Marginal placenta previa...

Mikatta

Blir kjent med forumet
Fikk vite på oul at jeg har det, og skal inn til ny ultralyd i uke 32 for å sjekke plasseringen på morkaka.

Forhåpentligvis har den flyttet seg lenger opp og jeg slipper å tenke mer på det.
Men klarer ikke la vær å bekymre meg. Jeg er ikke redd for et evt blir keisersnitt osv,men det som friker meg ut er store blødninger før og etter fødsel og faren forbundet med dette.

Noen som har hatt eller vært i lignende situasjon? Hvordan har det gått?

Er så engstelig allerede for fødselen. Og dette i tillegg gjør meg nesten helt panisk. Klarer ikke slappe av og er så urolig og redd.

Jeg har det samme, Mokaken ligger over åpningen. Er heller ikke så bekymret over keisersnitt, men disse blødningene som de sier at vi kan ha fra uke 30+. Tenker så mye på det. SKikkelig ekkelt...

Men de sier jo at morkaken antageligvis flytter seg opp også da, så vi får vel bare vente og se... :/

Har morkaka på bakre vegg foran utgangen...gaanske langt nede...så jg ble satt opp på ny ultralyd i uke 26 på sykehuset... for ekstra sjekk osv... jeg skal uansett ha planlagt keisersnitt..men pga blødningsfaren så ville de sjekke det før...

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg har morkake som ligger foran mot magen, og dekker delvis åpningen.
Jeg har også bestemt meg for planlagt keisersnitt. Fikk avslag på det i min region, har søkt om fødeplass på et annet sykehus nå. Håper å få det innvilget der. Hvis ikke blir det plan B… Har vært i kontakt med privatsykehus i England.

Håper og krysser fingre og tær for oss at det ordner seg og at morkaka flytter seg oppover.

Ikke mye morro å gå å bekymre seg over dette. Er livredd for at det blør så ille at det ender opp med at de må fjerne livmor osv. Dette er worst case scenario, men bare det at faren er der freaker meg helt ut. Stort sett går det jo bra, men det er den lille prosenten at det kan skje som er utrolig kjip.

Har dere hatt blødninger, smerter eller evt noen plager hittil? Jeg hadde blødninger fra uke 8-12. Har ikke hatt noe siden, men har kynnere om jeg beveger meg litt for fort osv i nederste del av magen. Hadde ikke det i det hele tatt med min førstefødte, det var et drømmesvangerskap.

Jeg har morkake som ligger foran mot magen, og dekker delvis åpningen.
Jeg har også bestemt meg for planlagt keisersnitt. Fikk avslag på det i min region, har søkt om fødeplass på et annet sykehus nå. Håper å få det innvilget der. Hvis ikke blir det plan B… Har vært i kontakt med privatsykehus i England.

Håper og krysser fingre og tær for oss at det ordner seg og at morkaka flytter seg oppover.

Ikke mye morro å gå å bekymre seg over dette. Er livredd for at det blør så ille at det ender opp med at de må fjerne livmor osv. Dette er worst case scenario, men bare det at faren er der freaker meg helt ut. Stort sett går det jo bra, men det er den lille prosenten at det kan skje som er utrolig kjip.

Har dere hatt blødninger, smerter eller evt noen plager hittil? Jeg hadde blødninger fra uke 8-12. Har ikke hatt noe siden, men har kynnere om jeg beveger meg litt for fort osv i nederste del av magen. Hadde ikke det i det hele tatt med min førstefødte, det var et drømmesvangerskap.

Hvis morkaka di ikke flytter sg innen uke 32(som regel ekstra sjekk da ) så får du pkanlagt keisersnitt uansett!
Overlegen her sa at sjangene er veldig små for at det skulle skje alvorlige blødninger osv nå...men at det kan skje senere i svangerslapet..e jo også derfor de ser nærmere på den i uke 32...noen ganger før..som i mitt tilfelle hvor den ligger så langt ned som det er mulig...skal inn på sjekk i uke 26..

Masse lykke til FrKanin2014, på sjekk i uke 26. Håper den har sneket seg oppover

Jeg hadde bestemt meg før jeg ble gravid å ikke føde vaginalt pga traumatisk fødsel sist. Håper på keisersnitt...men hadde vært fint å sluppet morkakeproblematikken i tillegg.

Så får bare håpe på at alt går bra med alle oss

Sent from my iPhone using BV Forum

Marginal Placenta Previa

In marginal placenta previa condition, placenta gets implanted and starts to grow at the bottom of the uterus and starts pushing, up against the cervix. However marginal previa does not cover the opening. Placenta’s border almost starts touching the internal opening of the uterine cervix. If it overlaps even slightly then during labour as cervix begins to dilate slight bleeding may be noticed at the edge of placenta. Doctors don’t generally recommend c-section for this condition and if the procedure has to be decide, its done on the basis of position of placenta which is found out via ultrasound.

