Folsyre?

**slettes så ingen skal vite hvem jeg er :) **

Last edited by a moderator:
Takk for utfyllende forklaring :)

Jeg bruker pubmed masse til egen lesning, og selvsagt i egne oppgaver, men har ikke opplevd at det er noe folk gidder å gå inn å lese på hvis jeg viser til det. Det er jo kanskje for litt spesielt interesserte :p

Men uansett så finner jeg stort sett studier både "for" og "imot" hva det måtte være jeg leser om der inne, så man skal være rimelig analytisk og skarp for å klare å trekke en konklusjon, når studiene som oftest ikke konkluderer heller. Når noe ikke er bevist, så betyr det bare at det ikke er bevist, det er sjeldent de har bevist det motsatte, ikkesant? Mange av studiene som ligger på Pubmed viser til at det KAN være en sammenheng mellom tilskudd av Folat og kreft, men det er ikke konkludert med det. Ang celledeling så er det det som står i pakningsvedlegget til folaten jeg kjøpte på apoteket, ikke Google.

Jeg skrev heller aldri at folat alene sørger for celledeling, jeg skrev fremmer, og det er riktig, ikke feil slik du skriver, selv om man selvsagt må ha mange flere komponenter i den miksen, slik som med det meste annet som skjer i kroppen. Men folat er avgjørende for at det skal skje.

Og jeg sa jo heller aldri at det var farlig, sammenlignet IKKE høydose med det lille vi tar, jeg skrev at det helt sikkert ikke var farlig med så små doser, men at jeg ikke ser poenget. Og det står jeg ved, med mindre man har et næringsfattig kosthold :) Men det er jo bare slik jeg velger å gjøre det, jeg skal ikke bry meg med om noen andre tar ekstra folattilskudd, det er helt sikkert ikke farlig :)

Med det sagt så var det veldig bra du sa det med multivitamin, det har jeg ikke tenkt på en gang :-O Det skal jeg jammen sjekke :)

Vanlig kost gir en del folat, men lite folat som taes lett opp. Folat i tilskudd taes lett opp. Derfor anbefales det at gravide og ammende gjerne tar multivitamin (0,2 mg folat). En god kilde til hva som er lurt å gjøre i forhold til kosthold er boken: "Bare barnemat". Den er skrevet av 3 kliniske ernæringsfysiologer. Den handler om kostholdet til mor og barn fra man begynner å prøve på graviditet og frem til ungen er tenåring. Kjempefin bok både når det gjelder aktuelle tilskudd, hvordan man komponerer barnemat, amming osv.

Siden du skrev dette, følte jeg et behov for å si ifra om at man ikke burde gjøre det på denne måten:
et kjapt googlesøk på folat + kreft gir treff på at der kan være kreftfremkallende hos de som har forstadier til kreft
Du skrev ingenting om pakningsvedlegget der. :) I pakningsvedlegget må de ta alle forbehold, så der må de ta med nesten alt man har av teorier også. Når du da finner så gode oppsummeringsstudier som den i Lancet som viser at de som har forstadie til kreft får kreft like ofte om de tar eller ikke tar folat, så trenger man jo egentlig ikke bekymre seg - skal man få kreft så får man det med eller uten folattilskudd, dessverre.

Derimot finnes det mange studier, som sagt, som viser at det er ekstra behov for folat ved graviditet og amming - altså, vi bruker mer folat enn til vanlig. Så om man da tar 0,2 mg ekstra (som også er en veldig liten dose, da mange av studiene har 1 mg, 4 mg osv) så er det sannsynlig at alt brukes til cellevekst i babyen - det gjør nok ingen forskjell for mor. De fleste studiene har også vist at kosthold ikke dekker opp for det ekstra folat-behovet, derfor man er så utrolig strenge med de aller mest kritiske månedene (1 måned før befrukting og 1. trimester). Hadde kosthold kunne dekket dette behovet så hadde man kjørt mye hardere på kostholdsråd, dessverre viser studiene at selv de med veldig høyt grønnsaksinntak ikke klarer å imøtekomme fosterets store behov. Man regner med det henger sammen med kroppens evne til å ta opp folat fra grønnsaker, siden dette ikke er lettopptakelig som det er i tilskudd.

