Wild yam?

Troika

Glad i forumet
Septembermødre <3
Noen som har brukt dette og eller har hørt om positiv effekt av dette?
Har vært prøver siden juli og begynner å bli svært utolmodig :( så hvis det er noe som kan øke sjangsen for å bli gravid så ja takk :)

Dette fant jeg ute om WY da jeg hadde en kjemisk i pp 4 (hentet fra dagboken min her inne). WY holdt dessverre ikke for meg, hadde nok en kjemisk i pp 5 selv om jeg brukte WY. Nå håper jeg å få ekte progesteron (crinone) av gynekologen. Om jeg ikke får crinone bruker jeg WY en gang til siden en boks har nok kapsler til to sykluser.

Wild Yam (yamsrot) - Stimulerer progesteron

Wild Yam er en urt som inneholder et stoff som ligner det kvinnelige kjønnshormonet progesteron, og kan stimulere prdouksjon av progesteron og skal tas rett etter eggløsning og frem til menstruasjon. Progesteron er viktig for å få egget til å feste seg i livmoren.

Det er viktig at man vet når EL har vært, slik at man ikke begynner med Wild Yam før EL. Da kan nemlig progesteron klusse med EL (forskyve/forhindre EL). Ved å tempe kan man påvise at EL har vært, og dermed finne ut når man skal begynne med Wild Yam.

Så er det en debatt om når man skal trappe ned og slutte med Wild Yam. Flere anbefaler å ta 2 kapsler morgen og kveld (totalt 4 kapsler per dag) fra EL og frem til 8-9 dpo, og deretter 1 kapsel morgen og kveld frem til IKM. Så er det mange som anbefaler å slutte med en gang man får positiv test, mens andre anbefaler å trappe gradvis ned til 0 så ikke kroppen tror den skal frastøte embryoet (et brått fall i progesteron vil stimulere en abort så vidt jeg har forstått). Det er ikke forsket på bruk av Wild Yam under graviditet, så det er ikke anbefalt å bruke fordi man ikke vet om det er trygt. Så derfor er det nok lurt å slutte ved IKM uansett tenker jeg.

Wild Yam kan også hjelpe på en del PMS plager, slik at dersom man ikke blir gravid vil man allikevel kunne ha en god effekt av å ha brukt det i perioden frem til tr.

Jeg prøver det ut, så vidt jeg har lest har men ikke funnet skadelige effekter.

På de kapslene jeg har kjøpt på nett stod det på nettsiden at man kunne ta 2-3 kapsler 2 ganger daglig.

Derfor tenker jeg en plan for meg kan være:

Wild Yam regimet til Lykkeliten_86:
1 - 6 dpo: 3 kapsler morgen og 2 kapsler kveld
7 - 8 dpo: 2 kapsler morgen og 2 kapsler kveld
9 - 11 dpo: 1 kapsel morgen og 1 kapsel kveld
12 - 13 dpo: 1 kapsel morgen
Og 13 dpo har jeg IKM, og uansett 0 kapsler videre. Dersom tr er forsinket og testen ikke blir positiv så får jeg vurdere å ta billigstrimmel test hver morgen og ta 1 kapsel så lenge testen er negativ. Jeg har hatt veldig regelmessige sykluser, så det håper jeg jo at ikke blir tilfelle.

Dette gir totalt 46 kaplser, så da rekker 1 boks til 2 sykluser. Dersom det ikke hjelper i løpet av to sykluser får vi se om jeg gidder å teste det noe videre.

Jeg starter 1, 2 eller 3 dpo, avhengig av når tempen er så markant høyere at jeg vet sikkert at EL har vært.

Denne har jeg bestilt;
844__A_319.jpeg
a20792b1358c81aff07cc2_m.jpg
844__A_319.jpeg

Herfra: http://www.arnika.no/

Sent from my iPad using BV Forum

Jøss, må si d virka litt innvikla og skummelt! Visste faktisk ikke at det fantes i kapsler. Tenkte mer på den kremen som en skal smøre på tynne områder. Noen som faktisk har fått en lege eller annen fagekspert til å uttale seg om dette? Mannen er noe skeptisk for det er vel ikke bevist at det hjelper? Da hadde d vel vært mer opplyst??

Jøss, må si d virka litt innvikla og skummelt! Visste faktisk ikke at det fantes i kapsler. Tenkte mer på den kremen som en skal smøre på tynne områder. Noen som faktisk har fått en lege eller annen fagekspert til å uttale seg om dette? Mannen er noe skeptisk for det er vel ikke bevist at det hjelper? Da hadde d vel vært mer opplyst??

Var en i tempetråden som spurte gynekologen sin om WY, og da hadde visst gynekologen gitt uttrykk for at det nok kunne ha en viss effekt på progesteron.

Jeg tror ikke det er noe farlig for din kropp, men det er ikke lurt å bruke altfor mange preparater om man er gravid. Så jeg ville sluttet ved positiv g-test.

