Til dere som har barn hos fosterforeldre

• Trådstarter Trådstarter fostermamma
  • Opprettet Opprettet
F

fostermamma

Guest
Hei
Jeg vet at barnevernet gjør masse rart, og dette spørsmålet kommer av at jeg ønsker å gjøre ting bedre.

Vi skal snart bli fosterforeldre. Jeg lurer da på hvordan vi kan møte den biologiske familien på best mulig måte.
Vet at dette er et veldig vanskelig tema for alle parter. Vi er ikke ute etter å "stjele" et barn, bare ute etter å gjøre hverdagen best mulig for barnet som har blitt satt i den situasjonen og til barnets biologiske familie.
Er det noen som har et tips?

Tror det er viktig å få god informasjon om situasjonen som mulig, og deretter møte foreldrene med et åpent sinn og et vennlig ansikt.

Jeg har selv vært fosterbarn i 2 veldig forskjellige fosterhjem, vet at det var ikke det du var ute etter men skal prøve og fortelle hvor forskjellig jeg har opplevd det :

Fosterhjem 1 : Bodde der fra jeg gikk i 3-7 klasse. De likte ikke mine biologiske foreldre i det hele tatt, de jeg bodde hos da var så "fisefine" og det var kun de som var bra nok. Mine foreldre og spesielt faren min hadde ikke mye pent og si om det. De bestemte at jeg kun fikk se faren min annenhver mnd, på lørdager og jeg kunne ringe han den lørdagen jeg ikke var der. De holdt meg og vekk fra mamman min fordi hun hadde ny mann og nye barn. Da mente de at jeg var i en sårbar fase så det var ikke bra og bli kjent med søskna mine før jeg ble eldre. Det har blitt sagt i ettertid fra andre som kjenner de at hun var psykisk syk og at de gjorde det pga det økonomiske.

Fosterhjem 2 : Bodde der fra jeg var 14-18 år. De og mine biologiske foreldre hadde kjempe god kontakt og jeg hadde fritt samvær og dro når jeg ville og ringte når jeg ville. De lot foreldra mine ta del i livet mitt og når de spurte pappa om tillatelse til og ha meg med til utlandet sa han aldri nei, jeg fikk lov til masse. De støtta meg på godt og vondt.

Som du ser så kan ikke disse to sammenlignes men har prøvd og gjøre det kort :)

Vi er ikke fosterforeldre på fulltid men mer et avlastningshjem (visse døgn/uker i mnd) Vi ser at det er litt brokete i det biologiske hjem til tider, men vi må fokusere på at vi er ressurssterke og kan bidra på en god måte. Vi har god dialog med Bv og evt bekymringer/uro tar vi gjennom dem hvis noe skulle oppstå. Vi vil ikke havne i konflikt med den biologiske familien og heller ikke sette barnet i en vond knipe. Det er til tider en tung oppgave å ha samvær med andres barn men på sikt har samfunnet veldig godt av å gi disse barna en ny, god start. Noen ganger er foreldrene problemet, andre ganger er det barna som er blitt litt av en håndfull og trenger et miljøskifte. Det er så givende når bånd knyttes og blir sterkere og barna blir mer selvstendige og roligere :) !obs så nå at det ikke var fosterforeldre som skulle svare :(

Samboeren min har to barn i fosterfamilien.. Sånn som jeg oppfatter det er ikke vi så fornøyde med denne familien. De var først i ett beredskapshjem og der hadde både sambo og foreldrene hans veldig god kontakt med familien. Foreldrene til sambo fikk beskjed fra familien hvis det var noe, de fikk komme ut der med julegaver og bursdagsgaver, og fikk ta større del i oppveksten til ungene enn no. Det virker som om det er vanskeligere å komme i kontakt med denne familien, og det virker nesten som om de ser mer på ungene som sine unger. Når minste jenten sier "der er mammaen min" til fostermoren, så blir hun ikke rettet men får til svar "ja her jeg vennen min".. Jeg personlig fikk kjempe sjokk når jeg hørte det der. Jeg synes det er viktig at fosterfamilien forteller ungene at de ikke er mamma eller pappa, men kanskje mamma"kari" eller pappa"ole".. Eldste sønnen til sambo har gitt de klar beskjed om at de aldri kommer til å bli foreldrene hans for han har en mamma og en pappa, og jeg skjønner at det er vanskelig for jenten å skjønne det siden hun er så liten. Men der mener jeg at fosterfamilien har en stor oppgave med å forklare forskjellen..

