Info om eggløsningstester

Huleboer!

Juli 2013 og desember 2014❤
Juli13-jentene
Januarskatter 2015
VIP
Til alle som lurer på ting ang eggløsning og når egget slipper er dette en nyttig tråd å lese.
Lykke til alle sammen. Måtte spiren sitte på neste el.
Jeg legger med bilde av min pp for å vise at den ikke alltid trenger å være stigende før den blir positiv. Min gikk fra super lys til sterkere til lysere og plutselig positiv.

Frøyaklinikken informerer:
Det vi oppdaget var at mange mennesker på forskjellige forum og faktasider har sterke meninger, og ofte er dem både delt og forskjellig. Det var på tide med litt fakta mellom synsing.

Hvor lenge er det vanlig at en eggløsningstest er positiv ?

Eggløsningstester viser LH stigning, og ved eggløsningen stiger LHen ganske plutselig. Det er viktig at man må ikke må tisse på fire timer før man tar testen. En eggløsningstest kan slå ut så kort som 1/2 dag og kanskje opptil 2 hele dager. Men det betyr ikke at du er fruktbar bare en halvdag eller fruktbar i to dager. Det er fortsatt bare et egg (som oftes) som går til eggløsning. Og når egget er sluppet ut, så kan det bli befruktet i et døgn. Så det er ikke alltid lett å finne akkurat dagen. Det kan være en ide å ta eggløsnings testen på kvelden og morningen hos dem som får kjapp LH stigning, for å finne eggløsningen. Når den slår ut, så kan eggløsningen akkurat være eller ha vært, eller den vil komme i løpet av to døgn ca. (Naturen har ikke gjort dette lett for oss.) Det hender også at den ikke slår ut, selv om du har eggløsning. Fertilitesklinikkene opplever eggløsningstester som ikke pålitelige, mens vi på Frøyaklinikken bruker dem noe, så lenge det ikke skaper stress. Varer den lenger kan det muligens være en noe forhøyet LH, som man kan se ved PCO og PCOS (poly cystiske ovarie syndrom), som mer betyr at man ikke har eggløsning.
På Frøyaklinikken forsøker vi å lære pasientene våre at de kan selv kjenne etter når de får eggløsning, ved å kjenne på utflod,( eggløsningsslimet), om temperaturen stiger, og det er heller ikke så uvanlig å få økt lyst rundt eggløsningen. Da bruker vi eggløsningstestene som en bekreftelse på det de selv kjenner.
Når testen er positiv, er det da eggløsning, eller skjer dette først når testen er negativ ?

Frøya svarer: Testen slår ut på LH økningen, hos noen er denne kjapp, hos andre kan den slå ut i nesten to dager. Eggløsningen skjer når LHen er høyest. Så det er ikke alltid lett å finne eggløsningen helt presis, men så overlever egget et døgn. I dette døgnet så kan man bli gravid.

Eggløsningen skjer når eggløsningstesten er positiv, når den er negativ igjen, så kan det være for sent.
Kan en kvinne få positiv el test uten å ha eggløsning ?

Frøya svarer: Man kan få positive eggløsningstest, uten å ha eggløsning. Dette er skjer hos kvinner med en hormonubalanse hvor LHen er forhøyet generelt. Dette kan vi se hos kvinner med PCO eller PCOS.

Når er det viktigste tidspunktet å ha samleie ved eggløsning?

Her strides ekspertene. Men flere fertilitesleger og androloger sier at det kan være en ide å ha samleie rett før eggløsningen, mens andre mener rett på eggløsningen. Det er også noe forskjell på guttesæden og jentesæden. Guttesæden er kjapp til å komme frem til egget, men ikke så utholdene, mens jentesæden er mer utholdene. Det sies så at det kan være letter å få jente hvis man har samleie rett før eggløsningen, mens det kan være lettere å få gutter rett på eggløsningen. Men om denne teorien er holdbar, er vi litt usikre på

Er det lurt å ha sex hver dag rundt eggløsning, eller bør man spare på sæd ?