På den annen side: du får jo gjerne gjøre akkurat som du vil. :) Jeg tror bare ikke noe på at 0,2 mg folat er farlig for noen når man selv ikke i studier med 4 mg hver dag i 5 år klarer å vise noen skadelig effekt. Det er 20 ganger så høy dose. :)

I USA og en del andre land har man tilsatt folat (sånn som man får i tilskudd) i mel og brød, for at alle kvinner skal få i seg ekstra folat. Dette har man ikke gjort i Norge, derfor kan det å ta multivitaminer eller folat annenhver dag resten av svangerskapet være viktigere for oss enn i mange andre land (hvor myndighetene gir alle folat ved hjelp av tilsetning i kosten).

Jeg mener forresten ikke å krangle med deg altså, hvis det oppleves sånn så har jeg formulert meg dårlig. Jeg er bare uenig i at man kan se på 0,2 mg folat som noen risiko for noe som helst.

Last edited:

vi er jo egentlig enig, tror heller ikke det er farlig med så lite, så kort tid :) og jeg tar jo selvsagt folsyre nå i 1 trimester :)
I tillegg spiser jeg mye lever, som inneholder mye lettopptakelig folat :)
Ang kosthold så har jeg noen veldig spesifikke preferanser, og har selv gått ernæring, så jeg tror ikke den boken er noe for meg, dersom de er slike "standard" råd som baserer seg på statens kostholdsråd, da jeg for det meste spiser en blanding av paleoittisk kosthold og tradisjonsmat :)

Men mener selvsagt heller ikke å krangle:) syns det er intr. Tema å diskutere, bare litt vanskelig fra mobil med verdens minste tastatur :p

Godt vi er ganske enige! :)

Ja, de må nok forholde seg til det som har tyngst evidence ja, så om du følger mer alternative teorier forstår jeg at den ikke passer for deg. :) Det var egentlig ment som et råd til alle andre nysgjerrige som er innom tråden også.

Pass på vitamin A da, det er ikke bra for fosteret med for mye av det - kan gi alvorlige fosterskader. Lever burde man jo ikke spise så mye av. :) Men det har du sikkert kontroll på det også, følte bare det måtte nevnes siden det er relativt få som spiser mye lever. (http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/vitamin-a og https://www.onlinelege.no/svar/_ref:105515)

Jeg vet det, hehe :) spiser ikke sånne enorme mengder altså, mente ifht. øvrig befolkning :p

Godt å høre. :) Jeg får alltid litt angst når noen sier at de spiser "mye lever", for om det er på ukentlig basis så er det jo ganske skummelt egentlig, men mange som ikke vet det dessverre. Hørtes jo ut som du visste altså, men ja, følte det måtte nevnes så ikke noen går lever-bananas i svangerskapet sitt nå. :p

Nå vet jeg ikke hvordan du lager leverkaker, men f.eks. 100 g svinelever inneholder 20 ganger så mye vitamin A som du som gravid skal ha per dag (altså har man fått nok for 20 dager). Ved å spiser dette for ofte øker man egen risiko for benskjørhet og kreft, og kanskje fosterets risiko for hjertefeil, ganefeil og hareskår. For å måle om man spiser for mye kan man enten be om å få målt retinol i blod (men det viser jo bare hvor mye du har spist akkurat nå) eller få en bentetthetsmåling, for å se om man er i fare for å utvikle benskjørhet (spist for mye retinol over tid). Begge prøvene kan gi feil svar fordi vitamin A forgiftning som ikke er akutt (altså, om du spiser 500 gram isbjørn lever i ett måltid så dør man jo momentant), men ved å spise for mye vitamin A hver uke i 10 år, så kan man bli gradvis forgitet, og det kan ta lang tid før man kan måle det i kroppen.

