Soving, amming og bleieskift

Hassog

Flørter med forumet
Jeg har en jente som er 6 dager i dag. Når jeg ammer henne søvner hun straks etter noen minutter som gjør at hun ikke blir så mett. Dette fører til at hun våkner hver time og vil ammes. Hvor mye skal hun minst sove i strekk? Når og hvor mange ganger skifter dere bleie? Har dere noen forslag om hvordan skal jeg klare å holde henne våken under amming?
 
Prøv å stryke/kile henne under beina eller gni i hendene. Det funket på gutten min. Da sovner hun ikke så lett vil jeg tro :)
 
Vi hadde også problem med at hun sovnet under amming og våknet raskt igjen etterpå pga hun var slapp pga gulsott. Men det gikk seg til og etter noen dager var hun ikke like slapp. For å holde babyen våken går det an å prøve ta av på føttene og kile i hender og føtter, ta en våt duk i pannen eller ta hun på stellebordet..
 
Angående soving, så lot jeg ikke henne sove mer enn 3-4 timer om gangen, men når jeg så at hun har lagt på seg godt så sluttet jeg å vekke på natten (begynte selvfølgelig å våkne selv da.. ;)
 
Samme skjer med gutten vår. Sovnet nesten med en gang han fikk puppen i munnen. Det med hender og føtter funket ikke så bra her (noen ganger hvis jeg gned litt hardere midt i håndflaten), men det funker også å stryke de langs kjeven, det trigger også sugerefleksen.

Utrolig stress når puppene i tillegg er sprengfulle (selv etter at han har spist). Her har det gitt seg litt nå (på syvende dagen), men har fått sykt såre brystvorter (den høyre blør...) så det er dritvondt å amme... Kliner på med Purelan og satser på at det gir seg snart...
 
Glemte det andre du spurte om:) Soving: Her varierer det mye! Pga at han sovnet ved amming så er det innimellom ammingg hver time her også (på det verste hver halvtime), mens plutselig kan han sove i tre-fire timer. Vil ikke vekke ham ettersom "søvn avler søvn" og alt det der, men når det går så mye som fire timer så prøver jeg å vekke ham forsiktig likevel pga at puppene tar knekken på meg:)

Bleieskift har vi ikke noe rutine på. Jeg hører det hvis han bæsjer, og hvis han ikke gjør det så sjekker jeg etter noen timer uansett.
 
Samme skjer med gutten vår. Sovnet nesten med en gang han fikk puppen i munnen. Det med hender og føtter funket ikke så bra her (noen ganger hvis jeg gned litt hardere midt i håndflaten), men det funker også å stryke de langs kjeven, det trigger også sugerefleksen.

Utrolig stress når puppene i tillegg er sprengfulle (selv etter at han har spist). Her har det gitt seg litt nå (på syvende dagen), men har fått sykt såre brystvorter (den høyre blør...) så det er dritvondt å amme... Kliner på med Purelan og satser på at det gir seg snart...
Har slitt veldig med såre brystknopper, vært på ammepoliklinikken flere ganger nå. Press ut litt morsmelk etter amming og la det tørke på brystknoppen. Luft puppene så mye som mulig. Jeg prøver å lufte 3-4 timer om dagen! Dette er de rådene jeg har fått på sykehuset iallefall.
Hr endt opp med å pumpe å gi på flaske jeg, for det gjorde sylk vondt! Ammer på den ene puppen, så hun får annenhver gang flaske og pupp
 
Tar litt tid før det går seg til med ammingen, det er helt normat! Sjøl var jeg megafrustrert over en baby som ikke var særlig flink å suge, fra første stund spyttet hun ut puppen og strevde med å få henne til å ta tak. Men andre dagen sugde hun og tredje kom melken. Hun har sugd lite til nå og jeg har stresset med å få henne på uten at hun slipper og hyler. Jeg er ikke sår og hun har godt tak når hun først hekter seg på, men på helsestasjonen så helsesøsteren at tungen var litt kort, så det går seg til og i dag har det gått bedre. Men poenget er at hun sovner også raskt ved puppen, så det jeg har gjort nå i begynnelsen det er at jeg pumper meg ofte, får ut ca 60 ml å hver pupp, mater henne med kopp innimellom og tilbyr bryst innimellom. Da vet jeg at hun får i seg noe og hun sover lengre økter, jeg sipper stresse og kave, for ammingen går seg alltid til når de blir et par uker og blir litt kvikkere og større. Det er viktig at de får noen timer med søvn sånn at du får slappet av og baby legger bedre på seg når hun får søvn. Så kanskje du kan prøve ut litt koppmating etter hun har sugd litt på brystene, hvis du får til håndpumping? Jeg pumper rundt 15 min på hvert bryst når de er fulle og hun ikke har fått tømt de, det holder. Maser brystvorten litt og pump når du kjenner ilingen,utdrivningen. Gi kun med kopp! Når hun da evnt sovner litt lengre legg henne ved vinduet, hvis hun er litt gul. Bare noen tips som funker for meg:) Bruker og syntocynin nesespray slik at melken renner med en gang. Dette skal vi klare jenter!!!!! LYkke til:)
 
