4-åring med spisevegring

M3rl0t

Elsker forumet
Hei. Jeg har en gutt på 4 år som sliter med maten. Han er til utredning nå og vi venter på svar fra blodprøver. Mest sannsynlig så er det snakk om spisevegring. Han spiser kun et snevert utvalg mat og har generelt et dårlig forhold til mat. Jeg har lest litt om enmet på ullevåll sine sider, men der står det lite om behandling av spisevegring hos barn. Har du noen erfaring med hvordan dette behandles?

Hei. Jeg har en gutt på 4 år som sliter med maten. Han er til utredning nå og vi venter på svar fra blodprøver. Mest sannsynlig så er det snakk om spisevegring. Han spiser kun et snevert utvalg mat og har generelt et dårlig forhold til mat. Jeg har lest litt om enmet på ullevåll sine sider, men der står det lite om behandling av spisevegring hos barn. Har du noen erfaring med hvordan dette behandles?
Hei!Trist å høre at gutten din sliter med å få i seg mat. Tenker at det er viktig å få vite om det ligger noe fysisk til grunn. Mange barn kan være kresne i maten uten at man finner noen fornuftig forklaring på det. Noen ganger kan vegringen mot mat skyldes store mandler og problemer med å svelge tørr og klumpet mat. Noen barn kan oppleve magesmerter eller annet ubehag ved inntak av visse matvarer pga matallergi/ intoleranse. Disse barn vil ofte motsette seg å spise mat som gir ubehag. Det kan være en god hjelp å få utelukke slike årsaker. Barn som spiser veldig ensidig kan få mangel på jern og andre vitaminer. De kan derfor ha behov for ekstra jern- og eller vitamintilskudd. Dette kan dere evt. få avklart hos fastlegen. Generelt vil jeg anbefale å tilby gutten din vanlig mat som resten av familien spiser. Forsøk å ikke fokusere på at han spiser lite, men bemerk heller hvor kjekt det er å se at han liker maten, de gangene han spiser. Det er viktig med ro og trivsel rundt måltidene. Unngå småspising mellom måltidene og unngå erstatte vanlig mat med søtsaker og godterier. Håper dere finner ut av dette og at matlysten bedrer seg. Beste Hilsen Elin.

Back
Topp