Overstimulering?

lille89

Betatt av forumet
Jeg har inntak idag og magen min er seriøst enorm.. Den ser nesten høygravid og hard ut! Har litt vondt når jeg må på do men ellers går det greit! Det jeg lurer på er om legene ser etter overstimulering før inntaket med ultralyd? Jeg har nesten ikke lyst til å kommentere det for jeg er så redd det blir avbrutt.. :(

Sent from my iPhone using BV Forum

Det blir ikke avbrud vanligvis. Det kan være at de sette embryoet på frys og du får det om noen dager. Men da symptomene må være ille tenker jeg.

Jeg hadde en væske i buken og magen er oppløst så hun måtte snakke med en annen lege. Jeg var HELT sikker på at nå ble det avbrutt.. Men de satte det inn!! Et perfekt egg og 3 på frys :) nå håper jeg bare magen roer seg.. Vil ikke bli syk!

Detter er jo kjempe flott!! :) Gratulerer som ruger! Jeg hadde også liggnende symptomer, ikke kanskje så ille som deg. Det ble bedre etter noen dager etter innsetting. Rug vel! :)

Hvis det er noe trøst så har jeg hørt at overstimulering kan føre til at egget fester seg lettere ;) dvs, du kan også bli dårligere av overstimuleringen hvis du blir gravid, så du får følge med. Lykke til med rugingen ❤️.

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg hadde en væske i buken og magen er oppløst så hun måtte snakke med en annen lege. Jeg var HELT sikker på at nå ble det avbrutt.. Men de satte det inn!! Et perfekt egg og 3 på frys :) nå håper jeg bare magen roer seg.. Vil ikke bli syk!

Husk å drikke masse vann og følg med på hvor mye du tisser. Væsken bør komme ut i urinen og være farget som hvitvin. Altså lys:)

Husk å drikke masse vann og følg med på hvor mye du tisser. Væsken bør komme ut i urinen og være farget som hvitvin. Altså lys:)

Jeg tisser mer enn normalt føler jeg og det ser ut som en god hvitvin! ;) det bør vel gå vekk da??

Jeg tisser mer enn normalt føler jeg og det ser ut som en god hvitvin! ;) det bør vel gå vekk da??

Det bør gå bra:) Så lenge du ikke tisser mindre og det er mørk gult bør det ihvertfall ikke bli verre:)

Er man overstimulert skal man drikke minst mulig! Var innlagt pga overstimulering og fikk kun drikke 1/2liter om dagen! Vann fikk jeg ikke lov å drikke.. Måtte drikke juice eller saft..

Er man overstimulert skal man drikke minst mulig! Var innlagt pga overstimulering og fikk kun drikke 1/2liter om dagen! Vann fikk jeg ikke lov å drikke.. Måtte drikke juice eller saft..

Hvor i alle dager var du lagt inn hen?? Dette er helt feil! Og direkte farlig! Jeg var også lagt inn for ohss, med dren i både lunger og buk. Å få i seg nok væske er veldig viktig! Jeg fikk 5 poser rett i åra (tre med vann og to med proteiner) hver dag i over to uker. I tillegg måtte jeg få i meg mye væske selv.

Det kommer ofte i etterkant, men sjansen er så liten for at man skal bli skikkelig dårlig, så ville ikke bekymret meg! Lykke til som ruger :-)

Jøss....det har jeg aldri hørt om. Dette er et utdrag fra Herlev sykehus i Danmark:
Behandling af OHSS
• Kontrol i fertilitetsklinikken med ultralydsscanning og evt. blodprøver
• Sørg for at få nok at drikke, 2-3 liter om dagen.
• Tag den med ro og undgå fysisk anstrengelse
Patientvejledning
• Vær opmærksom på ændringer i vandladningen: (Er mængden lille i forhold til hvad du har drukket, eller er det svært at tømme blæren?)
• Hold øje med din vægt, idet en stor vægtforøgelse kan betyde at du ophober væske.
• Har du smerter, kan du tage tabl. Paracetamol. Ved kraftigere smerter skal du kontakte fertilitetsklinikken eller vagthavende gynækolog.
• Det kan nogle gange være nødvendigt med en sygemelding, for at kunne tage den med ro.

