Svangerskapsforgiftning

Oktoberglad

Januar kan ikke komme fort nok!
Noen som har hatt, har eller er i startfasen til preeklampsi?

Selv ligger jeg i grenseland og er under oppfølging. Jeg vet ikke hva slags verdier som kvalifiserer til å kalle det preeklampsi, men undertrykket mitt har de siste kontrollene ligget mellom 95 og 100. Protein i urin varierer, og blodprøvene mangler jeg svar på. Har veldig mye vann i kroppen. Anklene er blitt borte, og fingrene ser ut som julepølser!

De sier jeg skal holde meg i ro, men kan ikke la være å bli stresset innvendig når jeg ikke helt vet hvordan situasjonen er :/

Noen med erfaringer?

Hei:-)

Hvilke uke er du i??

Jeg fikk det forrige svangerskap og fødte i uke 32+3.han var helt frisk, og trengte bare litt hjelp til å holde på varmen og å få i seg mat ved sonde de første ukene..! Fra de oppdaget det til han ble født gikk det 9dager, men det er veldig varierende hvor fort det utvikler seg!!Noen kan få det, bli bedt om å holde seg i ro, og de kan gå til termin. Hos andre går det fortere, og barnet må forløses tidligere. Men dette er som sagt veldig individuelt-der viktigste nå er å lytte til kroppen don, og legen!
Ro helt ned(lettere sagt enn gjort!)og spør om alt du lurer på:-)

Lykke til:-)

Denne gang ser jeg frisk ut sålangt,uke 36nå!

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg hadde dette med min første. Fikk det i uke 36.Høyt blodtrykk,proteiner i urin og mye vann i kroppen. Var ofte på kontroll etter det ble oppdaget og gikk 5 dager over termin i tillegg.

Hei:-)

Hvilke uke er du i??

Jeg fikk det forrige svangerskap og fødte i uke 32+3.han var helt frisk, og trengte bare litt hjelp til å holde på varmen og å få i seg mat ved sonde de første ukene..! Fra de oppdaget det til han ble født gikk det 9dager, men det er veldig varierende hvor fort det utvikler seg!!Noen kan få det, bli bedt om å holde seg i ro, og de kan gå til termin. Hos andre går det fortere, og barnet må forløses tidligere. Men dette er som sagt veldig individuelt-der viktigste nå er å lytte til kroppen don, og legen!
Ro helt ned(lettere sagt enn gjort!)og spør om alt du lurer på:-)

Lykke til:-)

Denne gang ser jeg frisk ut sålangt,uke 36nå!

Jeg er 34 uker på vei nå, og håper selvsagt at jeg kan gå så lenge som mulig! Betryggende uansett å høre at andre har kommet seg gjennom på en sikker måte. Veldig flott at du slapp samme runde dette svangerskapet i det minste!

Jeg får benke meg på sofaen, og roe meg med tanken på at her kan jeg sitte en stund. Har vært innlagt på sykehuset, men har til nå bare blitt sendt hjem dagen etter. Legen skal avgjøre om jeg må inn igjen over helgen, så får ta det som det kommer :)

Jeg hadde dette med min første. Fikk det i uke 36.Høyt blodtrykk,proteiner i urin og mye vann i kroppen. Var ofte på kontroll etter det ble oppdaget og gikk 5 dager over termin i tillegg.
Var det noen spesiel grunn til at du gikk over tiden? :) Ble tidligere informert av lege at personer med preeklampsi helst ikke skal gå over termin!

Nei aner ikke. Var så ung og forsto nok ikke alvoret selv i det heller. Jordmor fulgte godt med husker jeg hvertfall. Det er 10 år siden nå og da var jeg bare 17 år. :)

Jeg hadde svangerskapsforgiftning med nr1. Fikk det i uke 35, masse vann i kroppen, undertrykket lå konstant over 100 og 3+ på proteiner i urinen. Gikk til kontroll flere ganger i uken, både hos lege og på sykehuset, men fødte ikke før 39+6

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg tok blodprøver for dette igår, har ikke fått svar enda. Noen som aner hvor lang tid det tar før man får svar?Jeg har ikke proteiner i urinen men veldig hodepine og høyt blodtrykk som har steget ganske mye fra normalen. Jeg fikk ingen annen beskjed enn at jeg skulle bli ringt om det dukket opp noe på prøvene. De siste dagene har sirkulasjonen min blitt mye værre, bena er jo helt røde - aner ikke om dette har noe med saken å gjøre - og jeg føler meg anderledes i kroppen og hodet :/ Gått fra å være veldig sliten til helt på "kanten av stupet" hele tiden :/ Aner heller ikke om det er noen sammenheng, men ekkelt at ting blir så mye værre samtidig som man blir sendt for å ta blodprøver for svangerskapsforgiftning... :/