Tar litt tid før det går seg til med ammingen, det er helt normat! Sjøl var jeg megafrustrert over en baby som ikke var særlig flink å suge, fra første stund spyttet hun ut puppen og strevde med å få henne til å ta tak. Men andre dagen sugde hun og tredje kom melken. Hun har sugd lite til nå og jeg har stresset med å få henne på uten at hun slipper og hyler. Jeg er ikke sår og hun har godt tak når hun først hekter seg på, men på helsestasjonen så helsesøsteren at tungen var litt kort, så det går seg til og i dag har det gått bedre. Men poenget er at hun sovner også raskt ved puppen, så det jeg har gjort nå i begynnelsen det er at jeg pumper meg ofte, får ut ca 60 ml å hver pupp, mater henne med kopp innimellom og tilbyr bryst innimellom. Da vet jeg at hun får i seg noe og hun sover lengre økter, jeg sipper stresse og kave, for ammingen går seg alltid til når de blir et par uker og blir litt kvikkere og større. Det er viktig at de får noen timer med søvn sånn at du får slappet av og baby legger bedre på seg når hun får søvn. Så kanskje du kan prøve ut litt koppmating etter hun har sugd litt på brystene, hvis du får til håndpumping? Jeg pumper rundt 15 min på hvert bryst når de er fulle og hun ikke har fått tømt de, det holder. Maser brystvorten litt og pump når du kjenner ilingen,utdrivningen. Gi kun med kopp! Når hun da evnt sovner litt lengre legg henne ved vinduet, hvis hun er litt gul. Bare noen tips som funker for meg:) Bruker og syntocynin nesespray slik at melken renner med en gang. Dette skal vi klare jenter!!!!! LYkke til:)
Takk for gode råd:) Dessverre er alt dette ting jeg gjør allerede, kanskje bortsett fra at jeg ikke lufter puppestellet ofte nok. Prøvde å pumpe litt istad men det kommer veldig lite av gangen. Håndmelking funker ok, og har heldigvis nok melk til at det renner en del av seg selv. Men det er jo veldig lite som kommer ut da... Rundt 20 ml... Har klart å unngå å amme på den vondeste puppen idag faktisk, og lurer på å teste brystskjold til det verste gir seg (hvis jeg får det til å funke). Veldig pesete uansett. Håpet å unngå dette denne gangen men neida.
 
Min nr 1 sovnet også hver gang jeg ammet henne. Jeg prøvde alt av tips for å holde henne våken, men ingenting hjalp. Da fikk jeg beskjed om å bare legge henne til igjen etter et par timer og så se det an i et par uker. Det gikk seg til etterhvert, hun ble en storspiser! For såre brystvorter var det viktig at jeg så til at så mye som mulig av brystvorten var i munnen, og at jeg passet på å sette en finger imellom før jeg evt "dro henne løs" for å skifte grep. Jeg fikk også råd om å presse ut litt melk etter amming, da melken både lindrer og leger! Jeg ble også anbefalt å ikke la henne ligge mer enn 20 min ved hvert bryst for å unngå at brystet ble brukt som smokk. Jeg anbefaler ammeinnlegg i ull som er satt inn med lanolin på ømme brystvorter og bryst. (Tror alle ammeinnlegg i ull er det) og purelansalve er et must!
 
Last edited:
Takk for gode råd:) Dessverre er alt dette ting jeg gjør allerede, kanskje bortsett fra at jeg ikke lufter puppestellet ofte nok. Prøvde å pumpe litt istad men det kommer veldig lite av gangen. Håndmelking funker ok, og har heldigvis nok melk til at det renner en del av seg selv. Men det er jo veldig lite som kommer ut da... Rundt 20 ml... Har klart å unngå å amme på den vondeste puppen idag faktisk, og lurer på å teste brystskjold til det verste gir seg (hvis jeg får det til å funke). Veldig pesete uansett. Håpet å unngå dette denne gangen men neida.
Vi får prøve og håpe det ordner seg! Men skulle det gå skeis så har vi heldigvis alternativ tenker jeg, det viktigste er at babyen får mat. Amming i fokus er bra, men det er ikke for enhver pris. Vi er like gode mødre om vi må mate med flaske. Jeg kommer til å pumpe og fortsette å tilby bryst, og håpe på at hun plutselig blir en stordrikker! Men blir hun ikke det får jeg gå over til flaske, vil jo ikke at hun skal lide pga underernæring bare fordi jeg SKAL amme uansett hva... Men kan ikke gi opp etter seks dager så jeg holder på så lenge jeg har melk:)
 
