Trenger desperat hjelp!!!!

Pretty1989

Andre møte med forumet
Huff det er en lang historie, men skal prøve å gjøre den kort.

Jeg har vært vikar på jobben min siden august, jeg jobber via vikarbyrå. Det har vært mye frem og tilbake,men til slutt nå i februar bestemt de seg for å ta meg inn fast i bedriften. Jeg skulle da få signere kontrakt i slutten av februar,men jeg har vært to uker sykemeldt pga ekstremt svangerskapskvalme hvor 3 av de dagene var jeg innlagt, når jobben spurte hvorfor jeg var sykemeldt så fortalte jeg at jeg var gravid. Vel imorgen skulle jeg tilbake på jobb men fikk plutselig en samtale fra sjefen at pga budsjett og de hadde ansettelsesperre så kunne jeg ikke bli ansatt allikevel. Jeg fikk da valg om å jobbe de to siste ukene nå.
Det er såå rart de sier jeg ikke kan få jobben etter at jeg sa jeg var gravid. Hva skal jeg gjøre nå?
Jeg får overgangsstønad,men jeg må tjene meg opp til foreldrepenger, jeg har kun vært vikariat og har aldri sagt opp eller blitt sagt opp av vikarbyrået jeg jobbet på, hvordan skal jeg gjøre det med dagpenger? man må levere bekreftelse på sluttårsak, men jeg har jo ikke slutta i noe. Jeg sa til vikarbyrået at jeg ønsker forsatt å stå registrert hos dem i tilfellet de får inn noe oppdrag jeg kan ta.

Kan noen hjelpe meg? Hva slags rettigheter har jeg? Graviditet er ikke en grunn å ikke få jobben og jeg vet det med ansettelsesperre og budsjett er bare tull. Der begynner to nye på opplæring der idag!!!

Har du noe skriftlig fra de ang. signering av kontrakt? Sms, notat, noe som helst?
Det at det begynner to nye til opplæring bør være dokumentasjon nok på at begrunnelsen deres for å ikke gi deg videre jobb er bullshit. Domstoler ol. er utrolig strenge i beviskrav hos bedrifter når det gjelder påstander om arbeidsopphør grunnet svangerskap. Vær klar på at dette vil du gå videre med, og gjør det!
Er du medlem av LO kan du få god hjelp der. Er du ikke medlem kan du eventuelt melde deg inn og ringe inn og få hjelp samme dag som innmeldelse.
Innimellom er det nok med "trusler" om å ta en sak videre, så får man tilbud om jobben likevel. mens andre ganger må man faktisk gjøre det. Men det jobben din gjør er ulovlig og det kan du kreve erstatning for! Et familiemedlem mistet sin jobb pga graviditeten. Hun tok saken videre og firmaet ble dømt til å betale henne en hel del i erstatning. Hun var vikar, men hadde 1 år igjen av kontrakten.
Når det gjelder dagpenger og slikt så ville jeg ringt NAV og forklart situasjonen din. Da får du et konkret svar innimellom. Har inntrykk av at svartjenesten deres stort sett er bedre enn ved personlig oppmøte.
Det ble mye det her! Ønsker deg lykke til <3

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Hvis det begynner to nye idag, er jeg rimelig sikker på at det holder som bevis på at det ikke er nedskjæringer.
Er du medlem av en fagforening? Da kan de hjelpe deg.
Og har du noe skriftlig på at du skulle bli fast ansatt?

Er kanskje litt vanskelig å ikke si at man er gravid hvis man skal være lenge sykemeldt, men man er faktisk ikke pliktig til det. Uansett hva man er sykemeldt for. Så i sånne situasjoner må man faktisk bare være kynisk og lyge til du har skrevet under papirene.. Men du har 2 uker igjen nå? Da må du bare fortsette å være sykemeldt! For du opptjener rettigheter når du et sykemeldt og det fortsetter selv om kontrakten din løper ut..

