Koke ris til mange?

*RSB*

Hey
Assistert-jentene
Febbisbebbis'18
Jeg skal lage ris til en gryterett og til 25 stk, noen som har gode tips å komme med? :)
Skal servere brød og salat også ved siden av:)

Boil in bag er jo sviiiiindyrt :O
Jeg pleier å bruke en kopp ris (2,2dl) til 2 voksne personer, og da har vi en god del ris igjen, for vi har jo gjerne brød og gryte til.

Jeg hadde tatt en/ etpar store panner og kokt ris i disse. Sånn 5-8 liters pannre elns. Brød fyller jo også opp veldig mye i magen.

Då hade eg ikkje koka ris på gryte till så mangen. Min mor kokar alltid ris i ungsform i ugnen nær vi e mangen till middagen.

Uff, boil in bag er ikke spisendes. Fæl smak rett og slett. Vi bruker 2-2,5 dl rå ris til to voksne. Da har vi gjerne litt igjen til kvelds. Jeg ville vel brukt 2,5 liter rå ris og 4,5-5 liter vann på den mengden der. Men ikke alt i en kjele, det er dømt til å gå galt om du ikke har en gedigen restaurantkjele. Bare ha ris og vann i en kjele, sånn cirka dobbelt så mye vann som ris. Ha i salt, en spiseskje per liter rå ris. Kok opp, senk varmen til nederste hakk på plata, sett på lokk og la stå og trekke i 20 minutter. Fiks ferdig.

Boil in bag fullkornris er da ikke så gale syns jeg:P Nå er jeg generelt ikke så glad i ris da:P
Tenkte enkelt jeg,og ikke økonomisk...

Å jo boil in bag er fælt! Jeg får det ikke ned jeg. Tørr, rar konsistens, vond plastikksmak. Fysj og æsj. Kaller det ikke mat engang :p

Haha, smak og behag:D Nå er nå du sikkert litt flinkere enn meg på kjøkkenet også da!!;)

Boilinbag jasminris er jo kjempe god!! Men det er jo litt mer økonomisk å kjøpe store poser. På Rema skulle de få inn 5 kg med jasminris til 45,- tror eg det var. :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg kokte vanlig ris, 40 porsjoner i helga(var til 60 stk) målte opp ris og vann til 40 porsjoner og hadde i litt ekstra vann. Kokte på vanlig måte sånn som det skal kokes om du koker til 2. Ingen problem

Jeg kokte vanlig ris, 40 porsjoner i helga(var til 60 stk) målte opp ris og vann til 40 porsjoner og hadde i litt ekstra vann. Kokte på vanlig måte sånn som det skal kokes om du koker til 2. Ingen problem

Sånn gjør man det! Ikke noe problem i det hele tatt :)

1 kopp (vanlig kaffekopp) jasminris + ca 1,5 kopp vann til ca 4 personer.

Gang opp med 6 eller 7, så har du til 25 stk.

(...og sleng oppi en kopp eller to ekstra med vann....bedre med litt for mye, enn litt for lite) :)

Boilinbag jasminris er jo kjempe god!! Men det er jo litt mer økonomisk å kjøpe store poser. På Rema skulle de få inn 5 kg med jasminris til 45,- tror eg det var. :)

På Kiwi og på Europris koster allerde en 5kg ca 40kr.

Jeg koker opp 5dl ris til 5 mennesker. Da har vi ofte en liten porsjon rester.
Så kanskje beregne 1dl pr pers?

Vi har en billig og grei riskoker som kan koke til 15 pers.

Jeg er veldig glad i den og en porsjon ris er 3/4 dl. :) Ris får man kjøpt billig i store sekker og anbefaler å kjøpe dette på butikker hvor de selger mye eksotisk mat. De er oftest billigere og har bedre ris :)

Takk for tips :) Blir nok ikke boil in bag, billigere med vanlig ris og bedre også synes jeg:) Men da koker jeg på vanlig måte og håper det blir bra :)

Back
Topp