Stelleutstyr, kremer osv

Jeg har tenkt på å bruke mandelolje til babyen. Er det noen som vet fordeler/ulemper ved dette, sammenliknet med feks jojoba?

Jeg har tenkt på å bruke mandelolje til babyen. Er det noen som vet fordeler/ulemper ved dette, sammenliknet med feks jojoba?

Jeg har tenkt at mandelolje innfører en bitteliten risiko for å reagere ved evt nøtteallergi.
Men det er visstnok ikke særlig mange som reagerer på det ved hudkontakt slik - men så vidt jeg vet er jojoba ihvertfall *mer* allergivennlig. Mange bruker mandelolje på babyer og det går aldeles utmerket! :-)

Jeg har tenkt at mandelolje innfører en bitteliten risiko for å reagere ved evt nøtteallergi.
Men det er visstnok ikke særlig mange som reagerer på det ved hudkontakt slik - men så vidt jeg vet er jojoba ihvertfall *mer* allergivennlig. Mange bruker mandelolje på babyer og det går aldeles utmerket! :-)
Takk for svar. Det var akkurat det jeg tenkte på, det med allergi, men syns og det virker som det skal mye til for å reagere på det, har heller ingen mandelallergi i familien, om det har noe å si.
Jeg har selv veldig sensitiv, og til tider veldig tørr hud, og mandelolja funker såå fint på huden min, mye bedre enn alskens dyre kremer :)

Tenkte jeg skulle kjøpe den oljen fra burts bees, og kanskje den tilsvarende såpen/shampoen for de verste tilfellene... Er i utgangspunktet svært skeptisk til alt som ikke har med vann og naturlige oljer å gjøre. Er hyperallergisk selv, så allt man kan gjøre for å hindre at barnet får allergier er jeg med på:)

Noen som har erfaring med produktene fra Burts Bees forresten, og/eller kan anbefale noe annet?

Potetmel har jeg fått tips om, men hva brukes det til? (Rødme...)

Potetmel brukes i stede for salve/ pudder på stumpen :) og i valker.

Ok. Bare klasjer man på, eller er det lurt å ha det i en sånn beholder som det kan drysses ut av. Som en stor saltbøsse eller lignende. Sorry for mega teite spørsmål...

Ok. Bare klasjer man på, eller er det lurt å ha det i en sånn beholder som det kan drysses ut av. Som en stor saltbøsse eller lignende. Sorry for mega teite spørsmål...

Tenkte på sånn liten teklype jeg...er visst litt dum jeg også, Hahaha..

Tenkte på sånn liten teklype jeg...er visst litt dum jeg også, Hahaha..

Godt spørsmål.. Talkum kommer jo i en slik...eh...plast-saltbøsseaktig sak. Hvor får man noe slikt. Potetmel høres jo greit ut ellers..

Ad pudder generelt: Leste i en bok om babystell her om dagen, at pudderet ikke skal på områder der bleia dekker, fordi det ble for mye fukt, og pudderet kaket seg...?

Masse gode tips her.
Jeg sverger til Bepanthen salve - synes den hjelper mye bedre enn zinksalve på såre stumper. Og den hjalp megogså godt på såre brystvorter sist gang.

Ellers kan jeg VIRKELIG anbefale Medela Hydrogel Pads!
Med snuppa fikk jeg ekstremt såre,blødende brystvorter etter et par dager, da var det ei barnepleier på sykehuset som kom med disse - de hadde fått en del prøvepakker av de - og det var virkelig helt fantastisk! Det er noen små delvis klebende Pads med en slags kjølende gele som man legger på brystvorten. De både lindrer veldig godt og gjør at sårene heles mye fortere.

Godt spørsmål.. Talkum kommer jo i en slik...eh...plast-saltbøsseaktig sak. Hvor får man noe slikt. Potetmel høres jo greit ut ellers..

Ad pudder generelt: Leste i en bok om babystell her om dagen, at pudderet ikke skal på områder der bleia dekker, fordi det ble for mye fukt, og pudderet kaket seg...?
Hva betyr at det kaker seg? Trodde hele poenget med pudder var å trekke til seg fukt, hvis det skaper fukt har det jo motsatt virkning?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hva betyr at det kaker seg? Trodde hele poenget med pudder var å trekke til seg fukt, hvis det skaper fukt har det jo motsatt virkning?

At det kladder seg og blir deigete klumper, tenker jeg..? Oppfattet det som at man ønsker at pudderet skal være et tynt tynt lag som absorberer fukt og hindrer gnissing, men at det altså ikke skal bli kladder...?

Heiii, så i dag at det er 30% på hudpleie til baby og barn på apotek 1. Ihvertfall merkene drgreve og sebamed :-) så vet dere det :-)

Heiii, så i dag at det er 30% på hudpleie til baby og barn på apotek 1. Ihvertfall merkene drgreve og sebamed :) så vet dere det :)

ha, takk for tips! Skal uansett innom Apotek 1 for å hente babybox i morgen så da kan jeg kjøpe litt produkter samtidig :-)

At det kladder seg og blir deigete klumper, tenker jeg..? Oppfattet det som at man ønsker at pudderet skal være et tynt tynt lag som absorberer fukt og hindrer gnissing, men at det altså ikke skal bli kladder...?
Ok, tror kanskje jeg skjønte det:p

Tørr sevietter er å anbefale, fåes kjøpt i butikk. Tror de er fra libero. Med våtservietter blir de ofte litt såre de små, og tørr servietter bare vetes med vann og tada klare til bruk og kast ;) kan på det sterkeste anbefale Bephanthen salve til såre romper, fra apoteket ;)

Sent from my iPad using BV Forum

Tørr sevietter er å anbefale, fåes kjøpt i butikk. Tror de er fra libero. Med våtservietter blir de ofte litt såre de små, og tørr servietter bare vetes med vann og tada klare til bruk og kast ;) kan på det sterkeste anbefale Bephanthen salve til såre romper, fra apoteket ;)

Sent from my iPad using BV Forum
De selger sånne servietter på apoteket også. Har tenkt å prøve å bruke kluter jeg. Det er planen hvertfall, så får jeg se ann hvor mye styr det blir. Rekker ikke bort til vasken fra stellebordet, så tenkte å ha en liten vaskebalje ved stellebordet som jeg kan skylle kluten i. Og en liten boks eller noe til å putte de skitne klutene i.

De tørre engangsklutene fungere sikkert bra på små babyer, men en 2-åring som har bæsja masse er det litt verre med. Snakker av erfaring! Klutene er jo så små!

Jeg brukte nesten bare vaskebalje og myke kluter i starten med snuppa - samlet de i en liten kurv som jeg hadde en bleiepose oppi og byttet pose når den luktet / var skitten. Funket som bare det. Kan likevel være greitt å ha tørre engangskluter tilgjengelig også. Brukte det til å "ta vekk det grøvste" når det var mye / flytende bæsj, samt til å vaske / smøre stumpen med litt olje hvis hun var sår / rød, før jeg evt tok på litt salve.

... Mannen derimot synes det var MYE enklere med våtservietter og brukte mest det, og jeg må innrømme at mine gode intensjoner nå har gått litt i glemmeboka så jeg bruker også litt for mye våtservietter på snuppa nå. Men nå er hun jo 1,5 år snart og har langt fra like sart hud - når hun var baby merket jeg at våtserviettene gjorde henne mer sår.

Back
Topp