Barnehageplass.

markrete

Glad i forumet
Gresskarfrøene2023
Ja, nå er det jo enda tidlig, men vi har faktisk fått barnehageplass fra høsten av. Da blir Markus 7mnd. Ser det er heftige diskusjoner på nett om akkurat dette, så tenkte jeg skulle spørre her også va folk synes om det. Er det noen som har erfaring med en så liten i barnehage? :)

Jeg har ikke tatt permisjon(lillegutt har vært med på forelesninger), og er da ferdig neste vår med min utdanning. Tenkte å ha Markus i barnehagen til høsten mens jeg og pappan er på forelesninger - altså ikke mange timene om dagen. Men må jo innrømme at jeg begynner å tvile litt når det er så mye drittslenging til mødre som gjør det på diverse forum. Så jeg lurer på hvorfor, jeg. Må jo tydeligvis skaffe litt info fra andre for å finne ut hva som er best her... selv om jeg i utgangspunktet vil stole på meg selv som mor, og at jeg vet når mitt barn har det bra :)
 
Jeg vil ikke mene noe om hva som er riktig for andre, men personlig ville jeg ikke sendt barnet mitt i bhg når det var kun 7 mnd. Du sier at det ikke er så mange timer pr dag, hvor mange er det? Husk på at det er veldig mange andre barn der som lager veldig mye leven, og som krever de voksnes oppmerksomhet, og når barn er så små trenger de mye fred og ro og trygghet. Men nå vet jeg jo ingenting om den bhg dere har fått plass i heller, ift antall barn og voksne og hvordan dagene er lagt opp. I mange bhg er jo barna ute og leker i timevis hver dag og det kan bli fryktelig slitsomt for et så lite barn. Men de tilrettelegger kanskje mye da? Jeg vet ikke engang om noen bhg som tar imot så små barn jeg...


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg personlig synes også det er for tidlig å begynne i bhg. Vet du om de tilrettelegger på en måte når han er så liten?

MEN du må stole på deg selv og gjøre det du mener er best:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Dette er ingen ønskesituasjon, men jeg tror det går greit å ha barnet i bhg noen timer noen dager i uka. I andre land, hvor permisjonsrettighetene er dårligere, klarer barn som er enda mindre seg i bhg, og vokser opp og blir som folk flest.
 
Tror det skal gå heilt fint, kjenne til flere som har hatt barn i bhg, i den alderen å det har gått heilt fint. Vet ikkje ka type bhg. du har fått plass, men i studentbhg.her i området vet e at dei fokusera veldig på å legge til rette for barn under 1 år. E sjøl student, men har valgt å ta permisjon.
 
Begynte selv tidlig, og det ble da folk av meg :) Barnehagen har jeg bare hørt skryt om, og det er en studentbarnehage - der tar de ofte inn mindre barn enn i andre barnehager og da tilrettelegges det også for dem. Den er også kun 2 minutter unna bygget jeg har forelesninger i, og jeg tenkte meg dager på 3-4 timer mens jeg er på timer og leser litt :)
 
I utgangspunktet syntes jeg ikke barn under 1 år har noe i barnehage å gjøre. Men det kommer selvfølgelig ann på situasjonen! Noen har ikke andre alternativ... I disse tilfellene syntes jeg det er greit, så lenge ikke barnet er der fra åpning til stenging... Har sett hvor slitne barn kan bli av lang dag i barnehagen....

Men det er nå min mening... Å det kommer selvfølgelig ann på opplegget barnehagen har for de små...
 
Begynte selv tidlig, og det ble da folk av meg :) Barnehagen har jeg bare hørt skryt om, og det er en studentbarnehage - der tar de ofte inn mindre barn enn i andre barnehager og da tilrettelegges det også for dem. Den er også kun 2 minutter unna bygget jeg har forelesninger i, og jeg tenkte meg dager på 3-4 timer mens jeg er på timer og leser litt :)
Da høres det jo greit nok ut. Så er det kanskje ikke hver dag heller?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det er bevist at det er for tidlig,barnet har ikke godt av det. Men hvis man ikke har noe valg så er det jo en løsning for noen. Du har ikke slektninger som kan passe? Avgjørelsen blir uansett opp til deg:)
 
Er det egentlig bevist da? Har du en link eller noe jeg kan lese på? Jeg klarer ikke selv å se de negative sidene ved det... så lenge han ikke er der fulle dager selvfølgelig! :)

Nei, tviler på at det blir hver dag. Er ikke så ofte forelesninger, men 3 dager i uka 4-5 timer på morgenen tenker jeg det blir :)
 
Går sikkert helt fint :) tantebarnet mitt begynte i barnehagen når hun var 9mnd, hun koste seg masse og elsker å være i barnehagen.
 
Jeg tror de kan ha bedre av å begynne med korte dager noen dager i uka tidlig,enn å begynne rett på med dager fra 7-16/17 når de er året. Det er nok mer stressende. Hvorfor skal det være bedre om noen slektninger passer? Jeg har jobbet i studentbarnehage var 4 barn pr ansatt og de færreste barna var der hele dagen og hele uka.
 
Jeg tror de kan ha bedre av å begynne med korte dager noen dager i uka tidlig,enn å begynne rett på med dager fra 7-16/17 når de er året. Det er nok mer stressende. Hvorfor skal det være bedre om noen slektninger passer? Jeg har jobbet i studentbarnehage var 4 barn pr ansatt og de færreste barna var der hele dagen og hele uka.
Foreldre og nære slektninger vil alltid ha et spesielt bånd og følelser for sine egne, sier ikke at barnehagetanter ikke er skikket, men det er en jobb for de og bare et av flere barn som de skal passe på. Kan ikke sammenliknes med morsfølelse. Skjønner at noen må benytte seg av barnehage og respekterer det. Men hjemme er alltid best,spesielt de første årene. De er bare små en gang og det vil ihvertfall ikke jeg gå glipp av!!!:)
 
Back
Topp