Jeg tok blodprøver for dette igår, har ikke fått svar enda. Noen som aner hvor lang tid det tar før man får svar?Jeg har ikke proteiner i urinen men veldig hodepine og høyt blodtrykk som har steget ganske mye fra normalen. Jeg fikk ingen annen beskjed enn at jeg skulle bli ringt om det dukket opp noe på prøvene. De siste dagene har sirkulasjonen min blitt mye værre, bena er jo helt røde - aner ikke om dette har noe med saken å gjøre - og jeg føler meg anderledes i kroppen og hodet :/ Gått fra å være veldig sliten til helt på "kanten av stupet" hele tiden :/ Aner heller ikke om det er noen sammenheng, men ekkelt at ting blir så mye værre samtidig som man blir sendt for å ta blodprøver for svangerskapsforgiftning... :/
Vet du, siden allmenntilstanden din har forandret seg siden du var hos legen sist, så syns jeg du skal ta kontakt igjen! Ting kan forandre seg fort nå, du burde ikke gå rundt og vente på prøvesvar før du gjør noe.
Får du ikke tak i legen, så ring føden og forklar. De har sikkert enda mer peil på preeklampsi enn fastlegen!
Klem fra meg!

Vet du, siden allmenntilstanden din har forandret seg siden du var hos legen sist, så syns jeg du skal ta kontakt igjen! Ting kan forandre seg fort nå, du burde ikke gå rundt og vente på prøvesvar før du gjør noe.
Får du ikke tak i legen, så ring føden og forklar. De har sikkert enda mer peil på preeklampsi enn fastlegen!
Klem fra meg!
Det er heldigvis fødselslege jeg går til (han var overlege på ullevål før - og han er så respektert at jeg nesten får sjokk, alle vet jo hvem mannen er og skryter ham opp i skyene - jeg tror faktisk en del jordmødre er litt småforelsket i mannen :P Kødder ikke!!). Uansett - det var ham jeg var hos igår, og da sa jeg at jeg hadde hodepine og at bena mine var røde, og at jeg var veldig sliten (tror ikke jeg poengterte at jeg var MYE MER sliten enn tidligere, men nevnte det litt). Han skulle ringe om det dukket opp noe på prøvene... Og de ble tatt igår før 12, så han bør vel ha fått svar, så jeg kan vel egentlig puste lettet ut? Blir hodepinen værre så får jeg ringe føden, eller om noe annet "skjer". Skal tilbake til samme lege på onsdag også. (Ang fastlege har du helt rett :P Min vet serriøst ikke opp og ned på en gravid dame - jeg tror ikke han vet hvilken vei babyen skal komme ut engang... Han har ikke vist hva han skal svare på noe som helst siden jeg ble gravid. Eksempel: Jeg følte jeg "burde" ha minst et spørsmål sist jeg var hos ham for sykemeldingen, så jeg spurte om han hadde noen geniale tips ang bekkenløsning.. Mannens svar var "ønske seg nytt bekken til jul?" - Helt greit at venner kødder slikt, men en lege, når det er ALT han har å si? Dette var også mannen som lot meg forlate kontoret hans etter å bare ha funnet hjertelyd på en av tvillingene. Så fastlegen min... Nei han stoler jeg ikke på.)

Det er heldigvis fødselslege jeg går til (han var overlege på ullevål før - og han er så respektert at jeg nesten får sjokk, alle vet jo hvem mannen er og skryter ham opp i skyene - jeg tror faktisk en del jordmødre er litt småforelsket i mannen :p Kødder ikke!!). Uansett - det var ham jeg var hos igår, og da sa jeg at jeg hadde hodepine og at bena mine var røde, og at jeg var veldig sliten (tror ikke jeg poengterte at jeg var MYE MER sliten enn tidligere, men nevnte det litt). Han skulle ringe om det dukket opp noe på prøvene... Og de ble tatt igår før 12, så han bør vel ha fått svar, så jeg kan vel egentlig puste lettet ut? Blir hodepinen værre så får jeg ringe føden, eller om noe annet "skjer". Skal tilbake til samme lege på onsdag også. (Ang fastlege har du helt rett :p Min vet serriøst ikke opp og ned på en gravid dame - jeg tror ikke han vet hvilken vei babyen skal komme ut engang... Han har ikke vist hva han skal svare på noe som helst siden jeg ble gravid. Eksempel: Jeg følte jeg "burde" ha minst et spørsmål sist jeg var hos ham for sykemeldingen, så jeg spurte om han hadde noen geniale tips ang bekkenløsning.. Mannens svar var "ønske seg nytt bekken til jul?" - Helt greit at venner kødder slikt, men en lege, når det er ALT han har å si? Dette var også mannen som lot meg forlate kontoret hans etter å bare ha funnet hjertelyd på en av tvillingene. Så fastlegen min... Nei han stoler jeg ikke på.)
Så bra du har en proff å gå til! :)
Spørs hva slags prøver du har tatt, når det gjelder svartid. Om de må sendes for analyse langt av gårde eller analyseres i nærheten. Når jeg har jobbet på sykehus så har det ofte tatt et par dager selv der før vi fikk svar. Hvis de ble tatt torsdag, kan det hende de ikke er ferdige før over helga.. Ikke for å skremme deg, altså! :)
Vil bare poengtere at du må ha listen lav for å ringe! :) Klem!

