Passe vekta under svangerskap?

Babi

Elsker forumet
Januarskatter 2015
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Hei. Jeg vil være litt føre-var. Vet ikke om jeg er gravid nå (har bare en mistanke, må teste meg snart), men vil ihvertfall gå ned et par kg før jeg blir gravid. Og det er ingen problem sånn sett men om jeg er gravid må jeg tenke annerledes og mest på hva barnet trenger.

Så det jeg lurer på er hva som er ok å å gjøre når man er gravid? Om visse dietter er ok? I så fall, er det ok å faste mellom kl 20 og 11, for så å spise sunt? Er sushi ok? Hva med måltidserstatninger som for eksempel go123? Og å la være å spise varmmat enkelte dager?

Og hva med trening? Er spinning ok? Sist jeg var gravid trente jeg kun yoga men er mye mer aktiv nå.

Ikke at jeg sliter med vekta i utgangspunktet men har opplevd tidligere å skli helt ut og legge på meg mye.

På forhånd takk
 
tror vel du skal unngå disse måltidserstatningene (typ shaker og såbt hvertfall), fikk jeg beskjed om av både lege, jordmor og ho på helsekosten.
Du kan fint spise bare kaldmat, men fasting tror jeg ikke er så lurt - ikke at det nødvendigvis er skadelig for mageboeren, men fordi det å være gravid krever MYE mer energi av deg, og ved å tyne deg på matfronten kan det være ganske ugunstig, og kroppen kan også begynne å gå på sparebluss, da stopper forbrenningen opp :)

★☆★duppedingsen★☆★
 
og btw. Trening er helt OK, men hør på kroppen din, ikke løft altfor tungt, og kanskje prat med de på senteret du trener om et opplegg tilpasset gravide? :)

★☆★duppedingsen★☆★
 
Tusen takk for svar :) jeg har sett gravide trene kondisjon så ble litt inspirert. Trening er jo mye mer enn yoga :)
 
Hei Bambi:)
Ja det er mange som trener helt fram imot fødselen. Det som er viktig er at man må lytte til kroppen sin. Ingenting skal gjøre vondt.
Trener du i svangerskapet vil både fødselen og barseltiden bli mye lettere for deg :)
Trening er alfa omega for både fysisk og psykisk helse!
Et tips: Vist du ønsker å trene hjemmefra må du prøve Trenpånett.no. Der har vi timer som passer for absolutt ALLE. Gravid yoga også.
 
...
Et tips: Vist du ønsker å trene hjemmefra må du prøve Trenpånett.no. Der har vi timer som passer for absolutt ALLE. Gravid yoga også.
Tusen takk, skal prøve dette :)
 
Tusen takk. Ja jeg er veldig glad i sushi :) har lest at det ikke er skadelig å spise det i svangerskapet men at risen inneholder kalorier er ingen bombe, akkurat :)
 
Sushi er vel ikke så smart, det er jo rå fisk. Skal ikke spise det vel ? Kanskje bare noe jeg ikke har fått med meg :) Jeg elsker sushi hehe....

Helt trygt å trene kondisjon , kroppen din sier fra når det er nok . Men ikke opp mot max puls!

Spis sunt og variert, det som fungerer. Grønnt, kjøtt, frukt, bær, grovt brød. Kutt ut for mye sukker på hverdager, og de gærne karbisene så er dette et kosthold du fint kan følge resten av livet :)
 
Har nemlig hørt at sushi er unntaket fra regelen om at man frarådes å spise rå fisk, gitt at sushien er tilberedt og oppbevart riktig da... Uff jammen ikke lett...
 
Okei.... jeg aaaaner ikke hehe :O) Bare tenkt at rå fisk er rå fisk. Ei venninne av meg ble matforgiftet da a var ganske kort på vei. Ikke helt sikker, men mener det var sushi. Men gikk bra altså :) Klarte ikke holde meg unna verken salami eller medium stekt kjøtt jeg så skal ikke si noe ;)
 
Har nemlig hørt at sushi er unntaket fra regelen om at man frarådes å spise rå fisk, gitt at sushien er tilberedt og oppbevart riktig da... Uff jammen ikke lett...
Det meste av "norsk" sushi er OK som gravid, men er noen av fiskeartene osv son ibneholder bakterier og giftstoffer man IKKE skal ha i seg under sv.skapet. Husker ikke akkurat hvilke nå, men googler du det finner du nok ut gabske kjapt :)

★☆★duppedingsen★☆★
 
Back
Topp