Noen som "kan" kaniner her?

LillianneLie

Forumet er livet
VIP
Vi vil kjøpe kanin. Tenker dvergvedder(e).
Kan kaninunger (leveringsklare nå) være ute på denne årstiden? I isolert hus selvfølgelig. Ca. 4-6 grader her nå. Eller bør de være inne frem til det blir varmere ute?
Bør vi ha to sammen? Og bør det da være to hanner (kastrerte eller?), eller er det bedre med to hunner?

Og ja, det er blitt googlet, men vil ha flere erfaringer og fakta:)

Har aldri hatt kanin ute , så har ingen erfaring med det. men uansett så skjønner jeg ikke hva man skal med kanin om den kun skal bli stående ute alene. hva er poenget? Her har vi kaninen i stua, og har blitt en del av familien.

Har aldri hatt kanin ute , så har ingen erfaring med det. men uansett så skjønner jeg ikke hva man skal med kanin om den kun skal bli stående ute alene. hva er poenget? Her har vi kaninen i stua, og har blitt en del av familien.

Har jeg sagt den skal stå "ute helt alene" kanskje? Er vel veldig få kaniner som har menneskekontakt hele døgnet. Og få som har de i stua. Men takk for veldig nyttig svar!

Har hatt ute og innekaniner når jeg var liten, de store rasene (belgisk kjempe og tysk kjempetsjekker) hadde utebur. Isolert, og dekket til åpningen på vinteren. Resten av året hadde de store uteområder gjerdet inn og den ene var ofte løs. Dvergrasene har vi alltid hatt inne i et isolert uteskjul med stor
plass og varmelampe. Ville ikke hatt dvergkaniner ute på vinteren, da måtte det vært i en oppvarmet garasje eller lignende. Husk også at en kanin trenger stor plassert å bevege seg på. Et bur er ikke ideelt. De får belastningsskader av å bevege seg for lite. Selv ønsker jeg meg kanin igjen, men da må det være en innekanin.

Har hatt ute og innekaniner når jeg var liten, de store rasene (belgisk kjempe og tysk kjempetsjekker) hadde utebur. Isolert, og dekket til åpningen på vinteren. Resten av året hadde de store uteområder gjerdet inn og den ene var ofte løs. Dvergrasene har vi alltid hatt inne i et isolert uteskjul med stor
plass og varmelampe. Ville ikke hatt dvergkaniner ute på vinteren, da måtte det vært i en oppvarmet garasje eller lignende. Husk også at en kanin trenger stor plassert å bevege seg på. Et bur er ikke ideelt. De får belastningsskader av å bevege seg for lite. Selv ønsker jeg meg kanin igjen, men da må det være en innekanin.

Er klar over at de trenger plass å bevege seg på, og er kun derfor vi har ventet så lenge som til nå med å skaffe. Nå har vi endelig hage:) tenkte å ha bur i garasjen nå i begynnelsen, og inngjerdet område på plenen til å springe i. Så får vi se hvordan det blir til sommeren:) snakket med han som selger kaninene- han mente det gikk fint å ha de ute for kulda sin del, men at det måtte være isolert og ikke være gjennomtrekk.

Jeg er ikke noe ekspert på detta, men små kaniner må man passes på. Enig med kommentaren over her at kaniner er supre familiemedlemmer og kan godt holdes inne. Vi har hatt begge deler (inne og ute). Men nå har vi gård og da blir det jo litt anderledes. De kan helt fint leve ute, men som du selv nevnte i et isolert hus med varme. Du kan for eksempel ha et hus med en luke hvor de kan løpe inn og ut etter behov. Inndelinger inne, slik at det ikke blir trekk - da kaninen kan bli syk. Selv synes jeg at det er viktig at de får bevegd seg mye, er nysgjerrige, får mye kos og oppmerksomhet.

Kaniner trenger mye morsjon, 4-5 timer er optimalt. Så har du et stort inngjerdet område som byr på bevegelsesfrihet kan du tilby dem optimale levevilkår! Om ikke, kan kaninen få leddproblemer. Kan jo tenke seg til det at skal den leve i et bur hvor den ikke får løpe, grave og hoppe får det konsekvenser. Man får som regel ikke kjøpt et isolert og tilpasset kaninbur, så dette er da noe man må da bygge selv. Kaninen burde da kunne stå i full høyde inne i buret.

