Leie hus/leilighet i utlandet

010000100

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Vi tenker på å leie et hus/leilighet i utlandet (Frankrike eller Spania) i løpet av permisjonen. Ideen er å tilbringe minst en måned i varmere strøk på vinteren.

Er det noen som har noen erfaringer med noe lignende; da tenker jeg det praktiske med å reise med en liten baby samt det å oppholde seg i et annet land over lengre tid.

Det andre jeg lurer på er om noen har noe anbefalinger i forhold til reisedestinasjon og om det er noen som har noen erfaringer med enten utleiebyråer eller gode kilder for leiebolig i disse landene.

Alle innspill tas i mot!

Vi gjorde det, vi bodde i utlandet "syden" i 8 uker.

Det er foreldrene mine sin leilighet så vi bodde gratis, og har dessverre derfor ikke tips til utleiebyrå.

Det er veldig god standard på leiligheten til foreldrene mine, 2 soverom og 2 bad pluss stue, kjøkken og stor balkong alt er ganske nytt så vi hadde det egentlig supert!

Vi gjorde det slik at vi bruke sommerferie/permisjon/pappaperm, og fikk det til å gå opp, jenta var vel rundt 9 måneder når vi dro, hun var ikke for liten, og selve flyreisen gikk som en drøm.

Andre tips:

Lurt å sørge for at det er vaskemaskin der dere skal bo slik at dere slipper å ta med alt for mye tøy, ellers også lurt å sørge for at det er matvarebutikk i nærheten med mindre dere skal leie bil hele perioden.

Jeg må legge til at vi reiste på våren, vi dro ned i midten av april.

I min erfaring kan det være ganske kaldt i Spania på vinteren, spesielt langs kysten. Jeg bodde i en mindre by i Andalucia, Spania et år, og husker jeg frøs vettet av meg i januar fordi det blåste fra havet og leiligheten jeg bodde i var dårlig isolert så vi fikk aldri ordentlig varmen opp. Som om du drar om vinteren er det kanskje lurt å finne et sted hvor de har peis, eller ikke reise midt på vinteren for det er få hus og leiligheter som er isolert slik vi er vant med i Norge. Det gjelder ikke bare sør i Spania heller, for jeg husker jeg var i Madrid en påske og frøs vette av meg pga. manglende oppvarming/isolasjon innendørs.

Vet lite om klima og isolasjon i Frankrike for der har jeg bare vært på sommeren :)

Jeg må legge til at vi reiste på våren, vi dro ned i midten av april.

I min erfaring kan det være ganske kaldt i Spania på vinteren, spesielt langs kysten. Jeg bodde i en mindre by i Andalucia, Spania et år, og husker jeg frøs vettet av meg i januar fordi det blåste fra havet og leiligheten jeg bodde i var dårlig isolert så vi fikk aldri ordentlig varmen opp. Som om du drar om vinteren er det kanskje lurt å finne et sted hvor de har peis, eller ikke reise midt på vinteren for det er få hus og leiligheter som er isolert slik vi er vant med i Norge. Det gjelder ikke bare sør i Spania heller, for jeg husker jeg var i Madrid en påske og frøs vette av meg pga. manglende oppvarming/isolasjon innendørs.

Vet lite om klima og isolasjon i Frankrike for der har jeg bare vært på sommeren :)

Takk for innspill. Har selv bodd i Spania og leid i Frankrike i en mindre varm periode. Sentralvarme og evt vedfyring vil være viktige kriterier :)

Back
Topp