Mamma maser!

M+A=baby

Forumet er livet
Marsboerne
VIP
Sommerfuglene 2017
Hun vil så gjerne komme på besøk, og det forstår jeg jo. Men hun vil komme akkurat de dagene som ikke passer, og hun skjønner ikke at hun ikke er førsteprioritet. Det er jo så klart jeg og babyen som kommer først!
Jeg er trøtt og trenger å sove på dagen. Orker bare én avtale per dag.
Blir så oppgitt når jeg sier at det ikke passer og så godtar hun ikke svaret!
Hun sier "jammen, jeg vil!" som en liten unge. Skulle tro hun har glemt hvordan det var å få barn.

Sniker fra april! Kjenner meg såå veldig igjen! Hær bor jeg, mannen å snart lille babyen vår i en liten leilighet med to små soverom. Vi har alltids plass til besøk (familien min bor 6 timer unna), men har sant at jeg vil ha Max 2 på besøk samtidig etter fødselen, og kommer de så kan de ikke forvente et strøkent hjem med ferdig mat på bordet. Har termin første uka i april og mamma har snakket helt siden jula på at hun har tatt seg fri i påska for å komme. Er bare redd for at hun bestemmer at hele familien på 4 skal komme.. Det har nemmelig skjedd før.. Familien min har bra med penger og for de er det ikke noe problem å overnatte på hotell, men det virker som om de forventer å komme å overnatte hos oss.. Kunne gjerne tenkt meg besøk av kunn henne og pappa viss de kan hjelpe til med mat og kanskje vaske litt om der trengst, men jeg rømmer om søskenene mine også kommer.. Men helst ikke mer enn 2 dager :-) vet ikke helt hvordan jeg skal sette grenser til familien.. Før mens vi var bare to så gjorde det liksom ikke noe om noen sov på soffaen eller i gangen, men nå er gangen innredet med garderobeløsning og vil ikke ha noen på soffan siden vi må gå gjennom stua for å komme på stellebordet :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Slektninger bør forstå at å føde og ha en liten baby tar masse krefter, om de presser seg på må det sies ifra direkte, kanskje med en forklaring, evt få mannen til å si det hvis man ikke orker selv. Her hadde jeg en svigermor som insisterte på å holde babyen min selv om han skrek og ville tilbake til meg, måtte bli bestemt tilslutt.. Om man ikke klarer å si ifra på egne vegne, si ifra for babyens skyld! Han/hun har ikke godt av en stresset og utslitt mamma...

Sent from my iPad using BV Forum

Slektninger bør forstå at å føde og ha en liten baby tar masse krefter, om de presser seg på må det sies ifra direkte, kanskje med en forklaring, evt få mannen til å si det hvis man ikke orker selv. Her hadde jeg en svigermor som insisterte på å holde babyen min selv om han skrek og ville tilbake til meg, måtte bli bestemt tilslutt.. Om man ikke klarer å si ifra på egne vegne, si ifra for babyens skyld! Han/hun har ikke godt av en stresset og utslitt mamma...

Jeg sa ganske klart og tydelig fra til mamma, så ble ganske oppgitt over at hun ikke godtok svaret. Men det ordnet seg heldigvis. Hadde ikke trodd hun skulle oppføre seg så barnslig.
Hun kan være litt selvsentrert noen ganger.

Havnet i en lignende situasjon selv. Mamma inviterer seg selv på besøk og inviterer andre på vegne av dem, uten å spørre meg først! Det takler jeg dårlig. Vi har et ganske dårlig forhold fra før av, og nå tror hun jeg ønsker å ha henne på besøk hver helg. Jeg er oppfostret til å være snill så å sette grenser gir meg skyldfølelse. Haha ja lettere å gi råd enn å havne i klypa selv!

Havnet i en lignende situasjon selv. Mamma inviterer seg selv på besøk og inviterer andre på vegne av dem, uten å spørre meg først! Det takler jeg dårlig. Vi har et ganske dårlig forhold fra før av, og nå tror hun jeg ønsker å ha henne på besøk hver helg. Jeg er oppfostret til å være snill så å sette grenser gir meg skyldfølelse.
Kjenner meg veldig igjen i det du skriver! Hvis ho sier "Kommer en tur i morra jeg!", da klarer ikke jeg å si "nei det orker jeg ikke nå".. Men jeg er flinkere denne gangen merker jeg, og det takler tydeligvis mamma dårlig. Ho kom på besøk her om dagen, og jeg sier klart og tydelig fra at jeg er sliten og nok ikke er godt selskap. Kvelden ender i tårer for min del. En telefonsamtale med ho i dag ender nok en gang i tårer, for jeg er i total barseltåremodus om dagen, og ho lirer av seg noe så trivelig som "Jeg tør nesten ikke snakke til deg om dagen", "det er nytt for meg også" og "Jeg blir sliten jeg også".. Akkurat det jeg trengte å høre. Så ho får bare være gretten for at jo ikke får renne ned dørene her. Er ikke verdt at jeg skal slite meg ut, selv om det "bare er mamma".

