Ull/bomull klær

LillyMom

Gift med forumet
*MIA*
Vi som prøver :)
Oktoberlykke 2019
Er det noen av dere andre med barn som har erfaring med ulltøy med bomull innerst? Kjøpte det ved en feil i går til guttungen og er redd det ikke er varmt nok ved minusgrader :/
 
Brukte det på min når han var mindre, funka helt fint. Nå nekter han å bruke ull og bruker derfor bare superundertøy, funker helt fint det og :-D
 
Ull er best, uten protest! :) klærne passer lengere, er mykere å få over hode. Det tar kort tid å vaske og tørke, og det regulerer temperaturen. Jeg kjøper bare ull, ull/silke eller bambus klær til min kar. Allt sv bomull har han fått. Det eneste unntaket er fin-klær, ellers er bomull bare nød-klær når vi er fri for ull.

Blir bomull vått, blir det kaldt og vi må skifte. Ulla "renner" det meste av og det holder bedre temperatur. Et must for gulpe-barn...

Til denne blir jeg bare å kjøpe klær i ull/bambus/silke, selvom det koster litt mer så varer plagget ca 3 ganger så lenge på strl, så du "tjener" på det alikevell.
 
Jeg har ikke merket veldig stor forskjell på de klærne bortsett ifra at de blir fortere kald dersom barnet blir vått til huden. Har flere bumull-ull blandinger, de er flotte på sommeren å varmere dager
 
Nå bor jeg på Vestlandet, så jeg merker gjerne ikke det ullbehovet som i nord og på Østlandet. Men min januarbaby hadde ikke store behovet for ull. Han hadde litt ull og alt mulig annet :) Når han går i ulltøy i bhg då går han bare i ullklærne. Altså bare tynn ullgenser og tynn ullbukse. Ellers jobber jeg i bhg og ser ofte at de små er overkledd. De har gjerne et sett med ullundertøy under de vanlige klærne inne, og går rundt å koker. Jeg tror ullbehovet er litt smak og behag :) Har litt ull midt på vinteren, men ikke resten av året :)
 
Min 2åring tåler ikke ull. Og da mener jeg virkelig tåler ikke:( Vet at det er forskjell på behandlet/ubehandlet osv. Så vi har da kjøpt mye ull/bomull i håp om at han skal tåle det. Men vet heller ikke hvordan det er midtvinters, har alltid bare brukt ull på størstemann nemlig. Så fint med erfaringer fra barnehage. Har også inntrykk av at det kan bli mye overpåkledning(jeg fryser jo selv!:), men nettopp derfor ull er så greit når det regulerer. Håper lillemann ikke skal fryse i ull/bomull. Har vurdert bambus også, er det noen som har brukt det på vinteren?
 
Vi bruker en tynn trøye bambus underst og så en annen en med bomull/ull over, for da blir det tykt nok med andre stoffer imellom huden og ullet :p så da reagerer han ikke.. men ren ull, det kan vi ikke bruke.. min er ganske varm av seg da, så noen dager er det nok med kun bambus og så tykk fleece utenpå (inni vinterdressen)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Vi bruker en tynn trøye bambus underst og så en annen en med bomull/ull over, for da blir det tykt nok med andre stoffer imellom huden og ullet :p så da reagerer han ikke.. men ren ull, det kan vi ikke bruke.. min er ganske varm av seg da, så noen dager er det nok med kun bambus og så tykk fleece utenpå (inni vinterdressen)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Kan jeg spørre hvor/hva slags bambustøy du kjøper?:)
 
Bambus er virkelig luksus! Det er så deilig mot huden, hadde jeg hatt penger nok hadde hele fam bare gått i bambus :) men det er veldig dyrt. Sambo kan bare bruke bambus sokker, for ellers dør alle av den stygge fotlukten hans.

Bambus er mye mer miljøvennlig og bærekraftig enn bomull feks. Itillegg trenger det ingen sprøytestoffer for å vokse.. + mye annet.. Jeg håper at bambus en dag tar over for bomull, bla fordi det skal være mye mindre energikrevende å lage stoff av bla. Itilegg gjør den jorden bedre for andre planter. Den tar opp masse c02.

Også er det et helt fantastisk stoff å ha på kroppen! Synn at det er så sinnsykt dyrt!!
 
Bruker nesten bare ull på jenta. Er fornøyd med det nye ullet til pierre robert i år. Nå har de også 40% salg på det på obs!
Har kikket litt rundt i forskjellige butikker etter ull og har bevisst unngått cubus ullen siden det også er bomull i det..
 