Om min engelsk ikke er helt feil, så er marginal placenta previa ikke den tilstanden der den dekker åpningen. Den ligger kun like ved, derfor anbefaler de heller ikke keisersnitt ved denne tilstanden. Sjansene er vel store for at den flytter seg lenger unna åpningen :)

Lykke til :)

Info er fra www.placentaprevia.org

Dette er mitt 3 svangerskap med morkaka foran utgangen... men denne gangen ligger den ekstremt langt nede.. så får ikke lov å løfte tungt å bør holde meg unna sex..pga blødningsfaren...

Mikatta, har du hatt traumatisk opplevelse m fødsel tidligere skal du bli hørt ganske mye...har jordmoren din anbefalt keisersnitt? Ville klaget på avgjørelsen denne legen evt har tatt som sier at du ikke får det.... jeg fikk d planlagt med nr 2 fordi jeg hadde noen opplevelser med fødsel og keisersnitt gangen før... fikk selvsagt keisersnitt da pga det... håper det ordner seg for deg uansett snuppa :)

Hadde styrtfødsel med min første, plager etter fødsel osv. Og fikk fødselsdepresjon etter det. Slet psykisk lenge og tok abort i panikk og redsel for å føde da jeg ble gravid 9 mnd etter min første fødsel. Derfor var jeg i samtaler før jeg ble gravid denne gangen og fortalte min frykt og redsel forbundet med fødsel. Da fikk jeg beskjed om å søke keisersnitt så fort jeg ble gravid, og at det mest sannsynlig ikke ville være noe problem mht min historikk osv.

Søkte allerede i uke 12 denne gangen og fikk avslag. Er ordentlig slitsomt da jeg allerede går rundt å gruer meg og tenker på dette konstant. Oppå det hele fikk jeg vite på OUL at jeg hadde marginal placenta previa(hvertfall det de kalte det), og at den dekket en liten del av mormunnen. Fikk da time for en sjekk i uke 32 for å følge med.
I mellomtiden har jeg allerede søkt om fødeplass et annet sted for å søke på nytt om keisersnitt. Og i samme slengen i desperasjon er jeg i dialog med et sykehus i England bare for å være sikker tilfelle alt går rett vest her med tanke på ikke innvilget keisersnitt osv.

Men kan man virkelig klage på avgjørelsen til legen?

Ja det kan du..å du kan be jordmor eller lege alt ettersom hva du bruker om å henvise deg til ny samtale med lege på sykehuset når du er lengre på vei.. viktig å få frem alt fetvdi har opplevd i brev fra jordmor/lege evt henvise til journal du har hatt m forgje. ..
I verstefall få lege/jordmor til å prate med legen evt være med deg å ha samtalen med den legen som avgjør om du får det eller ikke.. :)

Takk for gode råd FrKanin2014 :)

Da skal jeg søren meg klage. Ingen ting er bedre enn å slippe ny runde med papirmølle og evt reise til utlandet. Ideelt å være så nærme som mulig.

Skal egentlig føde på Tbg sykehus...

"Hvis morkaken dekker åpningen i livmoren fullstendig, må barnet tas ut med keisersnitt. Dersom morkaken kun dekker åpningen delvis, vil mange kunne føde på vanlig måte."

Her står det jo kun om placenta previa, men innenfor denne er det tre kategorier: helt, halvveis eller i nærheten. Den du har fått påvist er marginal, eller mArginell om du vil, som tilsier at morkaken ligger intil 2 cm ved den indre åpningen. Det er vel derfor du har fått avslag på søknad om KS, selvom du føler deg utrygg (grunn nok spør du meg..) etter hva jeg har skjønt er det kun 1% som fortsatt har placenta ved/over åpning ved termin. Da er det vel relativt store sjanse for At din Flytter seg ved senere sjekk.

Håper det går bra videre og at bebis har det fint :) tvi tvi!

Også vil jeg bare si at DU har siste ord, alltid, når det kommer til fødsel. Jm fortalte meg en gang at vi fødende bestemmer, men de pusher og er ganske så bestemte på å velge for deg.. :)

Har hatt deti alle mine svangerskap,men trakk seg fint opp og alt gikk fint,pleier som regel det. og hvis noe skulle skje står de klar med operasjons stue og medisiner med tanke på atoni blødning. Dette ville jeg ikke bekymret meg for :)

Takk for gode råd FrKanin2014 :)

Da skal jeg søren meg klage. Ingen ting er bedre enn å slippe ny runde med papirmølle og evt reise til utlandet. Ideelt å være så nærme som mulig.

Skal egentlig føde på Tbg sykehus...

Anbefaler skien sykehuset :) der hadde jeg mitt planlagte keisersnitt for 4 år siden å skal ha det igjen der i august..de er veldig flinke der syns jeg..min erfaring ihvertfall. Å legen og jordmor hører på deg!

Har hatt deti alle mine svangerskap,men trakk seg fint opp og alt gikk fint,pleier som regel det. og hvis noe skulle skje står de klar med operasjons stue og medisiner med tanke på atoni blødning. Dette ville jeg ikke bekymret meg for :)

Det var vel helst det at hun ønsket planlagt keisersnitt pga dårlig opplevelse sist...å at hu fikk avslag på søknaden om ks..

Back
Topp