Hirsegrøt og andre grøttyper

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
Her i huset har det dessverre gått en del i pulvergrøt til gullet. Vi bruker Hipp, og det er i alle fall økologisk om ikke annet, men nå vil vi prøve flere ting. I dag laget vi hirsegrøt for første gang, og smaken var grei, men fy så kjedelig.. Jeg klarte ikke å spise opp min (bare hirseflak og vann), og gullet var ikke særlig interessert, selv om hun til slutt fikk frukt på.

Hva kan vi gjøre for at grøten skal smake bedre? Tenkte på å raspe et eple og koke sammen med grøten, men er det andre ting som er godt? Er det andre typer grøt som smaker bedre? Jeg har kjøpt bokhvete også... Havregrøt lager jeg med jevne mellomrom, og der har jeg kontroll. :) Tips?

Jeg lagde vanlig havregrøt og hirsegrøt. Blandet gjerne inn banan, eller raspet eple/pære.

Sent from my HTC One S using BV Forum mobile app

Her syns minsten d va rågodt han utennokka ;-) men bruke litt sviskemos i eller aprikos mos :-)

Hirse og bokhvete sammen er bedre ;-)

Bland med fruktmos, eller en klatt smør.

Viktig å tilsette fett når du koker selv.
Feks kokosfett (cocosa) også, da setter det kokossmak på grøten.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Hirse er veldig godt blandet med havre (mel til de minste, gryn når de blir litt større). Havren gjør smaken litt mer "vanlig". Hirsesmaken er veldig en vanesak, nå elsker hele familien hirsegrøt her, men det er fordi vi har vent oss til det.

Jeg pleier å blande MYE frukt i, viktig med vitamin-c holdig frukt til grøt for å la kroppen nyttegjør jernet i kornet. Nå satte tuppa her nettopp til livs en porsjon med hirsegrøt og pære/aprikosmos med kanel. Veldig pop! Spesielt siden jeg i dag lagde ny mos og lagde grøten i samme panne uten å vaske den i mellom:-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hirse og bokhvete sammen er bedre ;-)

Bland med fruktmos, eller en klatt smør.

Viktig å tilsette fett når du koker selv.
Feks kokosfett (cocosa) også, da setter det kokossmak på grøten.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

viktig å bruke smør uten salt da tenke æ? æ bruke olje :-)

Hirse og havre er kjempegodt sammen. Tilsett fruktmos atpåtil! Husk også at du må tilsette jern:)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Hirse og havre er kjempegodt sammen. Tilsett fruktmos atpåtil! Husk også at du må tilsette jern:)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Jeg trodde man slapp å tilsette jern når man lager hirsegrøt, er ikke den jernrik da? Og hvordan tilsetter man jern, egentlig? *føler meg ekstra blond i kveld*

Jeg trodde man slapp å tilsette jern når man lager hirsegrøt, er ikke den jernrik da? Og hvordan tilsetter man jern, egentlig? *føler meg ekstra blond i kveld*

Helt riktig! Man skal aldri gi jerntilskudd uten at en lege har foreskrevet det. Ved å bruke jernrikt kornsorter som hirse, bygg og bokhvete, sikrer man jerninntak for barnet. Ved å bruke fruktmos med vitamin C, gjør man det lettere for kroppen å nytte jernet i grøten. Jeg kan anbefale økologiske aprikoser (ikke-økologiske er tilsatt svoveldioksid...ikke bra!), det er veldig rikt på vitamin c og smaker godt i grøt.

Sent from my iPhone using BV Forum

Itillegg til det tretroll sier så bør du bløtlegge melet/kornet i kokevæsken en time før du koker det for å utvinne jernet bedre ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Dagens blondinespørsmål: Hvor får man kjøpt hirse?

Teff er også godt å bruke i grøt. Men husk å tilsette noe med litt gluten også. De anbefaler nå at man tilfører bittelitt gluten i kosten allerede fra 4 mnd for å forebygge cøliaki.
Fine kilder er hvetekim, bygg og rug.

Back
Topp