Dere voksne med astma:

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Hvordan påvirker astmaen din hverdag?
Plages du mye/lite?
Hoster du mye, eller er hoste mest hos barn?
På hvilken måte plages du?
Hva er dine symptomer?
Hvordan utfører legen en spirometri?

Lurer på om jeg har astma selv, etter all utredning som har vært på frøkna som har fått astmadiagnosen... Og i min journal står det også astma, og vet jeg hadde ventoline når jeg var barn....
Og har tenkt på det at jeg blir veldig tungpustet når jeg er ute og går, kjennes veldig trangt ut i brystet, blir fort sliten, kan begynne å hoste litt når jeg har anstrengt meg.
Har også lagt merke til at det er litt småpiping i brystet når jeg er sliten.
Kjennes også ut som en tung klump i brystet.

Fortell gjerne mer hvis det er noe annet jeg bør tenke over.

Jeg har anstrengelsesastma, men har unormalt mykt pusterør som gjør det verre. Plages ikke mye med det i hverdagen. Stortsett kun når jeg løper, og det gjør jeg ikke(enda) :p Blir fort tungpusta da.
Hvis jeg er syk hoster jeg mye, gjerne uker/måneder etter jeg har blitt frisk. Det er det verste for min del, veldig plagsomt. Da kommer det også pipelyder.
Det ble ikke tatt hensyn til av noen gymlærere. Fikk anfall i en gymtime og fikk beskjed om at jeg skulle bare fortsette å løpe for det var ikke så farlig, da gikk jeg. Etter det har jeg ikke løpt en eneste gang og dermed ikke fått anfall.
Om jeg får anfall føles det rett og slett ut som om jeg ikke får puste, at alt bare tetter seg til.

Lillejenta ble født 22.08.13<3

Spirometri er blåse/pustetest om jeg ikke husker feil? I såfall fikk jeg rett og slett et munnstykke som er kobla på en slange og blåste alt jeg kunne, så lenge jeg klarte. Da får de opp en kurve på dataen som viser resultatet :)
Jeg var under 16 så var hos barnelege. I tillegg til vanlig test måtte jeg blåse så klovnen på skjermen klarte å plinge i ei bjelle på dataskjermen.. :p

Den kommer når jeg stresser, blir utsatt for allergener, blir for varm eller kald eller er i rom med dårlig luft.
Plages du mye/lite?
Midt på treet vil jeg tro.
Hoster ikke, men kremter ufattelig mye.
Sliter med å puste, får enorme slimmengder i halsen som gjør at jeg kveles og kremter i vei til jeg brekker meg.
Hva er dine symptomer?
Se svaret over.
Puster inn i en dings som måler styrken på pusten før og etter astmamedisin.

Jeg har anstrengelsesastma, men har unormalt mykt pusterør som gjør det verre. Plages ikke mye med det i hverdagen. Stortsett kun når jeg løper, og det gjør jeg ikke(enda) :p Blir fort tungpusta da.
Hvis jeg er syk hoster jeg mye, gjerne uker/måneder etter jeg har blitt frisk. Det er det verste for min del, veldig plagsomt. Da kommer det også pipelyder.
Det ble ikke tatt hensyn til av noen gymlærere. Fikk anfall i en gymtime og fikk beskjed om at jeg skulle bare fortsette å løpe for det var ikke så farlig, da gikk jeg. Etter det har jeg ikke løpt en eneste gang og dermed ikke fått anfall.
Om jeg får anfall føles det rett og slett ut som om jeg ikke får puste, at alt bare tetter seg til.

Takk for svar :)
Jeg slet også i gymtimene husker jeg, sørlig i løping. Aldri vært min styrke det. Altfor dårlig av lærerne å ikke ta hensyn :(

Jeg kan ikke huske at jeg har hatt noe anfall akkurat, men kan i perioder hoste mye. Og har hatt utallige luftveisinfeksjoner på vinterstid... Bronkitt også..