Sent from my iPhone using BV Forum

Fagforbundsak til de grader!!!

Septemberbaby2014❤️

Huff så forferdelig gjort!!! Håper det ordner seg for deg!!!

Er så vanvittig kjedelig når sånt skjer!
For uansett om en til slutt har krav på å få jobben så er det jo ikke øy å komme tilbake etter noe sånt!

Off.. vil bare gi deg en klem.. er så fælt at det er sånn, men min erfaring er at i enkelte tilfeller så lønner det seg å ikke være ærlig!! Utrolig nok.. men sier som de andre her dette er ulovlig og helt soleklart en fagforbund sak.. !! Stå på :)

Takk for svar alle sammen;)

Har pratet med handel og kontor og arbeidtilsynet.
For saken er at jeg hadde kontrakten i hånda og signerte, men så så jeg at navn og adresse var feil, det var slutten av arbeidsdagen så sjefen tok kontrakten tilbake og sa du får den tilbake dagen, selvsagt dagen etter ble jeg sykemeldt så jeg fikk ikke signert. Sjefen sa da det var i orden , jeg skulle få signere når jeg kom tilbake. så 5 dager før jeg skulle i jobb ringer sjefen og hører om alt er bra med meg, jeg var ærlig og sa jeg bare var gravid, det var ikke noe alvorlig. Så ringer sjefen igjen etter to dager og sier at jeg ikke kan få jobben igjen.

Hva sa de i handel og kontor og arbeidstilsynet?

Hei! Jeg hører ikke til her, men kom tilfeldigvis over denne tråden, så da måtte jeg bare svare. Jeg har hatt arbeidsrett og jeg kjente jeg ble helt fly forbanna, så måtte springe ned å hente norges lover. Altså, i arbeidsmiljøloven står det om vern mot diskrimenring at jf. §13-8, hvis du fremlegger opplysninger som gir grunn til å tro at det har funnet sted dirskriminering, så er det altså arbeidgiver som har bevisbyrden, han skal bevis at dette ikke stemmer. Og med det er han da nødt til å bevise at det foreligger en ansettelsesstopp og med tanke på budsjettet.

Dette kan underbygges ved §15-9, som sier at arbeidstaker som er gravid kan ikke av den grunn sies opp. Oppsigelse som finner sted i denne perioden, skal anses å ha sin grunn i dette forhold dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig.

Jeg ville gått videre med dette og gjort det fortest mulig da det står i aml(arb.miljøloven) at fristen er 8 uker. Du kan ha krav på å bli gjeninnsatt i stillingen og/eller få erstatning!

Jeg vil også anbefale deg og lese denne: http://gratisrettshjelp.no/?wpfb_dl=237 hvor det står svart på hvitt at muntlig avtale er like gjeldende som skriftlig!!

Håper virkelig dette ordner seg for deg!

Hos hk sa de at det tydelig var brudd på loven. Ettersom jeg hadde kontrakten i hånda.
Arbeidsgiver dreit seg ut å lyve til meg ved å si at de to nye kom fra vikarbyrå. Hk skal hjelpe meg videre, Arbeidstilsynet sa bare vel du må være ansatt der for at vi skal kunne hjelpe deg ( hadde jeg vært ansatt så hadde jeg ikke behøvd hjelp)
Føler at jeg ikke vil ha denne jobben lenger, men som dere skriver så vil jeg ha rettferdighet.
En kollega ringte meg igår for å høre hvordan det gikk med meg og spurte hvorfor jeg slutta, jeg sa hva? Jeg har aldri sluttet.
Hele denne saken har gjort meg søvnløs, det er ikke bare lett å finne en jobb når man 3 mnd. Nå har jeg sendt mange søknader overalt, blir jeg kalt på intervju så kommer jeg ikke til å nevne graviditet. Tydeligvis hadde jeg holdt kjeft så hadde jeg hatt jobben, men synes det er synd og jeg liker ikke å lyve. Og jeg trodde også at jeg hadde signert kontrakt ettersom hun tok den tilbake bare for å endre på adressen og navnet mitt. Både jeg og hennes signatur stod der, men hun har sikkert kastet den. Fant også en sms fra vikarbyrå da hvor det står at bedriften skal ta meg fast. Så føler jeg har ganske sterk sak.
Det som er rart nå er at de to som var satt på opplæring er tatt vekk fra vaktplanen( vi har vaktplanen på internett)