Jeg har litt vondt idag og føler en del press og litt kvalme.. Hvor langt skal man la det gå før man ringer lege? Legevakta her vet vel ingenting om ivf i det hele tatt..

Jeg har litt vondt idag og føler en del press og litt kvalme.. Hvor langt skal man la det gå før man ringer lege? Legevakta her vet vel ingenting om ivf i det hele tatt..

Hvis du er bekymret, så er det lurt å ringe sykehuset eller klinikken du hadde forsøket hos. Legevakta vet som regel lite om dette.
Uansett så er det normalt å ha litt vondt og føle seg uvel. Men som sagt, er du bekymret, så er det like greit å ta en telefon. God bedring :-)

Du merker når det er på tide å ringe legevakta. Bare husk at det er normalt å ha vondt. De har tross alt rota og romstert noe voldsomt inni der:)

Hvor i alle dager var du lagt inn hen?? Dette er helt feil! Og direkte farlig! Jeg var også lagt inn for ohss, med dren i både lunger og buk. Å få i seg nok væske er veldig viktig! Jeg fikk 5 poser rett i åra (tre med vann og to med proteiner) hver dag i over to uker. I tillegg måtte jeg få i meg mye væske selv.

Jeg var innlagt på Haukeland!

Jeg var innlagt på Haukeland!

Så rart. Det er kanskje lenge siden?
Jeg er i alle fall glad jeg bor i Oslo og fikk super behandling på Ullevål. Der kommer det stadig inn pasienter med ohss og de vet godt hvordan det følges opp. Skummelt med leger som ikke vet nok om hvordan dette skal behandles.

Jeg var også innlagt Haukeland med OHSS. Lå der i 2 uker, gikk opp 13 kg i løpet av de første dagene og tappet 5 liter ascites før det gav seg. Hadde også en viss drikkerestriksjon per os, men fikk mye intravenøst. De vet absolutt hva de driver med der! En skal jo ikke pøse på alt en kan når det bare lekker ut av kapillærene uansett. Det var nøye måling av inntekt og diurese til enhver tid og daglige blodprøver med Hb, elektrolytter og koagulasjonsprøver mm. Det viktige er jo å holde en væskebalanse så en er riktig hydrert samtidig at en ikke får for høy trombosetendens, men fikk jo daglig Fragmin.

Hvis du tror du er mer overstimulert så ville jeg ringt. Jeg følte meg syk, kvalm, spent i magen og hadde vondt da jeg ble innlagt. Krysser fingrene for deg :)

Jeg var også innlagt Haukeland med OHSS. Lå der i 2 uker, gikk opp 13 kg i løpet av de første dagene og tappet 5 liter ascites før det gav seg. Hadde også en viss drikkerestriksjon per os, men fikk mye intravenøst. De vet absolutt hva de driver med der! En skal jo ikke pøse på alt en kan når det bare lekker ut av kapillærene uansett. Det var nøye måling av inntekt og diurese til enhver tid og daglige blodprøver med Hb, elektrolytter og koagulasjonsprøver mm. Det viktige er jo å holde en væskebalanse så en er riktig hydrert samtidig at en ikke får for høy trombosetendens, men fikk jo daglig Fragmin.

Hvis du tror du er mer overstimulert så ville jeg ringt. Jeg følte meg syk, kvalm, spent i magen og hadde vondt da jeg ble innlagt. Krysser fingrene for deg :)
Men det finnes en mellomting mellom å pøse uendelig på når man samtidig får intravenøst og å drikke en halv liter pr dag :-)
Hvis Haukeland sier at man skal drikke så lite som mulig, så er ikke dette riktig. Det er viktig å få i seg nok væske.

Et annet tips er å få i seg proteinrik mat :-)

Back
Topp