Gulping og raping

Hassog

Flørter med forumet
Dattera mi på 21 dager vil ammes hver 2. Time og så prøver jeg å få henne rape men det blir så vanskelig noen ganger. Med engang jeg legger henne ned fra forsøk om raping, kaster hun opp igjen det hun har fått i seg. Vektmessig ligger hun bra an, da hun har lagt på seg rundt 400gr på en uke. Men det som er slitsomt er at man må skifte klærne og smekkene flere ganger i døgnet, det blir mer enn 10 ganger på smekker. Helsesøster sa at noen barn rett og slett gulper mye. Hun bruker pute for å ha hode litt høyere men hjelper lite faktisk. Har dere noen tips??
 
Har merket at om jeg legger henne godt opp på skulderen min så er d lettere å få rap enn om jeg bare tar hun på brystet. I begynnelsen merket vi også at hvis hun løfter hodet sitt er d lettere for at det kommer rap. Ikke alltid vi får hun til å rape heller.. Har Gulpet litt mer eller mindre men ikke så mye..

Håper d kommer seg! Kjedelig når man hele tiden må bytte klær.. Ull er bra da siden det ikke blir så kaldt når vått..
 
Åååå, jeg har det på samme måten med mi tulle!
Kan ikke legge henne på rygg uten rap, da kommer det en fontene med gulp.. Må bare være innmari tålmodig..
 
Her er det skjelden hun raper, heldigvis ikke mye gulp heller
 
Har merket at om jeg legger henne godt opp på skulderen min så er d lettere å få rap enn om jeg bare tar hun på brystet. I begynnelsen merket vi også at hvis hun løfter hodet sitt er d lettere for at det kommer rap. Ikke alltid vi får hun til å rape heller.. Har Gulpet litt mer eller mindre men ikke så mye..

Håper d kommer seg! Kjedelig når man hele tiden må bytte klær.. Ull er bra da siden det ikke blir så kaldt når vått..


Det har vi gjort også men rett og slett liker ikke å holdes på skulderen mer enn 2 min. Hva om natta? Gjør du det samme? Hos oss så er det umulig å gjøre det for da hun våkner og blir mye styr med hennes nedlegging igjen. Man må bare være litt tålmodig som dere sier.
 
Det har vi gjort også men rett og slett liker ikke å holdes på skulderen mer enn 2 min. Hva om natta? Gjør du det samme? Hos oss så er det umulig å gjøre det for da hun våkner og blir mye styr med hennes nedlegging igjen. Man må bare være litt tålmodig som dere sier.

Rapen pleier å komme fort, men hun liker å ligge på skulderen hun her ;)
Pleier stryke hun samtidig oppover mot hodet og klappe litt på rumpen kanskje men vet ikke om det er noe hjelp i ;)

Gjør det ikke alltid på natten. Raper skjeldnere på natta så tror kanskje d er pga hun kaver mindre da så får mindre luft i magen.
 
Her har vi ikke trøbbel med raping denne gangen. Men storebror var en STORgulper!! Sleit veldig med å gå ham til å rape, og han sprutgulpet ofte. Var ikke alltid han klarte å rape etter amming og da kunne jeg være sikker på at han gulpet senere. Prøvde å styre det litt ved å gi ham pauser i matingen, ta ham opp for å prøve å rape etter få minutter på puppen. Noen ganger gikk det fint men vi endte opp med å bare måtte ta tiden til hjelp, det ga seg til slutt. Liggende amming kunne jeg bare glemme, da gulpet han umiddelbart... Holde ham mest mulig "opp" under mating og ta hyppige pauser er det beste tipset jeg kan gi.
 
Dattera mi på 21 dager vil ammes hver 2. Time og så prøver jeg å få henne rape men det blir så vanskelig noen ganger. Med engang jeg legger henne ned fra forsøk om raping, kaster hun opp igjen det hun har fått i seg. Vektmessig ligger hun bra an, da hun har lagt på seg rundt 400gr på en uke. Men det som er slitsomt er at man må skifte klærne og smekkene flere ganger i døgnet, det blir mer enn 10 ganger på smekker. Helsesøster sa at noen barn rett og slett gulper mye. Hun bruker pute for å ha hode litt høyere men hjelper lite faktisk. Har dere noen tips??
Sikker på at babyen ikke har refluks?


Villemo
 
Vi hadde ei som gulpa like mye forrige gang. Tror vi eide minst tretti smekker på den tida. Det var til tross for raping. Var vel bare problem med lukkinga regnee jeg med.
Ingenting som hjelpte, men det ga seg etter noen mnd.
Lykke til! Håper det ordner seg for dere :)

fra mobilen
 
Akkurat samme her.. søstra var også en storgulper! Eneste tips er å forsøke å "rape" de x flere pr måltid, virker som det er enklere å få opp rapen da i stedet for å forsøke etter hele måltidet. Ellers er det å anbefale å skaffe seg tørketrommel :-D
 
Om du ikke får henne til å rape kan du jo prøve å legge henne på høyre side i en halvtime +/-
Babyene fordøyer maten sin best på mageleie eller sideleie.
Så etter en liten halvtime er mye av maten allerede fordøyd og du kan snu henne over på ryggen, mulig hun ikke gulper så mye da (?)
 
Storesøster var gulpebaby med sprutgulp frem til ca 4-5 mnd alder. Vi sleit med rapinga... Vektoppgangen var god, så helsesøster sa at det bare var sånn hun var. Det var veldig mye klesvask, og jeg har nesten ikke noen klær etter henne. De ble rett og slett utslitt eller fikk stygge flekker. Lillebror er bare 10 dager, men han gulper foreløbig en del han også. Håper det ikke blir like ille og like lenge med han...
 
Back
Topp