Ammingen.

Sam

Forelsket i forumet
Hvordan går det med ammingen jenter?
 
Her går det veldig fint.. Hun er 6 uker imorgen så da får vi se om det går bra på vekta også ;)

Var litt innkjøringsproblemer pga gulsott men det gikk seg til etter 1-2 uker :D
 
Bra! Jeg har innkjøringsproblemer pga gulsott sjøl:/ hvordan var det da det stod på? Jeg holder på å få opp melkemengden igjen og er litt styr nå pga den dårlige vektøkningen. Godt å høre at det kan gå seg til!!!:)
 
her går det veldig bra nå :D hadde store problemer med for mye melk så gikk 2 sett med ammeinlegg i timen for sprengen var så ille så da rant det konstant og bher og t-shirts ble bytta flere ganger til dagen :/ men nå kommer det seg etter jeg tømte begge bryst og så fikk hun spise etter det så har ting stabilisert seg :) får jo litt spreng innimellom men mye mindre enn før :)
 
Last edited:
Tror jeg har forlite melk :/

Ammer og ammer men han spiser seg aldri mett, sovner nesten med en gang ved puppen og når jeg pumper for å gi han det på flaske(da sovner han ikke) så får jeg ikke til mer enn 40-80 ml til sammen på begge om gangen
 
Bra! Jeg har innkjøringsproblemer pga gulsott sjøl:/ hvordan var det da det stod på? Jeg holder på å få opp melkemengden igjen og er litt styr nå pga den dårlige vektøkningen. Godt å høre at det kan gå seg til!!!:)

Hun sovnet med puppen og våknet raskt igjen så det var veldig slitsomt, spesielt på nattestid. Når hun ikke våknet så vekket jeg henne etter ca 3 timer. Prøvde ta hun på stellebordet når hun sovnet ved puppen eller stryke på hals/føtter/hender.. Og kaldt klut i pannen.. Fikk beskjed på barsel å tilbringe en dag i senga med henne for å få melkemengden opp, hud mot hud kontakt. Det funket iallefall, for da ble melkespreng et problem også ;) merket etterhvert at hun ble mer våken så det gikk seg til :) vi veide og tok bilirubinprøve annenhver dag til hun var en uke, så fikk sett at det funket :)

Tenkte også på at hun måtte bruke kreftene sine på spisingen, så lot hun bare ligge og sove når hun ikke spiste..
 
Man får ikke ut like mye melk ved å pumpe som babyen klarer når man ammer..

Man kan også prøve håndmelke litt før man legger til babyen slik at utrivningen kommer igang og babyen får den "tykke" melka når h*n begynner å amme.. Så kan man gi babyen den melken man har melket etterpå med kopp.. Jeg prøvde dette, men fikk ikke i henne den ekstra melken når hun sovnet da ;)
 
Tror jeg har forlite melk :/

Ammer og ammer men han spiser seg aldri mett, sovner nesten med en gang ved puppen og når jeg pumper for å gi han det på flaske(da sovner han ikke) så får jeg ikke til mer enn 40-80 ml til sammen på begge om gangen
Det er stor forskjell på å pumpe og å amme, så hvor mye du får ut da sier lite om hvor mye melk du har. Jeg har melk i overflod, men er veldig "tung" å pumpe.. De aller, aller fleste har nok melk, men i starten må man amme ofte for å få opp produksjonen. Så bare "stol på" babyen din og legg han til når han vil, så går det seg nok til!

Sent from my GT-S5660 using BV Forum mobile app
 
Foreløpig går det strålende, men han er jo ikke mer enn halvannet døgn, så det er jo tidlig å si. Men spruten står hos meg, og det virker som han får godt tak.
Håper virkelig det er så lett denne gangen, med storebror strevde vi veldig med å få det til, og hadde nesten gitt opp da han endelig fant utav det når han var 5 uker gammel.

