Allergi hos små barn

Eg tenker at dersom ungen har astma eller astmatendenser kan det vere lurt å sjekke for allergiar og. Dersom ein har astma er det større sannsynlighet for både allergi og eksem enn andre har (her blei det påvist først eksem (10 mnd), så astma (11 mnd) og til slutt melkeallergi (21 mnd), før ho etter kvart vokste av seg alt unntatt eksem). Jo yngre ungen er jo mindre sannsynleg at det slår ut på blodprøve, men det skadar ikkje å prøve. Nokon får jo påvist allergi etter blodprøve heilt frå dei er under året gamle.

Det er uansett vanskeleg å prøve eksponeringstaktikken med støvallergi, det er jo umulig å få det støvfritt, og ein kan jo heller ikkje la vere å vaske på eit år for å samle mest mulig støv, for å sette det litt på spissen.

Det er sant, og jeg vil som nevnt i HI selvsagt vite det dersom det faktisk er noe. Jeg lurte bare på om det virkelig ble påvist så tidlig da jeg har hørt at det ikke gjør det, men jeg ser jo ut i fra tråden her at det godt mulig kan slå ut. Dermed blir det blodprøve på torsdag :)

Vært på Oslo barne og lungesenter i dag. Var mange små babyer. Bare et par mnd gamle. Bedre å finne ut av allergi/utelukke det selv om de blir litt redde. Mye verre å la vær fordi det blir mye gråting.

Vært på Oslo barne og lungesenter i dag. Var mange små babyer. Bare et par mnd gamle. Bedre å finne ut av allergi/utelukke det selv om de blir litt redde. Mye verre å la vær fordi det blir mye gråting.

Nå har jeg faktisk poengtert opptil flere ganger at det ikke er snakk om å la være å ta en prøve pga gråt/redsel, eller å la være å ta den i det hele tatt.

Det er ikkje nødvendigvis bedre med emlakrem. Jenta mi fekk det då ho var innlagt på sjukehuset, men då dei skulle ta blodprøvene var det veldig vanskeleg å finne blodårene. Labteknikeren sa at emlakremen kunne få blodårene til å trekke seg saman så det blei vanskelegare å få tatt prøvane. Den gongen var vi to voksne som holdt og ein som stakk, igjen og igjen til ho klarte det i andre arm på sjette eller sjuande forsøk.

Alle gongar vi har tatt blodprøvar seinare har vi glatt droppa emlakremen. Det har gått greitt nok, det er klart ungen skriker litt i det den blir stukke, men det går veldig fort over, og gleden over premie etterpå er som regel større enn ubehaget med sjølve prøven.

Her har vi tatt blodprøvar i armen mange gongar, frå 18 mnd og utover. Har aldri fått påvist allergi ved blodprøve, men fekk diagnosen melkeproteinallergi pga. sjukehistorie og bedring av diett (ved 21 mnd), sjølv om blodprøven var negativ. Ho vokste etter kvart av seg allergien (ca. 3 år), men er no igjen på melkefri diett i ein periode for å sjå om det hjelper på magesmerter (6 år).

Eg meiner det ikkje er traumatisk for ein unge å ta ein blodprøve innimellom, med mindre ungen har traumer frå før (f.eks. lange sjukehusopphold med masse stikking), spesielt når ungen er såpass liten som under skulealder.

Lykke til med blodprøven.

Det kan helt sikkert skje, men det betyr jo ikke at det skjer for alle. Sånn jeg har forstått det er det viktig å ta det av en liten stund før man stikkes (pga dette med blodårene) Kanskje noe å tenke på en annen gang?

Uansett til ts. Skjønner godt hva du mener. Unødvendig dersom det ikke vises på prøver. Høres ut som flere har erfaring med at det kan slå ut på prøver så tidlig, så da er det sikkert lurt.

