Overreagerer eg? :/

mamma90

Mamma til 1, krysser fingrene for nr 2 <3
Okei.. Har en liten situasjon her.. I dag traff eg noen venner av min mor som ikke hadde sett meg på lenge, ca siden eg fant ut eg var gravid.
De kommenterte selvsagt magen og hvor stor den var blitt! Men så kommer mamma med en kommentar i tillegg "Og enda er det mange mnd igjen"! Eg kjente det stakk i meg. Eg ble så lei meg! Hallo, det er 3 mnd igjen, eller 3 mnd og 13 dager om eg skal vere "NØYAKTIG"!
Overreagerer eg? Det er jo faktisk ikke lenge igjen, og eg vet at magen er stor, men eg er trossalt uke 26 på lørdag!! Noen får mage, andre ikke! MÅ DET ALLTID KOMMENTERES?!?

Jeg hadde vel for min del ikke reagert og hadde vel sikkert heller sagt noe av det samme som moren din hvis jeg fikk den kommentaren.
Men slikt er jo helt individuelt og oppleves forskjellig av hver enkelt :-)

Jeg synes heller ikke det er sånn kjempekjekt at folk kommenterer om de synes jeg er FOR stor eller FOR liten. Nå er det vel ingen som strengt tatt har sagt at magen ser for liten ut :p heller tvert om... men jeg tror det går mest på oss selv, en va de kanskje mener.. allikevel.. jeg hadde nok også blitt sur for det hehe.

Jeg har for det meste fått kommentarer som "når kommer magen din da?" og "så liten mage som du har hadde jeg ikke før jeg fikk barn en gang". Jeg som alltid har ønsket at magen skal bli kjempe tykk og at jeg stolt kan vise frem gravidmagen. Uke 26 begynner fredag hos meg og jeg føler at jeg gang på gang må forklare at jeg faktisk er ganske langt på vei selv om det bare så vidt synes. Folk sier slik at jeg som det ikke synes på en gang kan da ikke ha så mye plager, men man trenger ikke ha havelser i kroppen osv. for å ha store smerter.. ligger i senga 80% av døynet på grunn av gruvsomme smerter i bekkenet og ryggen. De gangene jeg er oppe er det for å bevege seg så jeg ikke blir så mye værre. :) Prøver å ut å gå tur hver dag.. det hjelper litt ;D

Jeg hadde vel for min del ikke reagert og hadde vel sikkert heller sagt noe av det samme som moren din hvis jeg fikk den kommentaren.
Men slikt er jo helt individuelt og oppleves forskjellig av hver enkelt :-)

Poenget er at mamma og måtte jo påpeke at eg er så stor for å "bare" vere 26 uker og at det er så lenge igjen! :p

Jeg har for det meste fått kommentarer som "når kommer magen din da?" og "så liten mage som du har hadde jeg ikke før jeg fikk barn en gang". Jeg som alltid har ønsket at magen skal bli kjempe tykk og at jeg stolt kan vise frem gravidmagen. Uke 26 begynner fredag hos meg og jeg føler at jeg gang på gang må forklare at jeg faktisk er ganske langt på vei selv om det bare så vidt synes. Folk sier slik at jeg som det ikke synes på en gang kan da ikke ha så mye plager, men man trenger ikke ha havelser i kroppen osv. for å ha store smerter.. ligger i senga 80% av døynet på grunn av gruvsomme smerter i bekkenet og ryggen. De gangene jeg er oppe er det for å bevege seg så jeg ikke blir så mye værre. :) Prøver å ut å gå tur hver dag.. det hjelper litt ;D

Ja som eg sier, noen får mage andre ikke.. Noen har masse plager, andre ingenting.. Alle graviditeter er forskjellig.. Mage eller ei, viktigste er at baby vokser som den skal :)

Ja som eg sier, noen får mage andre ikke.. Noen har masse plager, andre ingenting.. Alle graviditeter er forskjellig.. Mage eller ei, viktigste er at baby vokser som den skal :)
Så enig som jeg kunne blitt ! :D Vi er alle forskjellige, kroppen gjør en fantastisk jobb! Vi er heldige som får oppleve dette, og smertene er verdt hver en tåre når det lille miraklet kommer ut :D

