Mme- kan den lages ferdig på forhånd?

MiaDenPia

Elsker forumet
Noen som blander dagsrasjonen ferdig på forhånd?
Og evt hvordan oppbevarer dere den ferdig blandede melken om så er

Har til nå brukt sånn porsjons boks som rommer opptil tre * *240
(Har fylt pulver i kvelden før eller på morraen) og vann på termos når vi er ute
Og d funker jo men hører noen si man kan blande Mme en ferdig på forhånd i flaskene....? Men jeg tenker melk som ikke står kaldt må bli surt eller...?
Han får collet mme

Sent from my Nexus 7 using BV Forum mobile app

Last edited:
Nei det bør du ikke gjøre. Melka skal være fersk. Det har noe med melkebakterier å gjøre.

Det du evt kan gjøre er å ha kokt avkjølt vann klart på flasker, og så ha kokt varmt vann på en termos for å etterfylle med varmt rett før du tar oppi pulveret.

Da må du finne ut hvor mye kaldt/varmt vann du må ha for å få riktig temperatur.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Ho som gjorde det hadde fått beskjed fra hs att d var ok, (så ei gang att hun serverte sånn ferdig melk, d var i ett bryllup, da hadde hun masse melk ferdig blanda på tåteflasker i en kjølebagg, også varma hun bare det ho trengte i micro

Last edited:
Vi bruker å koke opp vann i vannkokeren, så vi alltid har kokt vann tilgjengelig, som vi bare varmer opp igjen til ønsket temp når vi er hjemme, skal vi ut, varmer jeg vannet til litt varmere enn serveringstemperatur, som jeg har med meg på termos , og som regel er d riktig temp innen servering, eller så kjøler jeg d ned i vannbad, Og hvis d blir noe ferdig blanda Mme igjen etter ett måltid blir d kasta,

Er d krise, f.eks om jg ble ute lenger enn planlagt eller går tom, kjøper jeg de små boksene til hipp

Men tenkte om d fantes enklere løsning, mn d spørs, sur melk er jo ikke godt for noen

Med førstemann som kun spiste mme så laget jeg flere flasker om gangen. Går helt fint så lenge man oppbevarer de kaldt etterpå.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Mme sin nan e jo holdbar i 24 tima, hvertfall vå den det før ;) blanda ny hver kveld å hadde i kjøleskape til hele dagen. Dette var da før 10 år sia... sikkert mye som har forandra sæ sia da :)

snart mamma til 4 <3

Ho som gjorde det hadde fått beskjed fra hs att d var ok, (så ei gang att hun serverte sånn ferdig melk, d var i ett bryllup, da hadde hun masse melk ferdig blanda på tåteflasker i en kjølebagg, også varma hun bare det ho trengte i micro

ville da spurt en annen hs også ;) er mange ulike meninger om dette.

les på pakningen er mitt beste råd, noen merker sier at du kan lage flere flasker samtidig og andre at du bare kan lage en og en flaske :)

vi prøvde begge deler, endte opp med å ha med mme, kokt varmt vann og avkjølt lunken/ kaldt vann, syns det var mye lettere og bedre, men man må nesten bare prøve seg fram

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

Jeg har alltid laga ferdig mme for en hel dag av gangen til mine to, har hatt dem i kjøleskapet.. Har aldri fått noe tilsnakk for det heller :)

Hvis de skal oppbevares i kjøleskap hele tiden kan de blandes ferdig, men jeg pleide heller ha ferdigkokt vann på flasken som jeg kunne varme på 40 sek i mikro før jeg hadde i pulver.
Det gjorde det også lettere når vi skulle ut. Vi slapp å tenke på at flaska var blitt "sur" av å være for lenge ute av kjøleskapet. :)

Tusen takk for alle svar og innspill, skal høre m hs når jeg treffer ho neste gang

Nei det bør du ikke gjøre. Melka skal være fersk. Det har noe med melkebakterier å gjøre.

Det du evt kan gjøre er å ha kokt avkjølt vann klart på flasker, og så ha kokt varmt vann på en termos for å etterfylle med varmt rett før du tar oppi pulveret.

Da må du finne ut hvor mye kaldt/varmt vann du må ha for å få riktig temperatur.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Signerer denne :-) Vi gjør det sånn og syns det er lettere enn å måtte være avhengig av mikro de gangene jeg har kjøpt sånn ferdig mme på boks når vi er ute på noe :-)
Tar meg 5sec å blande til...har ferdig oppmålt pulver i en sånn mmeboks med tre rom fra tupperware (avent har også en sånn). Termos med varmt vann (koker hver morgen) og kokt kaldt vann i kjøleskapet.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Om du alltid blander ferskt blir risikoen for å få i seg farlige bakterier redusert. Av det jeg har fått med meg så snakker vi om bakterier som kan påvirke barnet i flere år. Mange sier at det er greit å blande for en hel dag. Mange sier også at det er bra bare det å kutte ned på røyken. Mange sier det er greit at barnet sitter usikret i bilen om de bare skal kjøre et lite stykke. Mange sier det er greit å spise spekemat ffordi risikoen for å bli syk er så liten. Så kan man spørre seg selv om det er verdt å være på den sikre siden eller ikke.

Om du alltid blander ferskt blir risikoen for å få i seg farlige bakterier redusert. Av det jeg har fått med meg så snakker vi om bakterier som kan påvirke barnet i flere år. Mange sier at det er greit å blande for en hel dag. Mange sier også at det er bra bare det å kutte ned på røyken. Mange sier det er greit at barnet sitter usikret i bilen om de bare skal kjøre et lite stykke. Mange sier det er greit å spise spekemat ffordi risikoen for å bli syk er så liten. Så kan man spørre seg selv om det er verdt å være på den sikre siden eller ikke.

Signerer denne! Jeg laget alltid fersk...

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
Signerer! Eller du kan varme det kalde kokte vannet i mikro, tar 40 sekunder ;) melka SKAL være fersk.

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app

Regner med det ikke har endret seg nevneverdig de siste fem årene, så ville laget fersk melk.

Hadde dagens flasker klar i kjøleskapet med avkjølt kokt vann og blandet bare til med nykokt vann for å få riktig temp, evnt så varmet vi den i en sånn aventflaskevarmer. Microen hvis det var krise.

Jeg bruker nan og det står på pakka at melka skal være fersk og pulveret skal blandes ved riktig tempratur (40 grader på nan) jeg bruker og måle opp riktig mengde kokt vann på flasker, når hun er sulten varmer jeg flaska i mikro og blander i pulver. Måler opp pulveret også i uringlass så alt står klart. Bruker kanskje 30 sek på og lage ei flaske.
På tur har jeg med en termos med kokt vann

Jeg ville ha spurt helsesøster, enten hun her inne eller hun på helsestasjonen. eller spurt produsenten.

Kunne aldri falt meg inn at babyen ikke skal få melken fersk. Æsj!

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Back
Topp