Datter på 4 måneder

Monica.OC

Andre møte med forumet
Jeg har ei datter på 4 måneder og har vært litt uheldig med ammingen så hun får MME. Jeg prøver og gi henne mengden som står på pakken (160-200 ml), men hun stopper mellom 120 og 140 ml. Hun spiser 6-7 ganger om dagen. Det spørs hvor mye hun sover.

Vi hadde 4 mnd kontroll på tirsdag (24.sept.13) og helsesøsteren anbefalte å begynne med litt grøt. Det har vi gjort! så den første dagen fikk hun smake med fingeren. Fra dagen 2 klarte hun å spise av en liten skje.

Denne uka har hun fått en teskje pulver blandet med MME (så at hun får en kjent smak) 2 ganger om dagen (på formiddagen og kvelden). Hvor mye og hvor ofte skal hun ha grøt?
Hvor mye melk bør hun drikke etter grøten, så at hun ikke blir altfor mett, for å si det sånn?

Vi synes at vi har fått en bra rutine om kvelden. Omtrent kl 22:00 legger vi henne på vårt soverom men i egen seng, vi sier at nå må vi sove, kyss på panne og vi går ut av rommet. Hun er flink til å vente rolig i senga og koser seg med smokk og koseklut til hun sovner av seg selv. Noen ganger lager hun lyder om natten når hun har mistet smokken. Siden senga hennes står ved siden av meg, er det bare å rekke smokken, putte den i munnen igjen og sove videre. Vanligvis våkner hun mellom 7:00 og 8:00. Er det greit å legge henne kl 22:00 eller er det litt sent?

Takk på forhånd

Last edited:
Jeg har ei datter på 4 måneder og har vært litt uheldig med ammingen så hun får MME. Jeg prøver og gi henne mengden som står på pakken (160-200 ml), men hun stopper mellom 120 og 140 ml. Hun spiser 6-7 ganger om dagen. Det spørs hvor mye hun sover.

Vi hadde 4 mnd kontroll på tirsdag (24.sept.13) og helsesøsteren anbefalte å begynne med litt grøt. Det har vi gjort! så den første dagen fikk hun smake med fingeren. Fra dagen 2 klarte hun å spise av en liten skje.

Denne uka har hun fått en teskje pulver blandet med MME (så at hun får en kjent smak) 2 ganger om dagen (på formiddagen og kvelden). Hvor mye og hvor ofte skal hun ha grøt?
Hvor mye melk bør hun drikke etter grøten, så at hun ikke blir altfor mett, for å si det sånn?

Vi synes at vi har fått en bra rutine om kvelden. Omtrent kl 22:00 legger vi henne på vårt soverom men i egen seng, vi sier at nå må vi sove, kyss på panne og vi går ut av rommet. Hun er flink til å vente rolig i senga og koser seg med smokk og koseklut til hun sovner av seg selv. Noen ganger lager hun lyder om natten når hun har mistet smokken. Siden senga hennes står ved siden av meg, er det bare å rekke smokken, putte den i munnen igjen og sove videre. Vanligvis våkner hun mellom 7:00 og 8:00. Er det greit å legge henne kl 22:00 eller er det litt sent?

Takk på forhånd
Hei!
Veldig kjekt å høre at dere har fått så gode rutiner og god døgnrytme. Dette er viktig for både barnets og de voksnes trivsel. Når du nå har begynt med grøt, så er det bare å øke opp til to fulle grøtmåltider. Barnet selv vil regulere hvor mye hun vil ha før hun blir mett. Porsjonsmengden på pakken er en rettledning. Noen barn spiser mer g andre spiser mindre. Statens ernæringsråd anbefaler to grøtmåltider pr. døgn etter at barnet er 4- 6 måneder. Når barnet viser behov for mer mat, begynner man med middag og fyller deretter på med mellommåltider i form av frukt, evt. skiver. Vanligvis skjer dette etter halvtårsalder. Noen barn kan drikke veldig mye melk. Fra halvtårsalder, har ikke barnet behov for mer enn 6dl melk pr. døgn,- inkludert det som er i grøten. Før barnet har begynt med fullt antall og fullverdige måltider med fast føde, vil som regel barnet selv regulere melkemengden. ( bruk mengden på pakken som en rettesnor). Så lenge jenta di vokser og utvikler seg normalt, tyder det på at hun får passemengde drikke og fast føde. Percentilkurvene på helsestasjonen er et uttrykk for barnets vekst og utvikling. Rådfør deg gjerne med helsesøster om mat- og melkemengde med utgangspunkt i vekstkurvene. Lykke til videre! Hilsen Elin

Back
Topp