Wild Yam er en urt, så om du ikke går på andre medikamenter (slik at det plutselig kan reagerer med andre medisiner) så skal det nok litt til for at det er farlig når man hittil ikke har funnet noen skadelige effekter av denne planten. Den er jo ganske utbredt brukt.

Det er ikke bevist at det hjelper nei.

Jeg ble gravid for første gang på wild jam og babyklister etter å ha prøvd aktivt i 3 år :)
Første pp med dette hadde jeg en kjemisk, andre pp med det satt spiren, og jeg er nå 7 uker på vei :)
Er ikke i tvil om at dette må ha vært grunnen til at jeg ble gravid :)
Kjøpte alt for mye da, regnet ikke med det skulle gå så fort, så har 1,5 boks igjen med WJ :p

Lykke til værtfall :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Var en i tempetråden som spurte gynekologen sin om WY, og da hadde visst gynekologen gitt uttrykk for at det nok kunne ha en viss effekt på progesteron.

Jeg tror ikke det er noe farlig for din kropp, men det er ikke lurt å bruke altfor mange preparater om man er gravid. Så jeg ville sluttet ved positiv g-test.

Wild Yam er en urt, så om du ikke går på andre medikamenter (slik at det plutselig kan reagerer med andre medisiner) så skal det nok litt til for at det er farlig når man hittil ikke har funnet noen skadelige effekter av denne planten. Den er jo ganske utbredt brukt.

Det er ikke bevist at det hjelper nei.

Oki :)

Nei tenkte mer på at hvis en starter for tidlig så kan en hindre el som du skrev...
Men ja hvis en bruker det gjerne et par dager senere enn el så slipper en å tenke på d iafall :)
Men tenkte iafall kjøpe den kremen da... Skader jo ikke å prøve :)

Jeg ble gravid for første gang på wild jam og babyklister etter å ha prøvd aktivt i 3 år :)
Første pp med dette hadde jeg en kjemisk, andre pp med det satt spiren, og jeg er nå 7 uker på vei :)
Kjøpte alt for mye da, regnet ikke med det skulle gå så fort, så har 1,5 boks igjen med WJ :p

Så bra, gratulere så masse :)

Du brukte kapslene?

Men babyklister, hva er d?

Så bra, gratulere så masse :)

Du brukte kapslene?
Takk takk :)
Brukte kapsler ja. Samme som er linket til over her :)
Babyklister, eller fruktus femina er vel ett homeopatmiddel. Det brukes fra EL til mens for å øke blodgjennomstrømning i livmoren, og gjøre det enklere for egget å feste seg :)

Takk takk :)
Brukte kapsler ja. Samme som er linket til over her :)
Babyklister, eller fruktus femina er vel ett homeopatmiddel. Det brukes fra EL til mens for å øke blodgjennomstrømning i livmoren, og gjøre det enklere for egget å feste seg :)

Åhh... Var det legen din som anbefalte deg d? Må en være forsiktig og passe på å bruke det etter el det også sånn som m wy? Hvor får en kjøpt det?

Etter litt googling ser d ut som det er noe en prøver etter å ha vært prøver ett par år? Kanskje noe en bruker som "siste utvei" kanskje?

Babyklister bør brukes først etter bekreftet EL ja.. Nei ikke anbefalt av lege, bare noe jeg fant ut jeg skulle teste selv da jeg hadde en mistanke om at det ville hjelpe oss :)
Googlet begge deler mye før jeg tok d i bruk :)
Mistenkte lavt progesteron nivå da...

Jeg ville nok kanskje smurt meg med litt mer tålmodighet om jeg var deg. Vet det er vanskelig, og at man helst skulle hatt nurket i armene med en gang :)
Førsøk f eks å tempe i noen mnd? :) så lærer du syklusen din å kjenne litt bedre, og kanskje du finner ut noe som kan være årsaken til at du ikke er gravid enda..
Nå er det jo veldig vanlig å gå opp til 1 år som prøver uten at det er noe galt da.. :)
Så ville kanskje gitt d noen mnd til før jeg prøvde meg på tilskudd av noe vis, men om du bestemmer deg for å prøve noe anbefaler jeg WJ og babyklister på det sterkeste :)

Babyklister får man kjøpt fra danmark eller ett apotek i trondheim. De sender :)

Etter litt googling ser d ut som det er noe en prøver etter å ha vært prøver ett par år? Kanskje noe en bruker som "siste utvei" kanskje?

Jeg bruker litt wild yams krem når jeg husker på det - smører på innsiden av lårene, inni hendene, brystene og innsiden av armene.

Har også prøvd babyklister og har sett at dette ofte er anbefalt av Homeopater til folk som skal ha prøverør. Er snart tom så tenker å bestille mer. Kjøpte dette fra helsekosten.dk tror jeg - søk på fructus feminina så finner du nok en side.

