Det er ikke ofte jeg er redd, men.....

Ellen.

Forumet er livet
*MIA*
Da det stod og lyste toxoplasmose reaktiv og positiv på svaret på blodprøvene
mine må jeg innrømme jeg fikk noe over gjennomsnittet høyt blodtrykk...

Herre, jeg trodde hjertet mitt skulle stoppe da jeg så det, og de ti minuttene
jeg måtte vente på venterommet er de verste på lenge :(

Kom inn til legen, og ho beroliget meg med at ho hadde snakket med overlege blablabla på riksen i Oslo,
og de har brukt mye tid på å gjennomanalysere blodprøvene mine. Det viser seg at jeg hadde dette for
over 7 mnd siden, altså et godt stykke før graviditeten, så legene mente dette ikke var noen trussel for
min lille baby xsmile7

Phu, håper så inderlig de har rett!!! -og jeg som ikke har katt, koser med katter, eller har noe med
katter å gjøre da.... huff, dette var bare fælt, men håper bare det ender bra!

Klem
Da hadde jeg også blitt litt redd ja.
Godt du hadde det før du ble gravid, og krysser fingrene for at de har rett. Noe de sikkert har

Da tror jeg de fleste av oss hadde fått høyt blodtrykk.
Syns det nesten var litt dumt at du fikk se svarene før du var sammen med legen som kunne gi deg en forklaring med en gang.
Minutter føles jo som timer når man er urolig.

Ja, vi må stole på legene. Om de sier det var noe du hadde for 7mnd siden og de ikke påvirker mini i magen så er det sånn :D

Takk for klemmen :)

Jada, må stole på at ting er i orden, men er litt stressa på det allikevel.
Får bare ta med ro oppi hodet og vente til UL osv, de hadde jo sendt meg
til alt mulig av tester om de trodde det var farlig, dette!!
Jeg skulle også ønsket at jeg ikke bare fikk arket i handa da de sjekket blodprosenten,
jeg vet jo hva toxoplasmose er... :(

Da det stod og lyste toxoplasmose reaktiv og positiv på svaret på blodprøvene
mine må jeg innrømme jeg fikk noe over gjennomsnittet høyt blodtrykk...

Herre, jeg trodde hjertet mitt skulle stoppe da jeg så det, og de ti minuttene
jeg måtte vente på venterommet er de verste på lenge

Kom inn til legen, og ho beroliget meg med at ho hadde snakket med overlege blablabla på riksen i Oslo,
og de har brukt mye tid på å gjennomanalysere blodprøvene mine. Det viser seg at jeg hadde dette for
over 7 mnd siden, altså et godt stykke før graviditeten, så legene mente dette ikke var noen trussel for
min lille baby xsmile7

Phu, håper så inderlig de har rett!!! -og jeg som ikke har katt, koser med katter, eller har noe med
katter å gjøre da.... huff, dette var bare fælt, men håper bare det ender bra!

Så godt at det var så lenge siden da. Kjenner andre som har vært i samme situasjon, og det går helt fint når det er så lenge siden! Tusen takk for vår medisinske verden. Vi kjenner alle din bekymring!!! klem

Så godt at det var så lenge siden da. Kjenner andre som har vært i samme situasjon, og det går helt fint når det er så lenge siden! Tusen takk for vår medisinske verden. Vi kjenner alle din bekymring!!! klem

Ja, de var helt bestemte på at det var lenge før graviditeten dette skjedde, så alt skal gå bra :)

Dette skjedde en venninne av meg også, og det gikk så bra :) vel og merke etter at den unødvendige bekymringen la seg ;)

Det høres skummelt ut, men vi får stole på legene :) lurer på hvilke blodprøver dette er? Rutineprøver ved førstegangskontrollen?

Jeg hadde toxoplasmose som 10-åring, men det kom opp som positiv pp de flrste blodprøvene i ukee 12 da jeg gikk med førstemann, men etter videre sjekk, så fannt de ut at jeg hadde hatt det for ca 10 år siden (som stemte med det mamma visste fra før, men hadde glemt å fortelle meg) og jeg fikk da som forklaring at om man har hatt det en gang i livet, så vill det alltid slå ut positivt, ikke firdi vi er "syke" når vi tar blodprøven, men firdi vi har antistoffene i kroppen, og nå er imun mot å få det igjen :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Godt det lages antistoffer!!! :) Så nå er det bare å senke skuldrene.
Ikke får jeg gjort noe, og ikke tror jeg noe trenger å gjøres heller.