Så bra du har en proff å gå til! :)
Spørs hva slags prøver du har tatt, når det gjelder svartid. Om de må sendes for analyse langt av gårde eller analyseres i nærheten. Når jeg har jobbet på sykehus så har det ofte tatt et par dager selv der før vi fikk svar. Hvis de ble tatt torsdag, kan det hende de ikke er ferdige før over helga.. Ikke for å skremme deg, altså! :)
Vil bare poengtere at du må ha listen lav for å ringe! :) Klem!
Godt med inside information :) tusen takk!! Skal huske på det og håper legen ikke ringer til uka heller ;)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg er verken fastlege eller ekspert, men vil bare tilføye at terskelen bør være lav for å kontakte lege/føden dersom formen ikke bedrer seg....!der er viktig å lytte til kroppen og ta signaler på alvor..heller en tlf for mye;-)

Selv om mitt blodtrykk nå er fint,og ingen protein i urin, så insisterte legen min idag igjen på at om hodepinen jeg har hatt i 2dager ikke roer seg så skal vi ta det alvorlig,og jeg må komme på ny kontroll til han, eller inn på føden!Terskelen skal altså være lav dersom de mistener noe som helst..:-)

Som det blir nevnt her, formen kan bli snudd på hodet innen veldig kort tid, og dette bør man være obs på. Kommer nettopp fra sykehuset etter en lang- lang dag med prøver og tester, og legen var veldig klar på at jeg måtte se alvoret i at om formen skulle endre seg var det absolutt nødvendig å ta kontakt.

Føler meg tryggere etter å ha vært der i dag, og er veldig fornøyd med hvordan de tar meg i mot der. Nå ble jeg sendt hjem med fine blodprøver, litt høyt blodtrykk og protein i urin, og skal tilbake om to uker igjen. Uansett, jeg måtte bare ringe om jeg var bekymret for noe :)

Minimirakler; du MÅ skifte lege! Tenk de små miraklene kommer jo også til å ha han hvis du har han.. Han virker lite seriøs!

Jeg er verken fastlege eller ekspert, men vil bare tilføye at terskelen bør være lav for å kontakte lege/føden dersom formen ikke bedrer seg....!der er viktig å lytte til kroppen og ta signaler på alvor..heller en tlf for mye;-)

Selv om mitt blodtrykk nå er fint,og ingen protein i urin, så insisterte legen min idag igjen på at om hodepinen jeg har hatt i 2dager ikke roer seg så skal vi ta det alvorlig,og jeg må komme på ny kontroll til han, eller inn på føden!Terskelen skal altså være lav dersom de mistener noe som helst..:-)

Men... hvor lav terskel? Jeg fikk ikke intrykk av at jeg skulle være bekymret fra legen for det var ikke noe proteiner i urinen, men nå har jeg hatt vondt i hodet siden onsdag, for det meste ikke så sterkt, men inatt våknet jeg av hodepinen som var mye værre og da var det sånn at jeg var uggen og svimmel og fikk litt oppkastfølelse.. sovnet etter 2 timer og nå er det ikke ille mer, litt doven og små vond hodepine som kommer og går litt... jeg har så lite lyst til å ringe føden, men mannen mener jeg skal det.

Som det blir nevnt her, formen kan bli snudd på hodet innen veldig kort tid, og dette bør man være obs på. Kommer nettopp fra sykehuset etter en lang- lang dag med prøver og tester, og legen var veldig klar på at jeg måtte se alvoret i at om formen skulle endre seg var det absolutt nødvendig å ta kontakt.

Føler meg tryggere etter å ha vært der i dag, og er veldig fornøyd med hvordan de tar meg i mot der. Nå ble jeg sendt hjem med fine blodprøver, litt høyt blodtrykk og protein i urin, og skal tilbake om to uker igjen. Uansett, jeg måtte bare ringe om jeg var bekymret for noe :)
Så bra du blir passet godt på :) og kjempe bra at du fikk reise hjem igjen! Kan jeg spørre hva blodtrykket ditt lå på?

Minimirakler; du MÅ skifte lege! Tenk de små miraklene kommer jo også til å ha han hvis du har han.. Han virker lite seriøs!

Det skal jeg helt klart gjøre, men har forstått det sånn at jeg ikke kan det mens jeg er sykemeldt? Tvillingene skal iiiiikke til en lege som har vist seg å være så lost og tiltaksløs!

Så bra du blir passet godt på :) og kjempe bra at du fikk reise hjem igjen! Kan jeg spørre hva blodtrykket ditt lå på?

Jeg reiste inn med 150/105, og dro derfra med 150/90. Har ligget på 130/90 lenge, men undertrykket mitt stiger stadig litt og litt. Så lenge de andre symptomene ikke er like kraftige så skal blodtrykket bare holdes under kontroll. :)

Sniker litt. Jeg har samme symptomer som deg. Hodepine, ødemer i kropp, +3 proteiner, høyt blodtrykk.

Jeg ble lagt inn på torsdag og ble satt igang i går. Får også blodtrykssenkende.
Er 38+2

Back
Topp