Har ikke hatt hell endå, men vi har lavt antall soldater, men jeg prøver disse tingene i tilfelle vi får klaff, så har jeg lyst å få spiren til å slå seg ned (har hatt en kjemisk graviditet - derfor disse preparatene).

Masse lykke ihvertfall!!

xx

Sent from my iPhone using Tapatalk

Babyklister bør brukes først etter bekreftet EL ja.. Nei ikke anbefalt av lege, bare noe jeg fant ut jeg skulle teste selv da jeg hadde en mistanke om at det ville hjelpe oss :)
Googlet begge deler mye før jeg tok d i bruk :)
Mistenkte lavt progesteron nivå da...

Jeg ville nok kanskje smurt meg med litt mer tålmodighet om jeg var deg. Vet det er vanskelig, og at man helst skulle hatt nurket i armene med en gang :)
Førsøk f eks å tempe i noen mnd? :) så lærer du syklusen din å kjenne litt bedre, og kanskje du finner ut noe som kan være årsaken til at du ikke er gravid enda..
Nå er det jo veldig vanlig å gå opp til 1 år som prøver uten at det er noe galt da.. :)
Så ville kanskje gitt d noen mnd til før jeg prøvde meg på tilskudd av noe vis, men om du bestemmer deg for å prøve noe anbefaler jeg WJ og babyklister på det sterkeste :)

Har ikke prøvd å tempe, hvordan gjør en d?
Har veldig regelmessige sykluser og har tatt el tester. Ja vet jeg må smøre mg m tolmodighet. Sønnen vår på 2 ble unnfanget på første forsøk så var ikke forberedt på noe annet... På vår 3 pp denne gang mistet jeg men bare 2 dager etter ikm. Altså en kjemisk graviditet. Nå har vi hatt vår 5pp. Vi er begge friske og sunne m ingen dårlige uvaner. Men er veldig utolmodig :(

Har veldig regelmessige sykluser og har tatt el tester. Ja vet jeg må smøre mg m tolmodighet. Sønnen vår på 2 ble unnfanget på første forsøk så var ikke forberedt på noe annet... På vår 3 pp denne gang mistet jeg men bare 2 dager etter ikm. Altså en kjemisk graviditet. Nå har vi hatt vår 5pp. Vi er begge friske og sunne m ingen dårlige uvaner. Men er veldig utolmodig :(
Skjønner det utrolig godt!
Når man har funnet ut man vil ha en liten så klarer man ofte ikke tenke på annet :)
Om du har hatt en kjemisk vil jeg tro det er gode sjangser for at dere får det til igjen, denne gangen med en spire som blir værende :)
Kanskje WJ og babyklister vil hjelpe deg, skader jo ikke å prøve. Er ikke såå dyrt :)
Ved temping måler du basaltemperaturen din til ett fast tidspunkt hver morgen, før du står opp av sengen. Da får du en chart og kan følge med på stigning etter EL som kommer av økende progesteron når egget slippes :)
Står mer om det i tempetråden :)
Jeg gjorde det noen mnd, syns d var en grei måte å få oversikt på, og lærte mye selv om jeg hadde stabile sykluser :)
Lærte f eks at jeg hadde EL anna hver mnd på dag 13 og dag 15. Hadde noe kort luthealfase når jeg startet tempingen, antagelig pga d-vitamin mangel. Det justerte seg når vitamin nivået ble bra :)
Temping er mer sikkert enn å bruke EL test :)

Hvis du leser innlegg # 3 i tråden "Vi som temper" så finner du en oversikt over hvordan du gjør det. :)

Oki :)

Nei tenkte mer på at hvis en starter for tidlig så kan en hindre el som du skrev...
Men ja hvis en bruker det gjerne et par dager senere enn el så slipper en å tenke på d iafall :)
Men tenkte iafall kjøpe den kremen da... Skader jo ikke å prøve :)

Går helt greit å starte 3-4 dager etter EL, så det er jo ikke farlig så lenge man vet sikkert når man har EL. Jeg vil anbefale deg å tempe så du er sikker på at du er dpo når du begynner med WY. Uansett om du velger WY kapsler eller WY krem, så er det samme prinsippet - må begynne med det etter EL.

Det kan godt hende du får EL selv om du bruker WY før EL altså, fordi WY sikkert ikke er super-potent, men siden det skal påvirke progesteron som i verste fall kan fortelle kroppen at du ikke skal ha EL, så er det lurt å være sikker på at du er ferdig med EL.

Og temping føles veldig nyttig når tiden går, synes jeg da, for da får man kartlagt masse. Og det kan være fint å ha om du senere skal til lege og gynekolog (min lege liker godt at jeg temper og har god oversikt over syklusen min).

Om du mister 3 ganger så kan du be om hjelp hos legen din, eller om du har prøvd i ett år. Før det så får man egentlig ikke hjelp av det offentlige helsevesenet.

Back
Topp