Fødsel! Doula?

Bondekone fra by'n

Blir kjent med forumet
Jeg har litt angst for fødsel etter førstemann.
Jeg lå på sofaen hele graviditeten og hadde null krefter igjen.
Det varte og rakk med rier helt ned i 4min og opp igjen til ti i nesten to døgn før vi reiste til sykehuset da vannet gikk og var grumsete.
Måtte ligge på rygg med hjerterytmemåler festet til ungen og husker kun glimt av at jeg klamra meg fast til typen...
Jeg ble fortalt at vi mest sannsynlig måtte ligge til overvåkning neste døgnet og ikke kunne komme til barselhotellet.
De bytta jordmor helt mot slutten og jeg stolte ikke på den nye dama som var motsatt av hun første: superenergisk og skulle ha meg til å presse for harde livet og jeg var sikker på at hun ikke passa på og at jeg skulle revne totalt :p

Visa endte godt med en helt ren ildsint smårød liten sterk kar som kom ut og var perfekt! ..og far sønn og mor fikk sove på barselhotell fra første natt!

Med dårlig erfaring er jeg nå litt vettskremt for å føde igjen...
Noen som har anbefalinger ang gode kurs, ev erfaring med doula? Jeg trenger all den forberedelsen jeg kan få :p

Nei, beklager. Har ikke noe erfaring med verken kurs eller doula. Men ser for meg at det kan umulig skade! :)

Dårlig med erfaring her også :(
Men hva er doula??? Mener jeg har hørt det før, men aner ikke hva det er :)

Ingen erfaring med doula her heller,men har sett et program på tv med ei som hadde d:) Du kan jo forhøre deg litt:) Har man dårlig erfaring, kan det helt sikkert hjelpe å ha noen der som har god erfaring og er der kun for deg:-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hadde en lang og grusom fødsel sist. Fikk alvorlig fødseldepresjon. Så kan få keisersnitt denne, men helst vil jeg føde hjemme :-)
Men jeg ville absolutt oppsøkt en doula om jeg var deg:-)

Du er utrolig tøff om du velger hjemmefødsel!!
Jeg satser nok på sykehus så en har tilgang på smertestillende. ..
Satser på at jeg er mer oppegående og har mer overskudd denne gangen, og at riene ikke varer så lenge at ungen blir stressa og jeg må ligge på rygg hele tiden.
Skal nok sjekke ut doula ja.
Doula er en dame som kan mye om fødsler, og som en planlegger med og blir kjent med i forkant av fødsel. Hun blir med på fødselen, gir deg det du vil ha og går om du ber henne om det. Helt kort fortalt.

Hadde en lang og grusom fødsel sist. Fikk alvorlig fødseldepresjon. Så kan få keisersnitt denne, men helst vil jeg føde hjemme :-)
Men jeg ville absolutt oppsøkt en doula om jeg var deg:-)

Lar di deg få hjemmefødsel viss den første var så jævlig? Trodde alt måtte ha gått på skinner for å få det jeg? :)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Det er hvertfall noe og sjekke ut;) Viktigste er at man føler seg trygg;) og at du får en fin og positiv opplevelse; )

Lar di deg få hjemmefødsel viss den første var så jævlig? Trodde alt måtte ha gått på skinner for å få det jeg? :)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
Skal høre med jm, ellers så kunne jeg egentlig tenkt meg å vært uten henne også. Jeg har vel mest angst for å måtte føde på sykehuset. Personalet under fødselen var like ille som smertene

Skal høre med jm, ellers så kunne jeg egentlig tenkt meg å vært uten henne også. Jeg har vel mest angst for å måtte føde på sykehuset. Personalet under fødselen var like ille som smertene
Hva skjedde under fødselen din da?:o syns det er utrolig å høre hvordan enkelte blir behandlet av jordmødrene på sykehuset!!

Hva er duola, kort fortalt? :)

Doula er en dame som kan mye om fødsler, og som en planlegger med og blir kjent med i forkant av fødsel. Hun blir med på fødselen, gir deg det du vil ha, kommuniserer med jordmor om ønskelig, og går om du ber henne om det. Helt kort fortalt.

Har ikke erfarinf med doula nei, men hadde ei fæl jordmor og en blondy student som knapt viste att å fram, mista respekt for jordmødre:S føler meg usikker, gla mamma var med, hun holdt meg i skinnet så jeg ikke gikk løs på jordmora.
Ønsker hjemmefødsel eller så naturlig å lite innblanding så mulig.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Ingen erfaring med doula selv.

Men jeg synes du bør ta opp mye av dette med legen/jordmoren din. :)
Du har kanskje allerede sjekket opp at det tilbys doula i ditt område? For det er vel ikke overalt man kan få tak i det.

Jeg har lett litt rundt, og det skal være i nærheten. Har ikke ringt rundt for å snakke/avtale med noen enda. Tenker jeg tar turen innom Villa Hjertego der jeg gikk til gravidyoga sist. Jeg var så slapp at litt myk forsiktig yoga var all trening jeg orket :p De har peiling på det meste innenfor fødsel/hjemmefødsel osv og er koselige å prate med

Back
Topp