Dette er fra prøvene som ble tatt i oktober, og det var vel min første legesjekk i graviditeten
mener jeg, så det er sikkert sånt de sjekker uansett :)

I og med at du er immun mot å få det igjen, siden du ha antistoffene, så er du sånn sett ganske heldig. For da kan du ikke bli syk av det i løpet av graviditeten :)
Men skjønner det var en ekkel opplevelse.

Jada, klager ikke etter at jeg fant ut at jeg nå er immun, men ja, hele opplevelsen var noe ekkel...
Heldigvis slipper jeg å oppleve det igjen :)

Hadde toxoplasmose med nr.2.
Riksen tar INGEN sjangser hvis de tror du kan ha fått det under graviditeten altså.

Sniker litt... De har nok rett! Kjenner følelsen... Jeg ble oppringt og måtte ta nye prøver Pga de hadde ikke fått HIV testen min til å bli klar negativ:-/ Grøss! Gikk på 2. Forsøk da

Sniker litt... De har nok rett! Kjenner følelsen... Jeg ble oppringt og måtte ta nye prøver Pga de hadde ikke fått HIV testen min til å bli klar negativ:-/ Grøss! Gikk på 2. Forsøk da
Å herregud! Da hadde jeg fått panikk tror jeg!

Sent from my iPhone using BV Forum

Hva gjorde de med deg, da??
Nei, jeg også fikk forståelsen av at slikt tar de virkelig på alvor!

Toxoplasmose er skadelig for foster hvis det forblir ubehandlet.
Fikk antibiotika som også gikk over til barnet. 2 behandlinger tror jeg. Også var vi inne til fostervannsprøve for å sjekke etterpå om barnet hadde toxoplasmose. (Jo tidligere i svangerskapet man får det jo mindre er sjangser for smitte av foster)
Var inne til 3 ekstra U.L for å se at barnet ikke hadde cyster ( også pga toxoplasmose.)
Når barnet ble født ble det tatt prøver av navlestrengen og av barnet og av meg.

Det er så uvanlig at sykehuset vårt faktisk isolerte oss etter fødsel fordi de var redde for smitte! På Riksen har de en overlege som har toxoplasmose som sitt felt!

Man kan få det via bla spekemat og dårlig skilte frukt/bær også. De fleste har det som barn, og da arter toxoplasmose seg som en vanlig forskjølelse.

Å, dæsken!!! Godt det ordner seg, men da kjente du også på den følelsen, ja!!!

Toxoplasmose er skadelig for foster hvis det forblir ubehandlet.
Fikk antibiotika som også gikk over til barnet. 2 behandlinger tror jeg. Også var vi inne til fostervannsprøve for å sjekke etterpå om barnet hadde toxoplasmose. (Jo tidligere i svangerskapet man får det jo mindre er sjangser for smitte av foster)
Var inne til 3 ekstra U.L for å se at barnet ikke hadde cyster ( også pga toxoplasmose.)
Når barnet ble født ble det tatt prøver av navlestrengen og av barnet og av meg.

Det er så uvanlig at sykehuset vårt faktisk isolerte oss etter fødsel fordi de var redde for smitte! På Riksen har de en overlege som har toxoplasmose som sitt felt!

Man kan få det via bla spekemat og dårlig skilte frukt/bær også. De fleste har det som barn, og da arter toxoplasmose seg som en vanlig forskjølelse.

Wow, så bra at de fulgte deg så nøye!! Takk for svar :)
Barnet mitt skal ikke følges opp på den måten, for jeg var syk før svangerskapet.
Men, jeg er veldig glad for at de tok det såpass seriøst, og at jeg har en særdeles god lege som folklarer godt!
Jeg reiser heller de 4 milene til legen min, enn å bytte til en ny, for jeg er så veldig fornøyd med henne :)

Back
Topp