Kan jeg spørre hvor/hva slags bambustøy du kjøper?:)

Mener deet heter badaboom det vi har mest av til han (er på en måte superundertøy av bambus), men det koster litt ca 500,- for et sett, så vi har ønska det meste til jul/bursdag etc..

Ellers så var vi på ullared i sommer, og de solgte bambus superundertøy (husker ikke merke) men der kosta det kun 250,- for et sett (se hadde til voksne også) så handla maaange sett der, veldig fornøyd med det så langt, kjøpte meg selv også :)
Har jo ikke prøvd dette merket midt på vinteren enda, men det virker like bra som badaboom, holder fint i vask og inneholder 100% bambus.... :)
 
  • Liker
Reactions: lou
Aldri prøvd ulla med bomull innerst selv, men hørt andre snakke om at barna kan bli klamme, og kalde da de har brukt det.. Men andre igjen har vært strålende fornøyd...


Sent from my iPad using BV Forum
 
Vanskelig altså... Føler jeg heller mot å bytte, kostet jo like mye som vanlig ull.
 
Mener deet heter badaboom det vi har mest av til han (er på en måte superundertøy av bambus), men det koster litt ca 500,- for et sett, så vi har ønska det meste til jul/bursdag etc..

Ellers så var vi på ullared i sommer, og de solgte bambus superundertøy (husker ikke merke) men der kosta det kun 250,- for et sett (se hadde til voksne også) så handla maaange sett der, veldig fornøyd med det så langt, kjøpte meg selv også :)
Har jo ikke prøvd dette merket midt på vinteren enda, men det virker like bra som badaboom, holder fint i vask og inneholder 100% bambus.... :)


Hei. Google litt så kom denne tråden opp :)
Er fra Sept.14 jeg ;)

Vurderer å kjøpe bambus til tuppa som reagerer på ull, hun er 3 år.
Hvordan er klærne fra badaboom? :) synes de var fine :) Hvordan er de på str. og hvordan holder de seg etter vask? :)
 
På storosenteret har de en stund nå hatt bambustøy til under halv pris. Kosta 175 for en body i str 6 måneder til ett år. Nydelige! Også kjempefine sparkebukser. Kjøpte en body, en sparkebukse pluss en genser til min treårige nevø, alt for 500 kr. Hvis noen av dere i Oslo er på utkikk etter bambus er det mulig å gjøre et skikkelig kupp der. Butikken over Polarn o' pyret. :)
 
Går mest i ull eller ull/silke-blanding eller bambus her. Bambus funker kjempebra uansett årstid siden det også regulerer temperaturen. Og så er det så myyyyyykt :D

Jeg kjøper bambus fra tiljamid. De har fleksible str på grunn av knappesystemet på klærne sine. (3 sett knapper til 1 body = 3 str som varer et halvt år.) Når jeg i tillegg handler når de har salg så blir det ikke så dyrt. Når hver str varer mellom 6 mnd og 1 år (kommer an på hva man kjøper), så lønner det seg plutselig.
Den ene bodyen jeg kjøpte der passet han faktisk fra 0-90-9 mnd! :)


Bommull bruker vi nå bare til nød. Til og med når vi var på ferie på Lanzarote, tok vi med bambus og ull og fikk bruk for det hver dag.
Finnes jo også singletter, ermeløse bodyer og t-skjorter i ull (eks hos nøstebarn), og de går han mye i når vi er inne, eller han har det under andre klær. Lag på lag er greit :)

Men altså, bommull er greit om sommeren, synes jeg. Det blir bare rimelig verdiløst for oss om vinteren :p
 
Last edited:
Bambus er virkelig luksus! Det er så deilig mot huden, hadde jeg hatt penger nok hadde hele fam bare gått i bambus :) men det er veldig dyrt. Sambo kan bare bruke bambus sokker, for ellers dør alle av den stygge fotlukten hans.

Bambus er mye mer miljøvennlig og bærekraftig enn bomull feks. Itillegg trenger det ingen sprøytestoffer for å vokse.. + mye annet.. Jeg håper at bambus en dag tar over for bomull, bla fordi det skal være mye mindre energikrevende å lage stoff av bla. Itilegg gjør den jorden bedre for andre planter. Den tar opp masse c02.

Også er det et helt fantastisk stoff å ha på kroppen! Synn at det er så sinnsykt dyrt!!

Bambus er egentlig det vi kaller viskose!
 
Back
Topp