Jeg er ikke noe ekspert på detta, men små kaniner må man passes på. Enig med kommentaren over her at kaniner er supre familiemedlemmer og kan godt holdes inne. Vi har hatt begge deler (inne og ute). Men nå har vi gård og da blir det jo litt anderledes. De kan helt fint leve ute, men som du selv nevnte i et isolert hus med varme. Du kan for eksempel ha et hus med en luke hvor de kan løpe inn og ut etter behov. Inndelinger inne, slik at det ikke blir trekk - da kaninen kan bli syk. Selv synes jeg at det er viktig at de får bevegd seg mye, er nysgjerrige, får mye kos og oppmerksomhet.
Kaniner trenger mye morsjon, 4-5 timer er optimalt. Så har du et stort inngjerdet område som byr på bevegelsesfrihet kan du tilby dem optimale levevilkår! Om ikke, kan kaninen få leddproblemer. Kan jo tenke seg til det at skal den leve i et bur hvor den ikke får løpe, grave og hoppe får det konsekvenser. Man får som regel ikke kjøpt et isolert og tilpasset kaninbur, så dette er da noe man må da bygge selv. Kaninen burde da kunne stå i full høyde inne i buret.
Kaniner tåler ikke store temperatur forandringer. Du kan ikke ha en kanin inne for så å sette den ut på vinteren, om du skjønner hva jeg mener
De er glade i selskap, både fra eiere og andre kaniner (har jeg erfart). Så skal du holde dem ute er det fint om de får mye oppmerksomhet, stell og kos.
Når det gjelder kaniner sammen, har ikke vi hatt noen problemer. De to vi har nå er kastrerte, det er en han og en hun.
Våre kaniner er inkludert i familien, og de to går godt overens med hunden vår også. Vært borti mange som ser på kaniner som lettholdige dyr. Men de krever sitt. Har man tatt på seg ansvaret må det også følges opp med stell, omsorg og
helse.
Ble et langt innlegg detta her, men håper det hjelper! Som sagt ingen ekspert, så man kan jo forhøre seg litt også!