Frøya svarer: Sædkvaliteten er forskjellig. Har man en svært god sædkvalitet, så kan man ha sex hver dag. Er den noe mer redusert bør man spare opp noen dager. Her anbefaler vi på Frøyaklinikken å spare opp alt fra to dager til fem dager. Det er også viktig å ha regelmessig sex. Hvis man bare har sex rundt eggløsningen, så har det nok hopet seg opp en del sæd som har dødd i mellomtiden. Og denne sæden er jo ikke av den beste.
Regelmessig sex er også bra for kvinnen, da dette fører til bedre sirkulasjon i livmoren, og løsner på spenninger i underlivet.
Kan en bruke el test som graviditetstest selv om den måler lh og ikke hcg ?

Frøya svarer: Man kan ikke sjekke om man er gravid ved hjelp av eggløsningstester. LHen skal synke etter eggløsningen. Her er det bare HCG tester som kan vise til graviditet, altså vanlige graviditetstester

Hva er lutealfase, og kommer menstruasjon nøyaktig 14 dager etter eggløsning ?

Frøya svarer :Lutealfasen er tiden fra eggløsningen til menstruasjonen. Det er denne tiden hvor progesteron dannes fra det gulelegemet. Progesteron er viktig for at et foster skal kunne feste seg i livmorslimhinnen. Man ønsker at lutealfasen varer fra 12-14 dager, for da får kroppen dannet nok progesteron slik at man ikke mister. Er denne fasen kortere, kalles det gjerne at man har en lutealfase defekt. Da danner ikke kroppen nok progesteron for å få fosteret til å feste seg i livmoren. Om man ikke er gravid, bør menstruasjonen komme ca. 12-14 dager etter eggløsningen. Man kan ta en blodprøve å måle progesteronnivået sitt. Den beste tiden å ta dette på er ca en uke etter eggløsningen. Skulle nivået på progesteron være for lavt, finnes det håp hos den konvensjonellemedisinen og innenfor komplementærmedisin. På Frøyaklinikken jobber vi mye med å få opp nivåene på progesteron, så dette er noe vi kan.

Kilde: Frøyaklinikken

Her er el testene mine:
ImageUploadedByBV Forum1392402767.468541.jpg
 
Last edited:
Veldig bra info!!! Så eggløsning skjer altså mens testen er positiv? Mener å ha lest at man har eggløsning når den blir negativ igjen?
 
Veldig bra info!!! Så eggløsning skjer altså mens testen er positiv? Mener å ha lest at man har eggløsning når den blir negativ igjen?

"Eggløsningen skjer når eggløsningstesten er positiv, når den er negativ igjen, så kan det være for sent."

Neida, som de skriver" kan det være for sent". Det er ikke for sent alltid. Selve eggløsningen skjer etter at LH når toppen sin, men det kan både skje AKKURAT da eller opptil 48 timer senere.

Se denne fine figuren her;

800px-Luteinizing_hormone_%28LH%29_during_menstrual_cycle.png


Den mørkeblå tykke linjen/området er LH (hormonet) som ligger lavt hele syklusen, for å få en plutselig topp "midt" i syklusen. Den rød linjen er egget som løsner. Så ser du på toppen at det er røde piler til begge sider for å illustrere at egget kan løsne både litt tidligere og litt senere i forhold til LH-toppen, men vanligvis ca. 0-48 timer etter LH-toppen. :)

I studier har man også sett på tidspunktene som gir størt sjanse for befruktning. Det er ved samleie 2 dager før, dagen før eller selve eggløsningsdagen. Dagen etter eggløsning resulteter ikke i en eneste baby i studien. For å være sikker på om du har eggløsning samme dag som positiv EL-test, dagen etter eller to dager etter bør du tempe. Om du ikke vil tempe kan du legge inn aksjer både før, under og rett etter positiv test. Da har du uansett lagt inn aksjer på dine mest fruktbare dager. I studiene jeg har lest brukte de ikke eggløsningstester, men målte alle hormonene for å kartlegge når LH gikk ned og når progesteron økte. Tilsammen vil dette gi nøyaktig bilde av når egget har sluppet (det er også det som ble brukt da de filmet eggløsning inni en kvinne, det ligger klipp av det på youtube for de som synes det er spennende.)
 
