Permisjon-ferie, april baby

PETRAAA

Andre møte med forumet
Når er det lurest å ta ut ferien for 2014? Før permisjonstiden begynner, midt i eller overføre til 2015 ? Hva gjør dere? Og jeg tenker å være hjemme med 100% lønn men ta ut noen ekstra uker som ulønnet! slik at pappaperm ikke begynner før ca mars2015... Må man da søke om utsettelse av fedrekvoten......står at det må tas ut sammenhengende? Håper på svar:))

Pappapermisjon må ikke tas sammenhengende.

Jeg har ikke opptjent full ferie. Bare halv. ( som fosterhjem får du lønn i 12 mnd, mens ordinær arbeidstaker får lønn i 11, og feriepenger den 12 måneden). Siden vi ble fosterhjem i juni i fjor, har jeg kun 2,5 uke med ferie.

Men vi velger å ta ut 80 %lønn og 59 uker perm. Skal da begynne å jobbe 25.01. Tenker heller å få alle pengene utbetalt, og bruke de i mnd etter pappa perm er ferdig 0305. Da tar jeg enten perm uten lønn, eller redusert stilling frem til barnehagestart i august.

Jeg tar ut 4 uker ferie i juni for da kommer feriepengene fra arbeidsgiver. Da skal jeg egentlig i jobb igjen ca 3.1. Om gubben blir ufør i mellomtiden så får jeg automatisk fedrekvoten og tar den ut rett etterpå. Da begynner jeg i jobb i slutten av mars. Vi skal ikke søke barnehageplass til minste før i 2016, så vi slipper å tenke på det ihvertfall ;)

Når er det lurest å ta ut ferien for 2014? Før permisjonstiden begynner, midt i eller overføre til 2015 ? Hva gjør dere? Og jeg tenker å være hjemme med 100% lønn men ta ut noen ekstra uker som ulønnet! slik at pappaperm ikke begynner før ca mars2015... Må man da søke om utsettelse av fedrekvoten......står at det må tas ut sammenhengende? Håper på svar:))
Sniker fra mai;
i ordinært arbeidsliv kan man overføre 2 uker ferie til neste år (altså 2015)
Er det annerledes med permisjon, at man da kan overføre alle 5 ukene? Eller vil også de tre resterende falle bort?

Jeg tenkte å legge inn min i perioden mellom min obligatoriske kvote og fellesdelen. (Sommer 2014)

Sitter med permpapirer selv, blir svimmel av alle tolkninger og ulike løsninger :p

Min permisjon begynner 10. mars, og de 14 ukene mine varer til 15. juni.

Jeg skal ha 5 ferieuker fra 23. juni t.o.m. 27.juli. Jeg tar alle ferieukene sammenhengende, pga. usikkerhet om jobbsituasjonen min når jeg kommer tilbake (er i vikariat på ubestemt tid, avhengig av bemanningsbehov).
Jeg snakket med arbeidsgiver som rådet meg til dette, og hun sa jeg godt kunne ha "ferien" min da, for det er i juni vi får utbetalt feriepengene :)

Etter dette tar jeg fellesperioden. Vi har valg 49 uker, det er til 21. des.
Heretter har vi bare tenkt å se hva vi gjør. Jeg kommer til å leve på 80% lønn, og spare de resterende 20% (et regnestykke som ble nevnt i en annen permisjonstråd her).
Om vi da bestemmer oss for å ta 10 uker ulønnet permisjon, kommer jeg til å "leve" på de pengene vi sparte i mellomtiden. Dette er avhengig av hvordan situasjonen er når denne tiden kommer :)

Barnefar har bestemt at han uansett vil ha fedrekvoten til slutt, han er i ny stilling og jobber med et stort rigg-prosjekt han helst vil være til stede på. Og det gjør ikke meg noe ;)

Tidspunkt for utsettelse: vi kan ikke utsette permisjonen før vi er ferdig med de første 6 ukene etter fødsel.

Ferie
Vi kan søke om utsettelse av permisjonen vår med inntil 6 uker+ 1 dag per kalenderår= 4 uker+ 1 dag lovbestemt ferie + 2 uker overført ferie/forskuddsferie.

Vi får gjerne 5 uker avtalefestet ferie per kalenderår. Men de 4 dagene vi ikke kan søke utsettelse med skal jeg ta etter at permisjonen er ferdig. I mitt tilfelle blir det 4 dgr x 2 år = 8 dager fri etter permisjon.

Overført ferie/forskuddsferie må være lovbestemt ferie man tar ut overført fra tidligere år, eller man tar det på forskudd. Det må bekreftes spesifikt av arbeidsgiver at det er overført ferie/forskuddsferie.

Far må søke utsettelse av fedrekvoten fra og med dagen etter din siste dag i permisjon dersom han ikke ønsker å ta ut umiddelbart etter du er ferdig. Han må søke senest din siste stønadsdag for ikke å miste dager. Han kan søke om utsettelse grunnet heltidsarbeid blant annet. Perioden han da må søke utsatt er fra og med dagen etter din permisjon er ferdig til og med dagen før han ønsker uttak av fedrekvote.

Det er i henhold til folketrygdlovens paragraf 14-10 at stønadsperioden skal tas ut sammenhengende. Det betyr at hele permisjonen fra og med mors oppstart til og med fars siste stønadsdag skal tas i ett, uten en dag med opphold.

Det er paragraf 14-11 som åpner opp for at vi likevel kan søke om utsettelse av perioder i permisjonen.

Jeg tar ut ferien min i sommer.
Sist gikk i alle fall det fint. Permisjon frem til ferien starter, så ferie i 4 uker, også permisjon etterpå frem til mannen tar over.

Om jeg skulle flyttet noe av ferien over til 2015 tror jeg bare at jeg kunne tatt med meg 2 uker..

Takk for tilbakemeldinger! Må far søke om fedrekvoten nå seks uker før min permisjonstid starter?

Back
Topp