Mellomnavn som ikke brukes?

Frk Spent

Mai 2014 mamma :)
Mailykke <3
Har en navnetradisjon i vår familie som går tilbake i 3-4 generasjoner. Det er et mellomnavn, la oss si Sebastian, som mannfolkene viderefører. Mellomnavnet er sterkt alene og kan ikke brukes i sammenheng med alle fornavn i dagligtale. Det er forskjell i flyten på Hans Sebastian og Kristoffer Sebastian. Jeg har funnet et fornavn som ikke passer 100%, navnet blir litt langt og tungt, hvertfall med etternavnet. Er det noen som har erfaring med navn som bare blir stående på papiret og evt bare brukes i formelle anledninger?

Sent from my iPhone using BV Forum

Kjenner til 8 stykker med dobbeltnavn som bare bruker ett av de, så det tror jeg skal gå helt fint :)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Her heter veslegutt Oliver James, og det med James er en tradisjon at alle mennene skal hete. Mannen heter det også som mellomnavn:) Bruker jo bare Oliver i det daglige, som forøvrig også er oppkalling:)

Jeg har et mellomnavn jeg ikke bruker muntlig. Kun på post, når mamma å de har vært skikkelig sure og der jeg må signere på noe. Det er også et familienavn som går igjen :)

Gutten min har 2 navn på papiret, men som bare brukes en gang i blant, bruker bare det første i det daglige. dette er mest fordi han er direkte oppkalt etter min avdøde bror og jeg ønsket å sette til et navn på papiret litt for å bare skille på en måte.

Har dobbeltnavn, men bruker bare det første navnet ;) skal videreføre det hvis jeg får jente ;)

Jeg har dobbelt navn men bruker bare det første. Det samme har gutt ungen. Aldri sett på det som noe problem. Bruker ikke mellomnavet mitt,men vil ikke ta der bort da det er en del av meg.

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Vet om flere som har mer enn ett navn som kun bruker første navnet..
Går nok fint :)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Har også dobbeltnavn, men bruker kun det første :) Bruker bare mellomnavnet når jeg skal signere, melde meg inn i noe eller annet, som du skriver: ved formelle anledninger. Så har foreldra mine "mellomnavnet" meg når de har vært strenge, irritert eller skulle hatt min oppmerksomhet ;) Hehe. Vurderte også å fjerne mellomnavnet, men er oppkalt etter min døde farmor - så jeg endret mening. Det er kun på papiret, ingen som "orker" å uttale/bruke det i hverdagen :)

Ikke tradisjon at guttene har et spesielt mellomnavn her, men guttungen heter egentlig Trym Nicolai, kun Trym som blir brukt både hjemme og i barnehagen :)

*Emma020213*
*bonusgutt140710*
*på app'n*

Jepp. Vi skal ha det. Vi har nemlig valgt å følge familietradisjonen og videreføre min fars og farfars mellomnavn. Det er et sjeldent, og gammelnorsk navn som aldri har vært brukt i hverdagen, kun på papiret.

Vi bruker kun det første navnet. Hu er opokaldt etter sin døde tante. Hu døde når hu var 1,5 år av hjernehinnebetennelse. Mellomnavnet er lagt til for å gjøre en forskjelk på de. Og jeg ville gi ett navn også.

Eldste her har ett sånt navn som er etter svigerfar, mannen og mannens farfar , og tror faktisk svigerfars farfar het det også. Dette er ett kort navn på 3 bokstaver, men han bruker bare "mellomnavnet" ( feks: Jan Espen, og bruker da bare Espen i det daglige) samme gjør mann og svigerfar. Men begge navnene står i dåpsattesten og i folkeregisteret.

Har inntrykk av at det er mest vanlig for de med dobbeltnavn å kun bruke det første jeg. Mine har dobbeltnavn, men blir alltid ropt opp på kun første navn hos lege, helsestasjonen o.l. Og når jeg presenterer de er det overraskende mange som kun bruker første navn etterpå uten å døper om de bruker begge.

Eg har to navn og bruker begge men aldri samtidig.. ett norsk og ett polsk navn, så på hos lege, tannlege og hs så blir eg ropt opp på det norske navnet men er jeg med venner og kollegaer så er det mest det polske navnet..

Sent from my HTC One_M8 using BV Forum mobile app

Jeg har dobbelt navn, men bruker kun det første. Har litt lyst å videreføre mellomnavnet dersom jeg får ei jente. Gutten min har også to navn, men vi bruker kun det første. Jeg har i enkelte perioder/sammenhenger i livet mitt brukt mitt andre navn som hovednavn, fordi mitt første er vanskelig og har tydelig vært vanskelig for mange lærere/klassekamerater å uttale på riktig måte, dermed var det enklere å bruke mellomnavnet som er mer vanlig :)

De aller aller fleste bruker kun et navn i dagligtale selv om barna har to. Jobber i bhg og nesten alle barna har dobbeltnavn men bruker det ikke. Personlig skjønner jeg da ikke vitsen, som om foreldrene ikke har klart å bare velge ett og ser etterhvert at det blir for tungvint med to.

Selv om dere velger dobbelt navn så vil dere kunne velge selv om hvordan dere bruker navnene i det daglige.

Min ex hadde Walter som mellomnavn, som også var ett familie navn. Men ble ikke brukt.

Syns det er veldigveldig vanlig at foreldre gjør akkurat det for tia, så jeg sier kjør på :D

Back
Topp