Ellers synes jeg at det er viktig å la ungene opprettholde kontakt med foreldrene, altså via telefon.. Vi sliter med å få kontakt via telefon. Så der er ett godt tips å gjerne sette en fast dag eller ett klokkeslett der foreldrene kan ringe barna, eller hvis barna er gamle nok så la de ringe foreldrene.

Lykke til...

Mamman min er fostermor. Barnet har samvær hjemme hos de en dag hver 14 dag. Mamma er veldig nøye på at de skal være foreldrene hennes likevel, og ympter veldig frem på det. Vær ydmyk og forstå hvordan de har det. Et eksempel er at mamma lagde julekveld for hennes fosterbarn med foreldrene sist gang de var der, så de kunne gi barnet gave:)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Samboeren min har to barn i fosterfamilien.. Sånn som jeg oppfatter det er ikke vi så fornøyde med denne familien. De var først i ett beredskapshjem og der hadde både sambo og foreldrene hans veldig god kontakt med familien. Foreldrene til sambo fikk beskjed fra familien hvis det var noe, de fikk komme ut der med julegaver og bursdagsgaver, og fikk ta større del i oppveksten til ungene enn no. Det virker som om det er vanskeligere å komme i kontakt med denne familien, og det virker nesten som om de ser mer på ungene som sine unger. Når minste jenten sier "der er mammaen min" til fostermoren, så blir hun ikke rettet men får til svar "ja her jeg vennen min".. Jeg personlig fikk kjempe sjokk når jeg hørte det der. Jeg synes det er viktig at fosterfamilien forteller ungene at de ikke er mamma eller pappa, men kanskje mamma"kari" eller pappa"ole".. Eldste sønnen til sambo har gitt de klar beskjed om at de aldri kommer til å bli foreldrene hans for han har en mamma og en pappa, og jeg skjønner at det er vanskelig for jenten å skjønne det siden hun er så liten. Men der mener jeg at fosterfamilien har en stor oppgave med å forklare forskjellen..

Ellers synes jeg at det er viktig å la ungene opprettholde kontakt med foreldrene, altså via telefon.. Vi sliter med å få kontakt via telefon. Så der er ett godt tips å gjerne sette en fast dag eller ett klokkeslett der foreldrene kan ringe barna, eller hvis barna er gamle nok så la de ringe foreldrene.

Lykke til...
Det samme er det med lillebroren min på 3 år... de får han til å kalle fostermor å far mamma og pappa,, og når de snakker om våres mor kaller de henne for ''mamma'' også navnet hositt jeg syntes personlig at de skulle ha gjort det omvendt, de har ikke fortalt om oss søskkene, men lillebror har begynt å huske sønnen min ( onkelungen ) hans ( ja han er 3 år og allerde onkel ;) babler og vil leke med han hele tiden ) og hver gang vi kommer og han er tilstedet kommer fosterfar alltid med kommentarer som inndikerer på hvor mye bedre deres familie er og alt skal være pedagogisk riktig.. når vi skal skille lag så pleier alltid lillebror å bli litt 'rar'' litt vanskelig å suttrere, da kommer han alltid med kommentarer som ,ja nå e han nåkk litt trøtt rett og slett Og diverse sånn , hallo er det så vanskelig å si og forstå at lillebror har en tilknytting til oss og faktisk reagere litt på at vi går og etter vi har gått , barn forstår mer en vi tror!

Hei! Jeg ser at denne tråden er noen år gammel nå, men velger likevel å svare i fall det skulle være flere der ute som har lignende spørsmål.

