Migrene og gravid

Rosetaske

Gammel bruker i ny drakt.
Septembermødre <3
Finnes det noe man kan ta for migrene, når man er gravid?

I tillegg sliter jeg med kvalme og blir ikke mindre kvalm av migrene/clusterhodepine.

Dette henger i noen dager vet jeg, så må frem med solbrillene i morgen :/

Et kjapt søk i Felleskatalogen sier at alle medisiner som er naturlig å bruke for migrene ikke burde brukes... "skal kun brukes hvis fordelen oppveier en mulig risiko" står det... God bedring!!

Eneste som hjalp "litt" mot min svangerskapsmigrene var en kald klut over panna og å ligge i ett mørkt rolig rom.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Et kjapt søk i Felleskatalogen sier at alle medisiner som er naturlig å bruke for migrene ikke burde brukes... "skal kun brukes hvis fordelen oppveier en mulig risiko" står det... God bedring!!

Den setningen der anser jeg om at det skal stå mellom liv og død. Og dør gjør jeg jo ikke akkurat. Selvom jeg ikke er i stand til å ta vare på meg selv og aller minst datteren min.

Den setningen der anser jeg om at det skal stå mellom liv og død. Og dør gjør jeg jo ikke akkurat. Selvom jeg ikke er i stand til å ta vare på meg selv og aller minst datteren min.

Jeg tok ingenting av noenting når det stod sånn, så skjønner jeg godt! Møkkasykdom, rett og slett... Håper du har noen som hjelper deg når det er som verst! Gratulerer med graviditeten og håper det gir seg fort med migrenen :)

jeg har kronisk migrene og clutsterhodepine. da det sto på som værst da jeg var gravid sist ble jeg innlagt på nevro der jeg fikk både morfin, imigran og maxalt..
men om du har cluster, har du ikke 02 hjemme som du kan ta de værst toppene med da? jeg har det hjemme, og en blanding av det og imigran så stopper annfallet etter 1/2 time mot 3-4 ellers! *døden!*

hva med å snakke med nevroligen din ang medisiner du kan bruke i svangerskapet da?

Da jeg lå på sykehuset nå fikk jeg migreneanfall måtte jeg ene gangen ta zomig ( som jeg hadde med selv ). Jeg sprut kastet opp og hodet holdt på å eksplodere.
Andre anfallet fikk jeg morfin
Tredje anfallet fikk jeg fenazon koffein.

Det var zomig som hjalp best, men det ville ikke sykehuset gi, da det er lite forsket på den medisinen.

Jeg fikk beskjed av legen at det er ingenting å ta, dessverre, bare holde ut. Hos meg ble det bedre etter 7 mnd.

Nei, det finnes ikke medisiner du kan ta. Men da jeg var gravid sist og fikk migrene drakk jeg endel kaffe. For meg ble det en lindring. I tillegg til sykemelding, hvile og kaldt, mørkt rom. Helt forferdelig! God bedring!!!!

Triptaner er ikke anbefalt dersom man kan unngå det, fordi det ikke er utprøvd, Allikevel kan man si at man VET mer om dette enn hva man har bevist. Jeg fikk derfor pålegg fra både føden og nevrologiske at jeg måtte ta triptaner, da jeg var i høyrisiko for SF og HELLP. Det var ingen fare ved triptanbruk, men migrene kunne påvirke BT negativt, så det var verre.

Grunnen for at det ikke er godkjent i Norge: man kan ikke drive godkjente studier på medikamentbruk på gravide-i fare for å skade barnet. Triptaner er ikke gamle nok til å få "godkjent-status" uten godkjent studie.

Grunner til å mene det er trygt: i mange land, deriblant USA, er det regnet som trygt. Gravide har brukt det siden Imigran kom i 1991, og man kan ikke se en økt hyppighet av misdannelser eller spedbarnsdød. Tror muligens de hadde sett en tendens til økt sa-mulighet i 1.trimester?

Som med all medikantbruk i svskap: jeg mener absolutt man bør klare seg mest mulig uten, men er man fryktelig plaget, kan man faktisk bruke det uten dårlig samvittighet.

Jeg har vært sykemeldt siden uke 20 pga. migrene/clusterhodepine i svangerskapet. Var også innlagt.

Jeg fikk ta zomig, imigran, paraglin forte (stikkpiller), 1g paracet, kortison, oksygen.

Finnes mange alternativer, gå til en spesialist som kan hjelpe deg.
Det finnes best forskning på imigran, så det bør bli valget etter paracet.

Sjekk: www.relis.no om du er usikker (er det legene bruker).

Obs! Bare frem til 3.trimester.

Jeg hadde aldri klart meg uten smertestillende i svsngerskapet, var bevisstløs når det stod på som verst.
Pga smertene steg blodtrykket mitt veldig, noe som i hvertfall ikke var bra for barnet.

Off, så trasi. God bedring ihvar. Håper du finner noe som letter trykket

Jeg fikk lov å bruke paralgin forte. Jeg har testet både imigran og elmogran (?) før jeg ble gravid, men fikk skikkelig bivirkninger av begge, så de bruker jeg ikke.
Du er vel hjemme fra jobb når du har migrene? Ligg på et mørkt rom og gjør minst mulig. Kan ikke barnefar hjelpe deg med datteren din? Eller barnevakt? Så du kan få hvile når det er på sitt verste.

Zomig har jeg brukt en gang og aldri igjen, jeg fikk det som var av bivirkninger og var syk i 1,5 måned etterpå. Så det tør jeg ikke.

Jeg har maxalt smeltetabletter, men mener at jeg ikke kan ta dem?

Det eneste som hjelper på toppene av clusterhodepine er en blanding av Ibux, paracet og innsovningstabletter. Og det utgår.

Jeg har kronisk spenningshodepine og migrene, var helt forferdelig under graviditeten, spesielt første 3 mnd. Var helt sengeliggende og ønsket nesten å ta en abort å dope meg ned til tider.. Tok ikke så mye som en paracet, fikk ikke ta noe av legene. Utenom paracet men det ville jeg også holde meg unna( ja jeg vet jeg er litt hysterisk med smertestillende da jeg var gravid)Ble litt bedre i andre trimester og så værre i tredje. Min fødsel startet ironisk nok med et migrene anfall fr helvete.
Har desverre ingen råd å komme med enn å at godt vare på seg selv. Jeg kunne jo bare ligge fordi jeg hadde ikke barn fra før, det er jo værre for deg da:( skjønner godt du blir lei og sliten av dette. Sender en stor god klem:) ahåoer det går seg til!!

Tok imigran da jeg gikk gravid. Er veldig plaget og får kraftige annfall. Og klarer ikke da og tavare på megselv eller barna. Så hadde ikke noe valg. Men det satt fortsatt langt inne og svelge den pilla!

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Jeg er plaga med hodepine (mild migrene), det jeg bruker er migrenestift :) Syns den funker sånn at jeg hvertfall får sove

Eneste jeg fikk bruke var Paralgin forte...:)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Back
Topp