Spirometri er blåse/pustetest om jeg ikke husker feil? I såfall fikk jeg rett og slett et munnstykke som er kobla på en slange og blåste alt jeg kunne, så lenge jeg klarte. Da får de opp en kurve på dataen som viser resultatet :)
Jeg var under 16 så var hos barnelege. I tillegg til vanlig test måtte jeg blåse så klovnen på skjermen klarte å plinge i ei bjelle på dataskjermen.. :p

Jeg blåste også i noen greier på barneskolen husker jeg, men tror ikke det var noen klovn der :p

Den kommer når jeg stresser, blir utsatt for allergener, blir for varm eller kald eller er i rom med dårlig luft.
Plages du mye/lite?
Midt på treet vil jeg tro.
Hoster ikke, men kremter ufattelig mye.
Sliter med å puste, får enorme slimmengder i halsen som gjør at jeg kveles og kremter i vei til jeg brekker meg.
Hva er dine symptomer?
Se svaret over.
Puster inn i en dings som måler styrken på pusten før og etter astmamedisin.
Takk for svar.

Jeg også kremter noe inni granskauen for tida, og ar halsen full av slim som ikke vil vekk. I går var det ekstremt og jeg følte meg kvalm og brakk meg flere ganger nør jeg kremta...

Takk for svar :)
Jeg slet også i gymtimene husker jeg, sørlig i løping. Aldri vært min styrke det. Altfor dårlig av lærerne å ikke ta hensyn :(

Jeg kan ikke huske at jeg har hatt noe anfall akkurat, men kan i perioder hoste mye. Og har hatt utallige luftveisinfeksjoner på vinterstid... Bronkitt også..

Mamman min har også astma og sliter veldig med både hoste døgnet rundt og bronkitt. Slitsomme greier :/

Hehe husker klovnen verldig godt, var 14-15 år og følte med ikke så høy i hatten der jeg satt gitt.. :p

hos voksne er det ganske likt, bare at det ikke er noe klovn ;)

tok også testen noen min senere men da med astma medisin.

astmaen min hemmer meg ikke så mye i hverdagen.
merker det veldig godt når det er under -10 grader, da kan jeg knapt puste, og ei venninne sa engang at det blir som å prøve å puste igjennom et sugerør, noe jeg syns er en veldig god beskrivelse.

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

hos voksne er det ganske likt, bare at det ikke er noe klovn ;)

tok også testen noen min senere men da med astma medisin.

astmaen min hemmer meg ikke så mye i hverdagen.
merker det veldig godt når det er under -10 grader, da kan jeg knapt puste, og ei venninne sa engang at det blir som å prøve å puste igjennom et sugerør, noe jeg syns er en veldig god beskrivelse.

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app
Puste gjennom et sugerør gjorde jeg når vi var på astmaskolen i forbindelse med frøkna sin astma ;)
Da løp vi opp og ned tre etasjer med sugerør i munnen og jeg trodde jeg skulle daue :p
Hosta som bare det etterpå :p

Er nok mest i kulda jeg også merker det når jeg er i aktivitet.

Jeg bare hoster. Har ellers veldig god pust. Hoster opp grønne tyggisklyser til jeg brekker meg.... Herlig.
Plages stort sett ikke i hverdagen, annet enn at jeg hoster mye.
Har vært utredet i et år nå, da de ikke tenkte på astma, men lungebetennelse når jeg kom meg til lege. Fikk tatt skikkelig astmatest i mars i år, og fikk konstantert astma. Stod inne i et kammers og blåste i et rør før og etter at jeg pustet inn noe, og så målte de etterhvert.. Tok ikke så lang tid på meg før det slo ut. Før det hadde jeg målt på legesenteret, og hadde helt hundre i pust...

Når jeg tenker tilbake er det sannsynlig at jeg har hatt det hele livet. Har aldri bare vært forkjølet en uke eller to. Jeg har trodd det har vært normalt å hoste hele vinteren f.eks. Og så har jeg aldri vært i god form, selv om jeg har trent en del, dermed har jeg bare blitt stemplet som lat, og dermed etterhvert blitt det :p

Kan jo være greit å sjekke det ut?

Jeg bare hoster. Har ellers veldig god pust. Hoster opp grønne tyggisklyser til jeg brekker meg.... Herlig.
Plages stort sett ikke i hverdagen, annet enn at jeg hoster mye.
Har vært utredet i et år nå, da de ikke tenkte på astma, men lungebetennelse når jeg kom meg til lege. Fikk tatt skikkelig astmatest i mars i år, og fikk konstantert astma. Stod inne i et kammers og blåste i et rør før og etter at jeg pustet inn noe, og så målte de etterhvert.. Tok ikke så lang tid på meg før det slo ut. Før det hadde jeg målt på legesenteret, og hadde helt hundre i pust...

