Bilstol Hjelp

Det var merkelig.. Isofixfestene skal jo tåle 18 kg, men det setet der har base? Kanskje ikke den tåler så mye? Kanskje setet er så trangt at barna må snues rundt den alderen? Nei jeg vet ikke, hadde nok dradd til noen som selger det og spurt. Barn på 18 mnd skal da ikke sitte forover :(

Det var merkelig.. Isofixfestene skal jo tåle 18 kg, men det setet der har base? Kanskje ikke den tåler så mye? Kanskje setet er så trangt at barna må snues rundt den alderen? Nei jeg vet ikke, hadde nok dradd til noen som selger det og spurt. Barn på 18 mnd skal da ikke sitte forover :(
Det er visst fra 9-18 kg. med isofiksbase til forovervent og bakovervent.. men så står det den der teksten ang 18 mnd bakovervendt..

I bruksanvisningen står det :

The ages stated here are intended as a guide only.

18 måneder er altså bare det produsenten opplyser som sannsynlig tid når barnet må vendes framover. Det er en kunstig grense all den tid det er barnets vekt og høyde som bestemmer når barnesetet er for lite(og da vil barnet mest sannsynligvis ha vokst ut av setet uansett hvilken vei man bruker det).

Det står ikke feil da? At det skal stå 18 kg? For isofix skal jo opp til 18 kg... Det setet vi hadde før som kunne snus, kunne man snu når barnet er 18kg... Vet flere som er 18 kg rundt 2 år, så det er jo også dumt mtp isofix..

En liten gutt ventes, 12.02.13 :)

Helene Harefrøken har nok rett :) Men var det ikke litt rart at setet har base? Så vidt jeg vet har ingen andre 9-18 kg seter det.

I bruksanvisningen står det :

18 måneder er altså bare det produsenten opplyser som sannsynlig tid når barnet må vendes framover. Det er en kunstig grense all den tid det er barnets vekt og høyde som bestemmer når barnesetet er for lite(og da vil barnet mest sannsynligvis ha vokst ut av setet uansett hvilken vei man bruker det).
Takk, da bestiller jeg setet. Det kom ut i testen at dette var et av setene med best plass, så det er jo gunstig:)

Det står ikke feil da? At det skal stå 18 kg? For isofix skal jo opp til 18 kg... Det setet vi hadde før som kunne snus, kunne man snu når barnet er 18kg... Vet flere som er 18 kg rundt 2 år, så det er jo også dumt mtp isofix..
En liten gutt ventes, 12.02.13 :)
Veslemor er 8,8kg nå, tviler at hun er i nærheten av 18kg engang når hun er 2 år:-P Tanteungen min på 5 tror jeg akkurat nylig er blitt rett over 18 kg:-P Så dette setet tror jeg holder en stund ;-) Hehe.. det er vanskelig å gjette vekt på alder;-)

Er det sånn som de babysetene, at du kan ta ut selve setet og feste det med belter også?

Nei, den kan kun festes med Isofix. Men jeg har en Britax Multi-Tech stående som jeg kan bruke om vi må ha henne i bil uten isofix eller med på reise.

The TAKATA MIDI must only be secured via the
TAKATA ISOFIX BASE and the vehicleʼs ISOFIX
points. The seat has not been designed to be used with
a three-point seatbelt and should not be secured in this
way. Failure to observe this notice may seriously risk
your child’s safety, and the safety of other passengers,
in the event of an accident.

Har dere prøvd setet i bilen? Jeg ville ikke tatt sjansen på å bestille uten å ha prøvd. Det er veldig surt dersom man plutselig sitter der med et sete som ikke passer godt i bilen :)

Har aldri hørt om setet før, men høres jo bra ut.

Men hadde vært litt skeptisk å kjøpt uten å prøvd i bil. Baksetene i en bil heller ulikt. Det setet som står bra i en bil, står ikke like godt i en annen.

Sent from my iPhone using BV Forum

Har dere prøvd setet i bilen? Jeg ville ikke tatt sjansen på å bestille uten å ha prøvd. Det er veldig surt dersom man plutselig sitter der med et sete som ikke passer godt i bilen :)
Nei, har ikke mulighet å prøve. Det er Toyota og Lexus som importerer Takata til norge som Toyota og Lexus midi.. og de har de ikke på lager i tromsø, derfor må de bestille inn. Jeg skrev i e-posten når jeg bestilte hos Harila at det er med forbehold at setet passer inn i bilen min Rav4, fikk til svar at setet skal passe i alle biler med isofix, har uansett angrerett. Så jeg tar bare sjangsen. Setet er jo kjempe dyrt, så det bør stå til forventningene..

Har aldri hørt om setet før, men høres jo bra ut.

Men hadde vært litt skeptisk å kjøpt uten å prøvd i bil. Baksetene i en bil heller ulikt. Det setet som står bra i en bil, står ikke like godt i en annen.

Er egentlig enig.. det er skummelt å kjøpe uten å få prøvd.. Har lyst på dette setet siden det har kommen såpass godt ut i test. Siden de som fører det ikke har setet på lager så måtte jeg bare bestille uten å prøve. Har jo uansett angrerett, og passer det ikke lar jeg bare være å kjøpe det. Er Harila i tromsø som bestiller det inn for meg. Så jeg bestiller jo ikke direkte fra produsenten.

Er egentlig enig.. det er skummelt å kjøpe uten å få prøvd.. Har lyst på dette setet siden det har kommen såpass godt ut i test. Siden de som fører det ikke har setet på lager så måtte jeg bare bestille uten å prøve. Har jo uansett angrerett, og passer det ikke lar jeg bare være å kjøpe det. Er Harila i tromsø som bestiller det inn for meg. Så jeg bestiller jo ikke direkte fra produsenten.
Ja du har ho angrerett. Krysser fingrene for at du slipper å benytte deg av den;)

Så vidt jeg husker har Rav4 ganske rette bakseter og grei plass? I så fall er sjansen stor at det går bra.

Så vidt jeg husker har Rav4 ganske rette bakseter og grei plass? I så fall er sjansen stor at det går bra.
Er egentlig ikke så god plass. Men baksetene kan skyves frem og tilbake sånn at i værstefall får jeg mikroskopisk baggasjeplass eneste:-P

Back
Topp