Først vil jeg bare si at jeg synes det er helt fantastisk at dere ikke bare ønsker å påta dere en slik oppgave, men også at dere er oppriktig interessert i å høre hva biologiske foreldre ønsker.

Jeg har hatt mitt barn plassert i beredskapshjem (med tanke på at de skulle bli fosterhjem) i noen uker. Da min sak var basert på misforståelser i utgangspunktet (ja, det skjer - dessverre. Barnevernspedagoger er nok bare mennesker de også), ble det tilbakeføring ganske raskt, men jeg rakk likevel å gjøre meg noen erfaringer.

Vi var svært uheldige med valg av plasseringssted, da vi allerede hadde kjennskap til de som ble valgt som fosterforeldre for vårt barn. Dessverre var det slik at selv om barnet kun hadde vært "plassert" i underkant av 12 timer, og fortsatt var på sykehuset, ville ikke barneverntjenesten gjøre om på plasseringen og finne et nytt beredskapshjem. Beredskapsmor var søster av en klassekamerat som hadde mobbet meg i 3 år, mens beredskapsfar var bekjent av min familie og hadde en historie (bygdesladder) med at han hadde forlatt sitt barn fra tidligere alene hjemme om natten for å feste selv. Dette er noe vi har fått hørt fordi vi har felles bekjente som også har kjennskap til fosterfar fra før.

Selvfølgelig var vi bekymret. Vi hadde ikke en gang fått mulighet til å vise at vi var gode foreldre.

Tilbake til tema ---

Beredskapshjemmet hadde en klar holdning om at dette var deres barn, og at han skulle vokse opp der. Vi har i ettertid fått høre at de ble forespeilet adopsjon, som kan være en medvirkende årsak til deres arrogante holdning hva gjelder oss foreldre.
På grunn av allergi i familien, hadde vi inngått en avtale med barnevernstjenesten om at gutten skulle få morsmelk, og derfor hadde vi med en hel fryseboks full på første samvær. Familien tok i mot dette, men fortsatte å gi morsmelkerstatning. På neste samvær får vi beskjed av beredskapsmor om at jeg bare kan slutte å pumpe meg fordi de skulle ikke ha mer av melken min. Barnet er da 3 uker gammel, og har vært innlagt på sykehuset pga manglende vektøkning, og hadde fortsatt ikke tatt igjen fødselsvekten sin.

Under første samvær forteller også beredskapsmor at hun pleier å kalle barnet "lille griseunge". Dette føltes enormt krenkende for meg som mor, som synes at barnet mitt er det mest perfekte mennesket i hele verden. Jeg ble rett og slett så satt ut at jeg ikke svarte på det. Vet ikke om det var ment som en spøk eller hva det var, men det føltes ikke godt der og da, og det gjør det fortsatt ikke.

I ettertid kommer det frem at beredskapsmor har overlatt barnet på 3 uker til beredskapsfar for å feste, noe jeg personlig ser på som riv ruskende galt. Selvfølgelig er det bra at "far" stiller opp, men hallo?? Hvem tar seg en fest når man har en så liten baby?

Som sagt ble plasseringen kortvarig, så jeg har ikke så mye mer å fortelle. Barnet kom hjem etter litt over en måned, og hadde fortsatt ikke tatt igjen fødselsvekten sin. Jeg begynte å amme og vekten økte raskt.

--- Dette er en opplevelse som har preget meg for livet, og jeg håper virkelig at ikke flere foreldre blir behandlet på samme måte. Det er selvfølgelig enda mer som har skjedd, men det velger jeg å utelate av hensyn til personvern.

Tips til dere som fosterforeldre -

- Ha et åpent sinn. Jeg vet ikke hvor mye informasjon fosterforeldre får av barnevernstjenesten hva gjelder årsaken til plasseringen, men vær så snill og tenk litt selv. Fordi om foreldre mister omsorgen for barnet sitt, så trenger de ikke være dårlige mennesker. Ja, du har de som slår barna sine og ruser seg, men det finnes også sånne som meg - som ba om hjelp, men ikke fikk sjansen til å prøve fordi barneverntjenesten ikke ville revurdere saken.