Last edited:
Da stemte nok dette bra med meg! Denne syklusen fikk jeg positiv på mandag ettermiddag, på tirsdag formiddag begynte EL smertene, som var ganske vonde på ettermiddagen. Fikk da også positiv test etter jobb på tirsdag. Sånn i 21 tiden hadde jeg ikke vondt mer og det var heller ingen smiley mer
 
Da stemte nok dette bra med meg! Denne syklusen fikk jeg positiv på mandag ettermiddag, på tirsdag formiddag begynte EL smertene, som var ganske vonde på ettermiddagen. Fikk da også positiv test etter jobb på tirsdag. Sånn i 21 tiden hadde jeg ikke vondt mer og det var heller ingen smiley mer
Blir spennende å se om egget ble befruktet og fester seg da! Krysser fingrene for deg :D
 
Frøyaklinikken mener at det er når den er positiv, men de sier jo også at du ikke har eggløsning i to dager selv om du har positiv i to dager. Jeg tolker det som at el finner sted på siste tidspunkt av positiv test og at idet du får negativ har den altså nettopp skjedd. Man er fruktbar lenger enn akkurat da egget slipper.

Ja, man er fruktbar noen dager før egget slipper, fordi sædceller lever noen dager inni kvinnen.
Og forsåvidt lever egget et døgn etter det løsner, men sædcellene skal komme seg frem til egget og en skal bryte seg inn også, så sex bør man ha før EL
 
Takk for god info! Jeg har lurt litt på detaljene rundt el-testing. Det er første pp jeg bruker el-tester, så jeg er ganske grønn. Jeg prøvde meg forrige pp også, men jeg slutta før testene ble ordentlig positive siden både mannen og jeg fikk influensa. :)
 
Takk for god info! Jeg har lurt litt på detaljene rundt el-testing. Det er første pp jeg bruker el-tester, så jeg er ganske grønn. Jeg prøvde meg forrige pp også, men jeg slutta før testene ble ordentlig positive siden både mannen og jeg fikk influensa. :)
Da får vi håpe det funker denne gangen;)
 
Bra @Huleboer! For god informasjon :)
 
Så bra du likte det Molly :) Da jeg kom over denne tenkte jeg bare at dette må alle de her inne se også, for disse spørsmålene kommer nesten hver eneste dag.
Helt sant :D Flott!
 
Fantastisk bra info!!
 
Bra info:) Jeg synes dette er litt vanskelig selv for jeg har pcos, men slik som denne mnd da så testet jeg hele syklusen og hadde svake tester, før plutselig positiv i nesten 2 dager og så svak igjen. Hvordan skal jeg tolke det da? Jeg har jo ikke hatt positiv tidligere i syklusen og dette var 10 dager siden og mensen har ikke kommet enda, så det er vel en sjanse for at jeg kan ha hatt EL? Må nevne at jeg ikke er veldig typisk PCOS'er.. har regelmessig mensen bl.a.

Litt vanskelig å svare på selvsagt, men slengte det nå ut jeg ;)
 
Bra info:) Jeg synes dette er litt vanskelig selv for jeg har pcos, men slik som denne mnd da så testet jeg hele syklusen og hadde svake tester, før plutselig positiv i nesten 2 dager og så svak igjen. Hvordan skal jeg tolke det da? Jeg har jo ikke hatt positiv tidligere i syklusen og dette var 10 dager siden og mensen har ikke kommet enda, så det er vel en sjanse for at jeg kan ha hatt EL? Må nevne at jeg ikke er veldig typisk PCOS'er.. har regelmessig mensen bl.a.

Litt vanskelig å svare på selvsagt, men slengte det nå ut jeg ;)
Jeg er har hørt om pcos, men kan alt for lite om det til å kunne gi deg et svar. Håper noen andre her inne kan svare deg. Evt ring Frøyaklinikken eller en annen klinikk og spør. Kanskje de vil gi et godt svar til deg.
 
Dette var nyttig lesing:) Jeg trodde også at eggløsningen skjedde når testen hadde blitt negativ.
Siste dag med positiv eller første dag negativ, for de fleste.

Det viktige er å ha sex før og rundt el, ikke å fastslå på timen når den er.

(men gjerne sikrere enn jeg er denne mnd. 1 eller 8 dpo i dag, liksom..)
 
Back
Topp