Lykke til, det går nok fint dersom han ikke er redd i utgangspunktet. Slangen har jo en dings som form av en sommerfugl, så kanskje dere kan forsøke å fokusere på det :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det kan helt sikkert skje, men det betyr jo ikke at det skjer for alle. Sånn jeg har forstått det er det viktig å ta det av en liten stund før man stikkes (pga dette med blodårene) Kanskje noe å tenke på en annen gang?

Uansett til ts. Skjønner godt hva du mener. Unødvendig dersom det ikke vises på prøver. Høres ut som flere har erfaring med at det kan slå ut på prøver så tidlig, så da er det sikkert lurt.

Lykke til, det går nok fint dersom han ikke er redd i utgangspunktet. Slangen har jo en dings som form av en sommerfugl, så kanskje dere kan forsøke å fokusere på det :)

Takk for svar :-) Har hørt snakk om denne kremen, skal vurdere det. Vi har tatt blodprøve en gång tidligere, og det gikk mildt sagt ikke så bra. De slet med å finne blodåre og dermed ble han jo enda mer oppkavet. Skremmende for de små å bli holdt fast.

Jeg har uansett dratt slutningen ut i fra svarene her at allergi kan påvises hos så små, så da blir det blodprøve på torsdag :-)

Jentungen har melkeproteinallergi som ble påvvist ved at vi holdt henne helt melkefri i en uke og så forsøkte å introdusere melk. Dette da hun var under to mnd.
Barnelegen ved sykehuset i Fredrikstad forklarte da for meg at det er tilnærmet lik umulig å påvise allergi på barn under 5 år ved blodtesting ettersom kroppen skal tilvennes nye ting og kryssreaksjoner kan forekomme.
Vi fikk derfor anbefalt å vente med annen allergitesting til etter 5 års alder da (jeg husker ikke navnet på stoffene han nevnte) ville ha stabiloisert seg i kroppen hos barnet.

Dersom vi mistenkte allergi skulle vi fjerne substansen fra henne og vente en periode før det ble introdusert på nytt.

Eg har heller ikkje sagt at det skjer alle, eg har berre påpeikt at det ikkje nødvendigvis er lettare, eller mindre smertefullt, med emlakrem.

Jentungen har melkeproteinallergi som ble påvvist ved at vi holdt henne helt melkefri i en uke og så forsøkte å introdusere melk. Dette da hun var under to mnd.
Barnelegen ved sykehuset i Fredrikstad forklarte da for meg at det er tilnærmet lik umulig å påvise allergi på barn under 5 år ved blodtesting ettersom kroppen skal tilvennes nye ting og kryssreaksjoner kan forekomme.
Vi fikk derfor anbefalt å vente med annen allergitesting til etter 5 års alder da (jeg husker ikke navnet på stoffene han nevnte) ville ha stabiloisert seg i kroppen hos barnet.

Dersom vi mistenkte allergi skulle vi fjerne substansen fra henne og vente en periode før det ble introdusert på nytt.

Det er dette jeg mener å ha hørt også.

Eg har heller ikkje sagt at det skjer alle, eg har berre påpeikt at det ikkje nødvendigvis er lettare, eller mindre smertefullt, med emlakrem.

Neida, det vet jeg du ikke skrev. Siden du quotet rådet mitt, og delte din erfaring regnet jeg med at du mente at dette var en veldig vanlig bivirkning. Det var derfor jeg skrev hva jeg skrev, ikke for å diskutere. :)

Takk for svar :-) Har hørt snakk om denne kremen, skal vurdere det. Vi har tatt blodprøve en gång tidligere, og det gikk mildt sagt ikke så bra. De slet med å finne blodåre og dermed ble han jo enda mer oppkavet. Skremmende for de små å bli holdt fast.

Jeg har uansett dratt slutningen ut i fra svarene her at allergi kan påvises hos så små, så da blir det blodprøve på torsdag :-)

Jeg ville gitt plasteret et forsøk. Han vil nok uansett bli redd (siden han har blitt det før) men da vet du at han i alle fall ikke har fysisk vondt, og kanskje han etterhvert lærer at det ikke er farlig :)

Back
Topp