Kaniner tåler ikke store temperatur forandringer. Du kan ikke ha en kanin inne for så å sette den ut på vinteren, om du skjønner hva jeg mener :)

De er glade i selskap, både fra eiere og andre kaniner (har jeg erfart). Så skal du holde dem ute er det fint om de får mye oppmerksomhet, stell og kos.

Når det gjelder kaniner sammen, har ikke vi hatt noen problemer. De to vi har nå er kastrerte, det er en han og en hun.

Våre kaniner er inkludert i familien, og de to går godt overens med hunden vår også. Vært borti mange som ser på kaniner som lettholdige dyr. Men de krever sitt. Har man tatt på seg ansvaret må det også følges opp med stell, omsorg og
helse.

Ble et langt innlegg detta her, men håper det hjelper! Som sagt ingen ekspert, så man kan jo forhøre seg litt også! :)

Har jeg sagt den skal stå "ute helt alene" kanskje? Er vel veldig få kaniner som har menneskekontakt hele døgnet. Og få som har de i stua. Men takk for veldig nyttig svar!
Det var ikke rettet mot deg. men folk generelt. trenger ikke trekke ut kløra med en gang;) Skal den stå ute, blir den jo alene.

Ser du har fått bra svar her :) husk at kaniner er laget for å spise høy som hovedrett, kraftfor (gnagerblanding o.l. ) er tilleggsfor :) kaniner kan helt fint leve ute :)

Her står det mye bra:

http://kanin.org/

Noe som er fint for kaniner er et isolert hus i garasjen og med evt en sånn luke ut til en luftegård. :)
Høy er hovednæring, og de bør har en liten skje med pellets hver dag. Ellers er det fint med grønnsaker osv. :) Se på forumet, der får du svar på alt. :)

Det var ikke rettet mot deg. men folk generelt. trenger ikke trekke ut kløra med en gang;) Skal den stå ute, blir den jo alene.

Så lenge kaninen har mat, stell, et varmt sted å være, nok tumleplass OG menneskekontakt flere ganger til dagen tror jeg ikke den har det vondt. På kaldeste vinteren vil den mest sannsynlig stå i garasjen, men vil nok aldri bli fast innekanin.
Så lenge kaninen ikke lider tror jeg vi gjør som vi har tenkt;)

hvis du ska ha den stående ute så anbefaller jeg at en evnt skaffer seg varmelampe. For hvis den ikke har vært vandt til å stå ute fra høsten fra så har de normalt ikke fått vinterpels siden de ikke får den naturlige fra tempraturene rundt seg
En bør ha muøighet til at kanine kan bevege seg en del fritt fordi når de får for lite omeråde å bevege seg på så kan de få skjelletskader og skader i musklaturen siden de ikke får bevegd seg nok.

Husk å sjekke vannet når den står ute. Kjenner noen som ikke gjorde det og kaninene døde fordi vannet frøys. Vi har kaninen inne. Den er alene og er en hermelin( ca 1.2 kg) så er en liten kanin som ikke stinker. Men kaniner liker litt avstand og kan bli sinte på den andre. Trur en dyrebutikk eier sa til meg at de burde ha forskjellige aldre så den ene blir sjefen uansett om de er kastrert. Men det står mye fint på kanin.org. Har vært der mye selv. Kaninen her blir 5 år i april.

Vil også bare legge til at det beste er å ha to, men du må aldri ha to ukastererte hanner sammen. De vil sloss, ofte med lemlestelse eller død som følge. To hunner vil også ofte sloss. Det beste er to kastererte hanner, eller en sterlilisert hunn og en kasterert hann:) De bør også ha hvert sitt hus å sove i, i tilfelle de vil ha litt avstand fra hverandre.

15.08.12 Oskar♥
Tre skulle blitt fire 13.04.14, men ble visst fire 14.02.14 Frida ♥

Jeg har 4 kaniner ute sammen i en stor hundegård. Alle 4 er hunnkjønn. 2 av dem er dvergvedder og 2 av dem er løvehode. De har et hus på størrelsen 1,5 * 1 meter fullt av halm og flis i tre etasjer, og et kryp inn under huset, samt et standard kaninbur med hull i fronten. I huset har de en liten åpning så de selv kan velge om de vil være ute i hundegården eller inne i huset sitt. De foretrekker for det meste å være under huset.

De er ute hele året og graver ganger. Vi må bare passe på at gangene ikke graves utover.

Back
Topp