Denne saken må jo bare følges opp.. hvis du har det på sms at det står at de skal ansette deg fast er det jo kjempe bra... for et dritt firma... blir skikkelig sint på dine vegne.. bare fortsett å stå på.. skjønner du ikke vil fortsette å jobbe der.. men du kan ikke få en sykemelding av legen eller noe? Det beste hadde jo vært om du fikk igjennom saken din.. fikk fødselspengene og kunne søkt på nytt etter permisjonen.. stakkars jenta.. du skal jo ha ro nå som du skal ha barn.. blir helt rysta.. men disse to som forsvant fra vaktlista må jo nesten være vitner på hva som skjer... stor klem fra meg.. *heier på deg og rettferdighet*

Har tatt meg sykemelding frem til april. Forklarte saken til legen, jeg har ekstrem svangerskapskvalme og hvile er det jeg trenger, han mente også at stress kan være skadelig.
Jeg visste det skjedde mye rart i det firma men herregud ikke sånn som dette. Jeg har ikke gjort noe galt.
Synes det er merkelig at de to forsvant rett etter jeg truet sjefen med å gå til Arbeidstilsynet. Har sendt en sms til hun ene som skulle starte og hørt hva som skjedde, venter spent på svar. Jeg husker da jeg var Ringevikar der så var det ei som ble gravid. Hun fortalte det og hun jobbet kun i to uker etter at hun fortalte jobben om graviditeten. Hun sa til meg hun ble sykemeldt. Men hun hørtes ut som hun skjulte noe.
Jeg forstår på en måte firma at det er vanskelig å planlegge med meg fremover,men jeg hadde tenkt å jobbe helt til permisjon og det finnes jo tilrettelegging, pluss at man kan jobbe hjemmefra også. Så jeg skjønner ikke hvorfor de er imot graviditet?

Er jo helt absurd. Folk får jo barn! Men så lenge du er sykemeldt opparbeider du deg ihvertfall permisjonsrettigheter !

Ja jeg må jobbe permisjonspenger ellers så kommer jeg til å slite økonomisk.
Fikk svar fra hun som skulle starte og hun sa at opplæring er utsatt pga personalmangel.dermed det skal forsatt starte to nye der, hvorfor kan ikke jeg starte? Og de som kjempet så mye for å få meg fast hos dem og plutselig ombestemme seg pga graviditet? Man må få lov å ha barn uansett om det tidspunktet passer dårlig, det var ikke noe planlagt, men jeg velger heller å finne meg ny jobb enn å ta abort!

Håper det løser seg for det :) men du opparbeider deg permisjonspenger med sykepenger også altså.. Men du har sikkert mulighet for mer om du jobber isteden.

Håper det løser seg for det :) men du opparbeider deg permisjonspenger med sykepenger også altså.. Men du har sikkert mulighet for mer om du jobber isteden.

Ja skal være sykemeldt frem til 6 april. så sa nav at jeg hadde rett til dagpenger når jeg blir friskmeldt.

Nå ble jeg lite bekymret.
På nav sine sider står det at man må ha vært i arbeid 4 uker.
Men jeg jobbet ikke i det firma så lenge, jeg ble jo syk. Hmm tror dere jeg får avslag på søknaden? Håper ikke det for da sliter jeg:(

Ja, det er nok dessverre mulig du ikke har rett på sykepenger..

Back
Topp