♡ appen ♡
 
Går kjempefint her! Ble lagt inn da han var 3dager pga gulsott, var da veiing, amming og resterende ble gitt med mme hver 3. Time.. Ble utskrevet etter to netter og tre dager med beskjed om å komme til kontroll igjen to dager etter.. På kontrollen var bilirubinnivå gått såpass ned og vekt gått opp, slik at vi ikke trengte flere kontroller! :)
Kuttet deretter ut mme mer og mer, og etter en uke fullammet jeg.. Han har hatt godt tak hele veien og jeg har egentlig aldri vært plaget med hverken såre brystknopper eller melkespeng.. Tror jeg har akkurat det han trenger, og ellers tar jeg alt med ro :)
 
Det går faktisk veldig bra nå! Sleit en del første uka. Han sovnet med en gang han fikk puppen i munnen, og iom at sprengen kom for fullt tredje dagen var det skikkelig pes. Var jo sprengfullt og vondt ETTER at han var ferdig å spise! Så ble jeg sår, selvsagt. Blødde fra høyre og etterhvert også venstre pupp og det var svinvondt å amme:( Men etter å ha luftet puppene i nesten et helt døgn grodde sårene, og baby skjønte hvordan han skulle ta tak, så nå går det som en drøm - men jeg gleder meg til han ikke maser om pupp HELE natta... :)
 
Gikk veldig bra første tiden, på første veiing hadde hun lagt på seg mer enn bra nok, hang i puppen hele tiden da, omrent...
Hun har blitt mer urolig og misfornøgd siste tiden (blir 4 uker mandag)... Merker det spesielt på kveldene, nettene går bra. Spiser hver 3-5 time da og sover godt. Men om dagen vil hun ha ofte mat, spiser litt og litt, og maser av og til i ett. Roer seg med smokken.
Hun hadde gått opp aaalt for lite i vekt på veiing i går, så må gi mme som supplering. Jeg er såå fortvila, grått mine tårer siste døgnet.. En meget fornøgd baby etter flaskemåltid, mens mamsen er lei seg. Har melk, den konmer kjapt men snuppa ligger kun noen minutter så sovner hun eller vil ikke mer. Skjønner ikke greia, innbilte meg at det ble lettere 2 gangen??

Redd hun har fått feil sugeteknikk, men er usikker...
Har hatt en heftig brystbetennelse, som har gjort sin del av skaden, men tenker at det ikke kun er den...hun tømmer ikke brystet, spiser for mye formelk..

Noen gode råd?? Eller flere i samma situasjon??
 
Gikk veldig bra første tiden, på første veiing hadde hun lagt på seg mer enn bra nok, hang i puppen hele tiden da, omrent...
Hun har blitt mer urolig og misfornøgd siste tiden (blir 4 uker mandag)... Merker det spesielt på kveldene, nettene går bra. Spiser hver 3-5 time da og sover godt. Men om dagen vil hun ha ofte mat, spiser litt og litt, og maser av og til i ett. Roer seg med smokken.
Hun hadde gått opp aaalt for lite i vekt på veiing i går, så må gi mme som supplering. Jeg er såå fortvila, grått mine tårer siste døgnet.. En meget fornøgd baby etter flaskemåltid, mens mamsen er lei seg. Har melk, den konmer kjapt men snuppa ligger kun noen minutter så sovner hun eller vil ikke mer. Skjønner ikke greia, innbilte meg at det ble lettere 2 gangen??

Redd hun har fått feil sugeteknikk, men er usikker...
Har hatt en heftig brystbetennelse, som har gjort sin del av skaden, men tenker at det ikke kun er den...hun tømmer ikke brystet, spiser for mye formelk..

Noen gode råd?? Eller flere i samma situasjon??
Hadde kutta ut smukken jeg da og heller gitt henne pupp når hun ville. Og om hun sovner fort og våkner igjen er det lurt å fortsette på samme pupp som sist til den er tom så hun får med seg den fete melka. Ellers er det vel ikke så mye annet å gjøre enn å amme mye og ofte.. Det tar mye tid, men går seg til når babyen blir 3 mmd ca. De aller fleste babyer er urolige på kvelden, min også, selv om jeg har mat så det holder... Stå på nå i starten så går det seg til!