Vi får prøve og håpe det ordner seg! Men skulle det gå skeis så har vi heldigvis alternativ tenker jeg, det viktigste er at babyen får mat. Amming i fokus er bra, men det er ikke for enhver pris. Vi er like gode mødre om vi må mate med flaske. Jeg kommer til å pumpe og fortsette å tilby bryst, og håpe på at hun plutselig blir en stordrikker! Men blir hun ikke det får jeg gå over til flaske, vil jo ikke at hun skal lide pga underernæring bare fordi jeg SKAL amme uansett hva... Men kan ikke gi opp etter seks dager så jeg holder på så lenge jeg har melk:)
Ja klart det:) Det funker bra på venstre siden nå. Prøvde brystskjold nå istad og han spiste godt - trodde jeg. Men nå etterpå virker det ikke som om det kom særlig mye ut. Får bruke det som nødløsning for å få ut i hvertfall litt, til såret blir bedre. Det ordner seg det her, er bare så sykt irriterende at dette er nødt til å være en utfordring. Fødselen var liksom nok, nå synes jeg vi burde få lov til å "høste fruktene" uten så mye fjas! Heldigvis er de fryktelig søte, så da er liksom alt greit;)
 
Ja sant det er irriterende at ikke det kan gå knirkefritt etter en fødsel! Er en del styr i begynnelsen, satser på vi lykkes:) Jeg beundrer min lille hele tiden, de er nyyydelige og så godt de lukter!:) hihi Lykke til!
 
Ang såre brystvorter jenter!
Brystskjold fra apoteket har reddet meg! Anbefales! Brukte de i ca én uke, kanskje mindre. Nå er alt bra igjen <3 lykke til ;-)


Villemo
 
Brystene mine er faste og virker fulle etter amming, er det sånn med dere og? Jeg tenkte kanskje de skulle virke mer tømt for å si det sånn etter amming. Sånn at jeg lurer på kor mye hun egentlig får i seg....
 
Brystene mine er faste og virker fulle etter amming, er det sånn med dere og? Jeg tenkte kanskje de skulle virke mer tømt for å si det sånn etter amming. Sånn at jeg lurer på kor mye hun egentlig får i seg....
Det produseres vel litt for mye de første ukene. Våte bleier og en tilfreds unge tyder på at hun får nok? Er jo ikke store mengdene de drikker i starten.

Sent from my SM-T310 using BV Forum mobile app
 
Brystene mine er faste og virker fulle etter amming, er det sånn med dere og? Jeg tenkte kanskje de skulle virke mer tømt for å si det sånn etter amming. Sånn at jeg lurer på kor mye hun egentlig får i seg....
Jeg fikk jo spreng allerede andre kvelden, og iom at gullet sovnet så fort han fikk puppen i munnen så var det ikke så mye han fikk i seg av gangen. Sprengfullt også etter amming og en frustrert mamma:) Håndmelket det jeg klarte, ammet ofte og lindret ved å stå litt i dusjen og massere når det sto på som verst. Nå er han åtte dager og sprengen forsvant igår, like brått som den kom. Ble jo fryktelig sår da, på begge brystvorter - men verst på høyre. Testet rådet om å lufte puppene, og satt med hele puppestellet hengende ute i hele går kveld + sov uten noe på overkroppen i natt (lå og holdt en hånd over hver pupp for at ikke dyna skulle komme borti). I tillegg unngikk jeg å amme på høyre pupp i hele går, bare håndmelket i en kopp og ga gullet det i tillegg til det han fikk ut av venstre. I natt ammet jeg med brystskjold på høyre pupp for å få ut noe hvertfall, og idag har sårene nesten grodd på begge pupper - og ammingen går helt fint! Luft = mirakelkur!:D
 
Babyen min er ganske gul og suger ineffektivt sikkert pga hun er slapp, hun har derfor ikke gått opp i vekt, gikk ned 10 prosent, så vi skal veie henne i morgen igjen. Jeg har rikelig med melk, pumper ut 120 ml annenhver time om det er nødvendig og skal gi henne med kopp etter ammingen sånn at jeg vet hun får i seg noe. Hvordan er det med vektoppgangen til deres små? Jeg håper hun kvikner til og begynner suge mer iherdig. Det er så mye å engste seg for i begynnelsen!!!!
 
jeg hadde bryst spreng før hun var født :p og etter brystsprengen kom melkesprengen da hun var 2 dager o_O hadde melkespreng til i morges, har håndmelket for å lette på trykket måtte rett å slett tømme begge brystene.. fikk melket ut ca 150ml fra hvert bryst :eek: og nå etter det spiser hun mye bedre og har ikkje de voldsome eksplosjonene i bleia lenger og det er ikkje blitt spreng igjen :) er blitt mye mer stabilt og hun sover bedre og, for hun får ikkje like mye luft i magen(vondt) :) ble egentlig anbefalt å ikkje melke så mye, men jeg var dritt lei av at melke spruten stod fra begge bryst til en hver tid, så gjorde det jeg mente er best selv... så håper det fortsetter sånn som det er nå :)
 
Back
Topp