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver! Hvis ho sier "Kommer en tur i morra jeg!", da klarer ikke jeg å si "nei det orker jeg ikke nå".. Men jeg er flinkere denne gangen merker jeg, og det takler tydeligvis mamma dårlig. Ho kom på besøk her om dagen, og jeg sier klart og tydelig fra at jeg er sliten og nok ikke er godt selskap. Kvelden ender i tårer for min del. En telefonsamtale med ho i dag ender nok en gang i tårer, for jeg er i total barseltåremodus om dagen, og ho lirer av seg noe så trivelig som "Jeg tør nesten ikke snakke til deg om dagen", "det er nytt for meg også" og "Jeg blir sliten jeg også".. Akkurat det jeg trengte å høre. Så ho får bare være gretten for at jo ikke får renne ned dørene her. Er ikke verdt at jeg skal slite meg ut, selv om det "bare er mamma".

Drøyt å påstå at hun blir sliten hun også. Har de glemt hvordan det var selv!? Det kan være vanskelig å takle når noen blir sure eller skuffa, synes iallfall jeg, men det pleier å være verdt det. Her er det iallfall ikke noe åpent barselhus! Alle må spørre om å komme først. Det er mulig jeg er litt sær på sånt, men hvis noen bestemmer over meg og jeg føler jeg ikke har noe valg så tennes alle pluggene mine, blir sinna. Heldigvis forstod mamma når jeg fortalte henne.

Jeg merker jeg gruer meg litt... Mamma bor i nabohuset.. Hvordan skal jeg unngå at ho tilbringer mange besøk om dagen hos oss... Får vel se hvordan det går, og håpe ho er fornuftig...

Jeg merker jeg gruer meg litt... Mamma bor i nabohuset.. Hvordan skal jeg unngå at ho tilbringer mange besøk om dagen hos oss... Får vel se hvordan det går, og håpe ho er fornuftig...
Å kjære vene, da hadde jeg dødd! For min mor er ikke fornuftig når det kommer til sånt. Jeg er veldig glad for at ho bor i en annen del av byen, uten bil og med dårlig bussforbindelse ;)

Jeg har en svigermor som er troende til å poppe innom i hytt og gevær. Hun mener godt men er ikke noe flink på selvbeherskelse. Lurer fælt på hvordan det skal gå.

Sent from my C6903 using BV Forum mobile app

Gikk greit å ha besøk av mamma og tante idag, på tross av lite søvn inatt. Men er glad jeg ikke har noen planer mandag og tirsdag, for nå er jeg sliten.
Tante prata om bryllupet til kusina mi, hun giftet seg i all hemmelighet i sjømannskirken i København. Da klarer mamma å si at det vil hun ikke at vi skal gjøre, for hun vil i bryllupet! (ikke at vi har planlagt noe bryllup men...) Akkurat som om jeg kommer til å gifte meg for hennes skyld!
Hvis jeg skal gifte meg, kommer jeg overhodet ikke til å ta hensyn til hva mamma vil. Snakk om å være selvsentrert!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Gikk greit å ha besøk av mamma og tante idag, på tross av lite søvn inatt. Men er glad jeg ikke har noen planer mandag og tirsdag, for nå er jeg sliten.
Tante prata om bryllupet til kusina mi, hun giftet seg i all hemmelighet i sjømannskirken i København. Da klarer mamma å si at det vil hun ikke at vi skal gjøre, for hun vil i bryllupet! (ikke at vi har planlagt noe bryllup men...) Akkurat som om jeg kommer til å gifte meg for hennes skyld!
Hvis jeg skal gifte meg, kommer jeg overhodet ikke til å ta hensyn til hva mamma vil. Snakk om å være selvsentrert!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Ikke for å være bitchy.. Men sett deg inn i mamma'n din sin situasjon. Hadde ikke du å villa deltatt i bryllupet til ungen din??
Mamma sa det samme til meg da vi snakket om at vi ville dra utenlands å gifte oss, men hadde ikke noe med å være selvsentrert. Hun ville bare være med å feire en av de viktigste dagene i livet til ungen sin.

Ikke for å være bitchy.. Men sett deg inn i mamma'n din sin situasjon. Hadde ikke du å villa deltatt i bryllupet til ungen din??
Mamma sa det samme til meg da vi snakket om at vi ville dra utenlands å gifte oss, men hadde ikke noe med å være selvsentrert. Hun ville bare være med å feire en av de viktigste dagene i livet til ungen sin.

Hehe, tenkte noen ville reagere på det ja:) Men jeg er ikke så opptatt av bryllup, og ser ikke på dagen som så veldig spesiell. Er mer opptatt av ekteskapet enn selve bryllupet. Og som sagt, jeg gifter meg ikke for mammas skyld:)
Det er uansett ikke en problemstilling nå, siden vi ikke har noe planer om bryllup i nærmeste framtid. Det var bare hypotetisk:)

Back
Topp