Lusekur - deres erfaring ?

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Jenta mi hadde lus i fjor.. Vi tok en lusekur.. Den vanlige.. Skulle ligge med den over natten.. Gjenta etter 1 uke (tror det var 1 uke). Lusa døde etter første kur.. Men vi gjentok selvsagt etter 1 uke

Venninnen min brukte nå en luseshampo på datteren sin.. Skal være ny på markedet.. Skulle gjentas etter 10 dager. Den skulle visst være mildere mot hodebunnen.. Men det dukker opp lus hver dag.. Grer flere ganger om dagen.. Og finner lus stadig vekk..

Tenker da at denne schampoen kan jo ikke være god nok? Våres lus i fjor forsvant etter 1 behandling..

Også får venninnen min forskjellige meninger når hun hører rundt på apoteker om hun bør gå for en ny kur.. En annen sterkere.. Noen sier go for it.. Andre sier avvent til du har gjentatt kuren etter 10 dager.. Noen har også sagt til henne at denne schampoen bare behøver lusen

Hva slags erfaring har dere med lusemiddel? Noen som har prøvd denne shampoen? Har dere brukt den vanlige? Kom lusa igjen hver dag? Eller døde den etter første behandling?

Jeg har kun brukt den som skal vare over natten og det kommer jeg til og fortsette med om det kommer i huset igjen..

Ja, jeg synes den var effektiv.. Synes ikke denne shampoen høres så effektiv ut akkurat

Vi brukte en som skulle sitte i 40 min og gjenta etter 10 dager. Og vi så ikke lusa mer heldigvis...

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi brukte linicin solution, mener det var en 15 minutters kur? Vi har ivertfall ikke sett noe til lusa etter to behandlinger som anbefalt. Men hørte andre rundt oss slet med at lusa kom igjen etter bruk av shampoen, men at de var usikre på om det kunne være gjensmitte.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Vi brukte linicin solution, mener det var en 15 minutters kur? Vi har ivertfall ikke sett noe til lusa etter to behandlinger som anbefalt. Men hørte andre rundt oss slet med at lusa kom igjen etter bruk av shampoen, men at de var usikre på om det kunne være gjensmitte.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Ja, det var det da.. Håper alle foreldre.. Og ansatte er flinke til å sjekke

Hørte om et tilfelle i en barnehage.. Hvor lusa kom om og om igjen.. De skjønte ikke hvorfor.. Til slutt så oppdaget noen ansatte.. En kollega full av lus,, så mye mulig at det var den ansatte som om og om igjen smittet barna :(

Var hos lege som var luseekspert. Hun sa det eneste man skal bruke er den over natta, altså 12 timers kuren ,den sterkeste.
Var bare tull å prøve noe annet hvis man ville bli kvitt dritten.
Vi ble kvitt all levende lus etter første kuren.

De på apoteket må man ikke høre på , de vil bare selge !
Ta kurer så lenge du finner levende.
Men man må jo kamme ordentlig hver dag uansett.

Var hos lege som var luseekspert. Hun sa det eneste man skal bruke er den over natta, altså 12 timers kuren ,den sterkeste.
Var bare tull å prøve noe annet hvis man ville bli kvitt dritten.
Vi ble kvitt all levende lus etter første kuren.

De på apoteket må man ikke høre på , de vil bare selge !
Ta kurer så lenge du finner levende.
Men man må jo kamme ordentlig hver dag uansett.

Eeeeh unnskyld meg men nå må jeg bare kommentere den siste der ("de vil bare selge"biten)...for DET stemmer på ingen måte!!!!!! Vi er helsepersonell som gjør vårt ytterste for å hjelpe de kundene vi har. Sånne utsagn provoserer meg ;)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Linicin kveler lus ved at den tetter pustehullene (som sitter på magen). Med den kuren er det viktig å bruke nok middel og kamme nøye :) Den er mildere enn den andre og ingen sjanse for at lusa blir immun. Men vet det har vært litt klager på at den ikke har virket som den skal...om det skyldes brukerfeil eller at den ikke har fungert som den skal av andre grunner vet jeg ikke :) NB! Er ingen shampo som man bruker i dusjen...man vasker håret med vanlig shampo, tørker det slik at det blir håndkletørt, så har man i middelet og lar det sitte i håret i den tiden det står.

Den som skal være i over natta inneholder ett middel som dreper lusa fortere og mer effektivt, men også med den er det viktig at det brukes nok middel og kamming. I tillegg til at man ikke skal bruke den for ofte ettersom lus kan bli immun mot den :)

Last edited:
Eeeeh unnskyld meg men nå må jeg bare kommentere den siste der ("de vil bare selge"biten)...for DET stemmer på ingen måte!!!!!! Vi er helsepersonell som gjør vårt ytterste for å hjelpe de kundene vi har. Sånne utsagn provoserer meg ;)

Tilogmed legen sa det til meg , og når jeg var på ett apotek de var tomme for den ordentlige kuren , så skulle hun prakke på meg denne shampoen , som jo alle sier ikke fungerer.
Nei den virker ikke sa jeg , ånei , nei det var jo dumt da , men du burde kjøpe den å prøve igjen , bla bla ,. bare tull !
Så noen vil bare selge ja !
Men kanskje ikke du da.

Tilogmed legen sa det til meg , og når jeg var på ett apotek de var tomme for den ordentlige kuren , så skulle hun prakke på meg denne shampoen , som jo alle sier ikke fungerer.
Nei den virker ikke sa jeg , ånei , nei det var jo dumt da , men du burde kjøpe den å prøve igjen , bla bla ,. bare tull !
Så noen vil bare selge ja !
Men kanskje ikke du da.

Dumt å dra alle under en kam fordi du har vært borti EN person som har glemt hva jobben vår handler om syns jeg ;) Men meg om det ;) skal ikke kuppe tråden til ts så ha en fortsatt fin dag ;)
Og legen som sa det burde skamme seg...sånn holdning til andre er virkelig ikke bra.

Back
Topp