Når jeg tenker tilbake er det sannsynlig at jeg har hatt det hele livet. Har aldri bare vært forkjølet en uke eller to. Jeg har trodd det har vært normalt å hoste hele vinteren f.eks. Og så har jeg aldri vært i god form, selv om jeg har trent en del, dermed har jeg bare blitt stemplet som lat, og dermed etterhvert blitt det :p

Kan jo være greit å sjekke det ut?
Ja skal teste det ut. Var hos legen for noe annet forrige uke, og så nevnte jeg dette her (har bytta fastlege) og han mente vi burde ta en ny test. Men da måtte jeg bestille ny time for det måtte settes av litt tid. Og så ville han lese seg opp på journalen min først også.

Jeg er ikke så mye forkjøla egentlig heller, ialleall ikke med feber og sånn. Og så er det nok mest ved anstrengelse. Jeg har heller aldri vært i god form. Trente masse masse for en tid tilbake, men var jo like andpusten selv om kroppen var mye sterkere. Og følte meg alltid svimmel etterpå og hjertet banka utrolig fort. Tok tid å få ned puls og pust igjen og.

Om jeg husker rett var jeg hos legen i to timer ca... Men mulig halvparten var testene, for var ang dattera mi også. Så kan være lurt å sette av litt tid, ja

(var forresten sjelden egentlig forkjøla med feber ol. Trodde bare jeg var det pga hoste. Ble jo aldri sjekket for det.... Men sist høst hadde jeg skikkelig "kolshoste" veldig lenge, derfor jeg sjekka. Trodde jeg hadde lungebetennelse, men crp var alltid fin, så ble sendt hjem 2-3 ganger før jeg ble videre henvist.

Bra du har en lege som sjekker opp :)

Jeg har alltid lurt på om jeg har en mild utgave av det. Sliter veldig med krappe oppoverbakker. Blir anpusten på en rar måte, føler ikke at jeg får luft ned i lungene. Og da føler jeg meg ikke sliten i det hele tatt. Er slim et symptom? Har mye slim i halsen og må "tømme halsen" hver morgen. Tok astmatest som ung, og fikk da beskjed om at jeg kunne velge om jeg ville bruke medisin eller ikke. Det var alt jeg fikk vite. Aner ikke om de mente at jeg hadde det. Jeg ahr alltid følt at jeg har hatt litt dårlige lunger. Kan bli anpusten av å gå på do om natten. Når jeg legger meg i sengen igjen så hender det seg at det blir hveselyser. Og når det blir for varm luft i bilen så føler jeg at jeg ikke får puste.
Kanskje jeg bare er overdramatisk? :)
Min mann har astma. Han får skikkelige anfall der han trenger medisin. Det kommer av mosjon eller luftveissykdommer. Han bruker både forebyggende medisin og medisin ved anfall. Det er det jeg alltid har sett for meg at er "skikkelig" astma, men av det jeg ser her så er det visst mer enn det.

Takk for svar.

Jeg også kremter noe inni granskauen for tida, og ar halsen full av slim som ikke vil vekk. I går var det ekstremt og jeg følte meg kvalm og brakk meg flere ganger nør jeg kremta...
Høres veldig kjent ut ja. Er sånn jeg holder på og til tider. Spesielt ille om jeg har vært i kontakt med allergener, som etter besøk hos mamma som røyker eller i en blomsterbutikk.

Hvordan påvirker astmaen din hverdag? Ikke noe særlig
Plages du mye/lite? mest på vinteren , og på natta kan ha vanskelig for å puste .. og den forverres om det er mye støv/dyr eller er tett luft inne.
Hoster du mye, eller er hoste mest hos barn? hoster ikke pga atsmaen , gjorde det mye som barn ..
På hvilken måte plages du? kansje mest når jeg er aktiv at jeg blir veldig tungpustet fort , i forhold til andre, og at det er vanskelig å puste når det er kaldt ute.
Hva er dine symptomer? nå har jeg hatt astma siden jeg var 3-4 år så vet ikke hvordan det er å ikke ha , men tungpustet, pipelyd når jeg puster, når jeg blir syk blir det mye værre ( slik som forskjøllelse, bronkitt å div)
Hvordan utfører legen en spirometri? hva er det? er det den du puster inn for å se hvor mye oxygen lungene tar opp? lenge siden jeg har gjort det men var bare til å puste i et rør

Last edited:
Back
Topp