Barn og ungdom skal ha enda mindre vitamin A, så dersom dette er familiens kosthold bør man være nøye med hvor ofte barnet spiser "høydose vitamin A"-mat. :) Og barnet burde ikke ta tran (inneholder vitamin A) eller annen multivitamin med vitamin A i tillegg til lever som fast del av kostholdet.

Jeg er i for dårlig form til å søke opp gode kilder akkurat nå, men jeg har hvert fall lært at lever/leverpodukter til middag 1-2 ganger i måneden holder i massevis og at gravide bør være spesielt forsiktig. Lever 1 gang i uken eller oftere gir grunn til at jeg som helsepersonell skal være bekymret. Det er hvert fall det jeg har lært, så jeg regner med at jeg kan finne kilder igjen når jeg er i stand til å tenke helt klart. :p

De fleste friske nordmenn får helt fine verdier på en standard blodprøve, heldigvis, fordelen med å være frisk i et land med god tilgang på mat og drikke. Utfordringen er jo "gifter" vi får i oss over tid, som ikke nødvendigvis synes i en blodprøve. Sånn som vitamin A forgiftning, lagres i lever og fettvev, synes ikke på blodprøve med mindre prøven taes kort tid etter et spesielt vitamin A rikt måltid, og blir giftig for kroppen over tid.

Jeg forholder meg til det som kommer av ny kunnskap om kosthold, og synes blogger kan være morsomme å titte på, men i all hovedsak forholder jeg meg til ernæringsrådene som gies av oppsummering av de store studiene. Det må jeg jo, siden jeg jobber på sykehuset sammen med flere som har lang utdannelse og høy kunnskap om dette. I Norge gis rådene av helsemyndighetene, i andre land er det litt forskjellig hvilke organ som er ansvarlig for å formidle dem til befolkningen, men det er bred enighet i verden (både mellom de ulike landene, FN, WHO, Verdens kreftorganisasjon osv.) om hva man burde begrense og hva man burde spise mer av. :) Synes det er enkelt å forholde meg til, og gir meg samtidig frihet til å lage ukemeny sånn som jeg vil for min familie (i hovedsak: spis mindre rødt kjøtt, spis mer fisk, spis mer frukt og grønnsaker). Akkurat nå spiller det liten rolle, nå spiser jeg hva som helst når jeg orker og får det til, men det er pga. svangerskapskvalmen da. :p Alt blir litt unntakstilstand akkurat nå...

Jeg er ikke sykepleier. ;) (Vil ikke si hva jeg er, for da tror jeg kjente kan finne ut hvem jeg er. Jeg har en litt spesiell utdannelse og en litt spesiell stilling. Derfor jeg kan ha mye hjemmekontor blant annet. Vil helst være anonym her. :p)

Jeg er i altfor dårlig form til å gå inn i en debatt om fett her. Blir dårlig av tanken. Og jeg er helt enig i at kosthold ikke er statisk. Jeg nevnte heller ikke fett, fett er ikke bakgrunn for oppsummeringen i kostrådene. Fett er kun ett punkt (13 hovedkapitler, ett som handler om fett i form av olje/margarin/smør). Oppsummeringen er jo: mindre rødt kjøtt (kreftrisiko, ikke pga fett, det gjelder jo også magert kjøtt som renskåret svinekjøtt), mer fisk, mer frukt og grønnsaker. Det var det jeg nevnte. Det med energiprosent er jo de gamle kostrådene, da var det et stort fokus, det er ikke stort fokus på det i de nye.

Og som sagt: de norske kostrådene er omtrent identiske med både WHO, FN og andre vestlige land. De norske og nordiske er under endring hele tiden (men det gis ikke ut nye trykte hvert år, det er jo veldig mye arbeid og kostnader.) Kommer oppdateringer på nettet. :)

Lever-inntak er jo mye studert det og. Det er jo blant annet mange ulike stammer som spiser og har spist mye lever. Derfor man vet så mye om det. :) Jeg tror ikke noen med helsefaglig bakgrunn vil si at vitamin A forgiftning er tull.

Jeg holder meg til det som det er bredest enighet om. Du må selvfølgelig gjøre akkurat som du vil. :)

*Taster på app på mobilen*

Last edited:
Back
Topp