Får ikke tisse

Kosmo.

Gravid mamma
Junibollene 2023
Jeg fødte 9.1.14, fødselen gikk veldig bra. Etterpå slet jeg med og tisse(vanskelig å få det til å renne), den siste strålen+dråpene som kom ut gjorde ganske vondt i blæra! jeg tok det opp med en av de som jobbet på barselavdelingen og hun sa det var normalt, ok tenkte jeg. så gikk det ca 2 uker og det hadde ikke blitt noe bedre, og jeg kom til å tenke på at jeg har tisset veldig lite de i det siste, kanskje 1-2 ganger daglig! jeg hadde også hatt mange kramper i buksekantområdet noen dager før det og det ga seg ikke, ble værre og være så fant jeg ut at jeg ikke hadde tisset siden i går, og jeg var kommet til kvelden. Jeg reiste på legevakten og der tømte de ut ca 800 ml urin. Smertene ga seg, jeg hadde også en CRP på 23 og feber på 37,4 (normaltemp på 36,3-5). Legen sendte meg hjem og sa jeg skulle reise til fastlegen dagen etter. Der tømte de 400 ml (hadde nesten ikke turt å drikke) og jeg ble sendt på gyn-avdeling på sykehuset.

Gynekologen sjekket meg og fant ut at jeg hadde rester i livmoren, jeg ble sendt til utskrapning. De fant rester av fosterpose, morkake og diverse. Jeg fikk også antibiotika så den lille infeksjonen min ikke skulle bli værre. dette var tirsdag, jeg var på sykehuset med kateter til torsdag, de tok det ut, ba meg drikke riklig og ta meg god tid til å tisse. Det gjorde jeg men ingen ting kom, så fikk jeg store smerter igjen og de satte inn nytt kateter, ut kom 1,5 LITER! JA! så da ble jeg sent hjem med kateter i 4 dager, kom tilbake, "drikk å tiss" - gikk ikke! de satte inn nytt kateter og ba meg komme tilbake om 17 dager.. UTEN Å SJEKKE NOE!

har du vert borti noen som har slitt med det samme etter fødsel? har veldig lyst til å finne ut hva som er galt, men legene vil bare vente å se ann :(
 
Stakar deg :-( jeg slet i uke 14 med plutselig urinretensjon. Altså, ikke klare å tisse. Fikk kateter, men jeg ville ikke ha det lagt inn. Jeg ville bedt om å bli lært opp i selvkatetrisering. Det er ikke bra for blæra at kateteret ligger der for lenge. Er du henvist urolog? Syns de har gjort en slett jobb med deg. :-( fortell gjerne hvordan det går.
 
Stakar deg :-( jeg slet i uke 14 med plutselig urinretensjon. Altså, ikke klare å tisse. Fikk kateter, men jeg ville ikke ha det lagt inn. Jeg ville bedt om å bli lært opp i selvkatetrisering. Det er ikke bra for blæra at kateteret ligger der for lenge. Er du henvist urolog? Syns de har gjort en slett jobb med deg. :-( fortell gjerne hvordan det går.

gynekologen har snakket med en urolog bare,, skal snakke med en lege på legekontoret mitt som ville gjøre noe mer for og finne ut i morgen. gynekolog-overlegen som har annsvaret for meg vil ikke at jeg skal snakke med andre leger..

hvordan løste det seg for deg? vet de hva det var som gjorde at du ikke fikk tisse?
 
Det er ingen som har noen god årsak til at jeg plutselig ikke fikk tisse. Var inne og tømte blæra for 1300 ml på det verste, så vet hvor vondt du har hatt det :-( jeg dro til volvat og tok cystoskopi hos en urolog, da jeg måtte vente fjorten dager på urologen på sykehuset... Han fant ingenting galt og ba meg katetrisere selv. Har siden da tisset selv. Urologen som jeg kom inn til på sykehuset hadde heller ingen god forklaring, men kunne ikke sende meg på videre undersøkelser ettersom jeg er gravid. Jeg ville tatt kontakt hos en lrivatist var jeg deg, hvis du har noen kroner ekstra. Syns det er dårlig av legene la deg gå inne med kateter så lenge.
 
Det er ingen som har noen god årsak til at jeg plutselig ikke fikk tisse. Var inne og tømte blæra for 1300 ml på det verste, så vet hvor vondt du har hatt det :-( jeg dro til volvat og tok cystoskopi hos en urolog, da jeg måtte vente fjorten dager på urologen på sykehuset... Han fant ingenting galt og ba meg katetrisere selv. Har siden da tisset selv. Urologen som jeg kom inn til på sykehuset hadde heller ingen god forklaring, men kunne ikke sende meg på videre undersøkelser ettersom jeg er gravid. Jeg ville tatt kontakt hos en lrivatist var jeg deg, hvis du har noen kroner ekstra. Syns det er dårlig av legene la deg gå inne med kateter så lenge.
Usj, ja nå er det 3 mnd(!) ventetid hos den alternative urologen, er det lite fremgang da jeg skal ta ut kateteret den 13.02 så vurder jeg å oppsøke en i neste by, litt kjipt med en liten en men.. Hvor lang tid tok det før du tisset normalt?

TilleggsSpm: sørget JM for at du tisset/ ble tømt under fødselen?
 
Jeg tisset normalt bare de fikk tatt ut kateteret. Men vi har jo ikke samme ugangspunkt da, så vet jo ikke om det hjelper for deg. Men det er jo så forferdelig å gå med kateter. Jeg ble tømt hos jordmor før det ble lagt inn kateter. Bedre de lærer deg opp til RIK, selvkatetrisering.. Så kan du tømme deg selv hvis du ikke skulle få det til innimellom.
 
Skal det 13. om jeg ikke får tisse :)
 
Back
Topp