Poenget er at mamma og måtte jo påpeke at eg er så stor for å "bare" vere 26 uker og at det er så lenge igjen! :p

Ja nettopp det jeg meiner med at vi er forskjellige, for jeg syns enda det er lenge igjen og tenker med gru på hvordan magen blir hvis den fortsetter i dette tempoet :-P ergo hadde jeg ikke syns det var fornærmede, men heller ledd meg enig.

magen trenger jo ikke å vokse så fort mot slutten da hvis det kan være noen trøst.. men vi gravide er jo "allemannseie" og det er spennende ikke bare for oss, selv om vi synes at det er veldig privat.. Her går vi rundt med stort bevis på at vi har knulla og at mannen har fått sprute inni oss.. Det synes jeg er litt ekkelt at alle vet.. paranoid? -nei! gravid? -JA! Jeg reagerer mer som gravid på kommentarer enn til vanlig..

Har en liten en her på tampen om ei venninne som hadde med mannen på handel og så ei bekjent som hadde fått for 3uker siden.. hun holdt på å kringlevri mannen for hun så at han planla å spørre om når hun ventet (for han hadde ikke fått med seg at babyen var komt, men noen andre passet på den akkurat da) Mannen oppfattet selvfølgelig ikke disse hintene og trødde rett i salaten.. DER kjenner jeg at jeg kanskje kunne vært hårsår selv hvis noen kommenterte magen min når det ikke var baby inni..

Dama på apoteket sa "ååå, blir det julebaby??" 1. April, sa jeg. "Ojj, da er du jammen stor!! Er det tvillinger?" Nei, det er bare en. Men du vet, folk har ulike mager, det er bare sånn, det er ikke noe man bestemmer selv, sa jeg. Med en skikkelig frøken-stemme. Da ble hun flau!!

Jeg ville sagt fra til moren min hvis hun sa noe sånt og jeg syntes det var ugreit. Bare på en vennlig måte så hun kanskje tenker seg litt om neste gang :) alle kan være uheldig ned ordbruken, og jeg ser ikke noe galt i å påpeke at man kanskje ikke trenger si sånt flere ganger :)

Skjønner at du tar det til deg.... Var i juleselskap forgje helg og da tredje som spurte når jeg hadde termin reagerte med å si åååå da har du lenge igjen da, trodde d var rett rundt hjørnet jeg.... ( De to andre sa noe av det samme) Kjente jeg at jeg måtte kjempe med tårene..... Så sender deg en stooooor trøsteklem!

Tror ikke jeg hadde brydd meg om det nei. Hadde noen kommentert at jeg var blitt stor ellers hadde jeg sikkert blitt lei meg. Man er forskjellige og har forskjellige str på magene under graviditeten! Neste gang noen sier noe sånt så får du svare ; Takk for det, det var jo litt av et kompliment (da skjønner de at de har sagt noe feil) ;)

jeg hadde nok ikke brydd meg veldig.
men vi skal ikke undervurdere at vi har litt mer hormoner og tar gjerne til oss mer mens vi er gravide så det er helt lov å synes at slike kommentarer ikke passer seg- og gjerne si det til din mor så hun vet at det er ett litt ømt tema.

Tviler på det var vondt ment.

Det kan jo være de syns det er skikkelig stas med stor mage :-)

Jeg hadde reagert på samme måte, syns ikke det er NOE trivelig i det hele tatt. Fikk høre sist at jeg måtte MINST ha tvillinger der inne fordi jeg var så stor.. Takk liksom... Ikke hadde jeg spesielt stor mage heller...

Synes ikke man skal kommentere strl på noen, uansett om man er gravid eller ikke... Noen ting sier man faktisk bare ikke, det kalles folkeskikk. Jeg tar meg veldig nær av det, selv om folk "bare" sier ting fordi det ikke er gjennomtenkt. Bla fordi jeg har hatt(har) store problemer med mitt eget selvbilde og vært på kanten til spiseforstyrrelser.

Det er lovt å tenke seg om før man sier noe, folk får seg til å si de merkeligste ting til gravide

Back
Topp