- Fortell om hvordan barnet har det, hva dere gjør og sånt. Dette er noe jeg virkelig savnet.

- Send bilder til foreldrene. Har du e-post addressen, facebook eller mobilnummer - del bilder og gjerne litt kort tekst.
Her er selvfølgelig plasseringene individuelle og ikke alle typer plasseringer gir rom for dette, men dette er noe som betyr enormt mye for foreldre som av en eller annen grunn ikke kan ta seg av egne barn.

- Spør GJERNE om hva foreldrene mener i forhold til ting. Inkluder dem i avgjørelser som gjelder barnet. Ja, spørsmål som omhandler den daglige omsorgen er opp til dere, men det gjør samarbeidet enklere dersom foreldrene får være med å ihvertfall si sin mening - for det skjer ikke hos barnevernet. Straks barnet er plassert, blir vi ikke hørt.

- Se barnet, og vær fleksible.

- Respekter foreldrene og barnets identitet. Ja, dere er fosterforeldre, men barnet har også andre foreldre. Ikke tving barnet til å kalle dere mamma og pappa. For meg personlig ville det føltes bedre dersom vi ble omtalt som mamma og pappa, men fosterforeldrene mor og far, for eksempel. Eller som noen før her har sagt - mamma kari og pappa ole.

- La foreldrene gi gaver til barnet, og gi gjerne bursdags og julegave tilbake fra barnet (ting barnet lager selv er veldig fine gaver).

- Husk at selv om dere blir glad i barnet, så har barnet andre foreldre som elsker det også. Derfor er det kjempeviktig med et godt samarbeid.
Foreldrene har nettopp mistet ALT, så tålmodighet er alfa omega. De kan være både sinte og bitre, og det er en stor mulighet for at de vil hate dere. Men gi dem tid. Lytt til dem, inkluder dem. Prøv å snu på situasjonen.

- Gjør samværene så fine som mulig. Gi dem rom til å få være foreldre den lille stunden de har sammen med barnet. De trenger det.

- Og når foreldrene drar, og barnet får en reaksjon - ikke automatisk tenk at barnet ikke har godt av å se foreldrene. Dette er en normal reaksjon. Barnet er glad i foreldrene sine, så selv om det er vanskelig å bare få se dem en kort stund, så betyr ikke det at barnet ikke vil se foreldrene sine eller at det ikke har godt av det.
Hvis foreldrene kunne kommet på besøk som enhver annen, tror jeg kanskje reaksjonene ville blitt mindre etterhvert og. Men det er som regel ikke mulig, så det trenger dere ikke tenke på. :)

Til slutt vil jeg bare si at jeg gjerne svarer på flere spørsmål.

Hilsen tidligere barnevernsmamma, som nå er mamma på heltid.

Hei
Jeg vet at barnevernet gjør masse rart, og dette spørsmålet kommer av at jeg ønsker å gjøre ting bedre.

Vi skal snart bli fosterforeldre. Jeg lurer da på hvordan vi kan møte den biologiske familien på best mulig måte.
Vet at dette er et veldig vanskelig tema for alle parter. Vi er ikke ute etter å "stjele" et barn, bare ute etter å gjøre hverdagen best mulig for barnet som har blitt satt i den situasjonen og til barnets biologiske familie.
Er det noen som har et tips?
Har dere fått er fosrerbarn nå?

Her er er barnevernsbarn som skriver hva som er viktigst. Nemlig høre på hva BARNA vil - ikke foreldrene. Desverre kan det være en stor belastning for barna å måtte ha kontakt med foreldrene og frykte at de må tilbake dit.

http://m.db.no/2015/04/21/kultur/meninger/barnevernet/barnet/debatt/38781274/?www=1

^ Kjenner jeg får vondt av å lese hvor fæle folk er mot barna sine. Skulle ønske jeg kunne blitt fostermor og hjulpet et barn som så sårt trenger det.

Skal dere bli kommunalt eller statlig fosterhjem? Har dere gått PRIDE-kurs?

Back
Topp