Sent from my GT-S5660 using BV Forum mobile app
 
Nå er mi bare noen dager gammel. Men etter to dagee begynte hun som du beskriver : sugde et par minutt (til melka ikke rann selv lenger) og da la hun seg til å sove.
Fikk hjelp av jordmor, det viste seg at hun hadde tunga oppe i ganen.
Tegn på det var at det ble litt hull i kinnet når hun søg..
Kaaanskje?

Men ikke Vær lei deg. Vi er ekstremt mange som får problemer med amming på et eller annet tidspunkt. Kanskje det plutselig går seg til :) og vis ikke finnes det heldigvis mange veldig tilfredse flaskebarn :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Skjønner fortvilelsen! men noen barn trenger litt tillegg, det viktigste er et barn som trives og legger på seg! Har sjøl vært mye fortvilet pga et barn som ikke ville suge fra dag en:( hadde så lyst til å amme,har ammet lenge før. men hun vil ikke . Melkeproduksjonen gikk kraftig ned,så det jeg gjør er å pumpe noen ganger for dagen så hun får i seg noe verdifull mm og gir mme sånn at hun blir mett og går opp i vekt. Hun gikk ned mye etter fødsel pga fikk ikke i henne noe!!! nå er baby fornøyd,legger på seg og jeg stresser mindre:) må bearbeide de negative følelsene,men det å se en fornøyd baby gjør at jeg blir glad! Det viktigste for baby er å få kjærlighet,mat og godt stell!!! Flaskemødre er like gode mødre:) klem!
 
Her er han gut 2 dager gammel og er kjempe flink å suge :) men sliter veldig med at han sovner med den første puppen, så håper han får i seg nok fordiom! Spent å se på vekta i morgen før vi skal hjem :)
Men steik så låk jeg er i brystvortene! Må bite sammen tennene omtrent når han tar tak. Hvor lenge er man sår? Har ikke fått sår eller noe, er bare utrolig låkt! Vil no gjerne gi alt jeg har :)
 
Her er han gut 2 dager gammel og er kjempe flink å suge :) men sliter veldig med at han sovner med den første puppen, så håper han får i seg nok fordiom! Spent å se på vekta i morgen før vi skal hjem :)
Men steik så låk jeg er i brystvortene! Må bite sammen tennene omtrent når han tar tak. Hvor lenge er man sår? Har ikke fått sår eller noe, er bare utrolig låkt! Vil no gjerne gi alt jeg har :)
Min er en uke, og begynner å bli mindre sår nå.. Viktig å ikke la de få suge med feil teknikk, da blir det bare verre. Håpe det gir seg snart med deg også!

Sent from my GT-S5660 using BV Forum mobile app
 
Går kjempe fint gutten min er 3 uker. Veide 3535 ved fødsel - gikk ikke ned i vekt - har gått opp 300 gram hver uke. Spent på neste vektkontroll
 
Min er 3 dager. Han hadde gått ned fra 3825 g til 3600 g i går, og da begynte jeg å bli bekymret, selv om det er innafor. Han var svært sutrete i et døgn, så har etter det stort sett ligget til brystet. Han er heldigvis en puppeglad gutt og våken, og ved veiing i dag er han 3710 g. Det går fremover! Jeg lufter, smører og plaster brystet, og håper jeg ikke blir alt for sår, men ømt er det. Biter tenna sammen, vet det går over.
Vi er på barsel ennå, og får reise om noen timer. Syns det har vært trygt og få være her 3 netter til ammingen og kroppen kommer seg på plass:)


Sent from my SM-T310 using BV Forum mobile app
 
Det går faktisk veldig bra nå! Sleit en del første uka. Han sovnet med en gang han fikk puppen i munnen, og iom at sprengen kom for fullt tredje dagen var det skikkelig pes. Var jo sprengfullt og vondt ETTER at han var ferdig å spise! Så ble jeg sår, selvsagt. Blødde fra høyre og etterhvert også venstre pupp og det var svinvondt å amme:( Men etter å ha luftet puppene i nesten et helt døgn grodde sårene, og baby skjønte hvordan han skulle ta tak, så nå går det som en drøm - men jeg gleder meg til han ikke maser om pupp HELE natta... :)
Jeg er også spent på hvor mye puppemas det blir om natta! Foreløpig annen hver time hele døgnet, - minst!!

Sent from my SM-T310 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp