånt ut (forskuddtert) for et par stk i nærmeste familie. En gylden regel er en god skriftlig avtale over et kort tidsrom og aldri låne ut mer enn du har råd til å miste. Dette var en del av mine sparepenger og tilsvarende sum som dere vurderer å ta opp i forbrukslån. Derimot å ta opp et lån og særlig forbrukslån for andre ville jeg aldri gjort. Det er skyhøye renter og man blir uglesett av alle seriøse aktører/banker hvis man ikke følger opp. Fryktelig rart at dem ikke kan ta opp lån selv, man får lån i disse "småsummene" uten sikkerhet kastet etter seg. Varsellampen min hadde blinket kraftig og latt dem ordne dette selv..!

Sent from my iPhone using BV Forum

hadde ikke vurdert å gjøre det en gang.... dere står som ansvr,ige og kan bli sittende der med ett stort lån med skyhøy rente,dersom de ikke hodler sin del av avtalen...

Back
Topp