Slag i magen - er det farlig?

Totette<3

Flørter med forumet
Jobber som lærer. Dette skoleåret har jeg en elev som er veldig voldelig av seg. Han blir kjempesint og klarer ikke fortelle hva som er galt. Istedet tyr han til vold. Han slår og sparker, kaster stoler og ellers alt hva han kommer over. Merker at jeg anspenner meg myyyye på jobben for tiden. Føler jeg alltid må være på vakt. Han har enda ikke hatt antydning til å slå meg, men han har slått medelever rett framfor meg uten at jeg har klart å avverge det. Han har slått og sparket dama på SFO etter skoletid. Årsaken til at hun fikk spark og slag var at en medelev hadde sagt at det han bygde i sandkassa var teit, så for å beskytte hadde hun måtte holde eleven nede.

Jeg er alene i klasserommet som oftest, bortsett fra 4 timer i uka da en annen lærer har spes.ped. med en annen elev i klassen. + en dag i uka når samme elev har assistent. Så jeg bruker fryktelig mye energi på å holde denne sinnataggen under oppsikt til enhver tid og er selvsagt livredd for at når han først slår meg så kommer slaget til å komme i magen. Ville fosteret tatt skade av et slikt slag? Går og bekymrer meg for det hele dagen og føler at jeg ikke får gjort jobben min skikkelig pga det..

Spørs vel hvor hardt gutten kan slå..?
De sier jo at embryoet/fosteret ligger godt polstret inni der... I tillegg ligger den jo veldig lavt nede i bekkenet de første månedene. Men om du får et slag i magen som er betydelig sterkt bør lege kontaktes uansett.
Hvor langt er du på vei? Vet f.eks. din kollega at du er gravid?

Min lege sa det var meget sjelden fosteret ble skadet av et slag i magen, men hun ville at jeg skulle holde meg unna utagerende situasjoner allikevel . (Jobber i akuttpsyk). Men du skal jo ikke gå på jobb å være engstelig... Jeg hadde tatt opp det med sjefen!:)

Tror jeg hadde tatt det opp med sjefen. Det er jo alltid bedre å være på den sikre siden :)

Det går jo som regel greit, men det må jo være en grunn til at man frarådes å drive kontaktsport i svangerskapet. Og å gå rundt å være engstlig er jo heller ikke så heldig.

Får denne eleven noe hjelp, høres jo ikke bra ut uansett, de andre elevene lider jo også under "terroren" hans.

Men den lille ligger jo ennå ganske langt ned og er godt polstret. Uansett ville jeg snakket med lederen din og evt fastlege slik at det blir tilrettelagt for deg, ikke bra å gå og spenne seg og å være nervøs forarbeidsdagen.

Hei! Jeg jobber også som lærer. Jeg hadde snakket med ledelsen. Regner med at de ikke har budsjett til å sette inn en assistent de timene du er alene?!? Går an å høre :). Bedre det enn at du ender opp med en sykemelding. Lykke til!

På jobben min legges det alltid til rette for at gravide ikke må være med de utagerende. Tror det er mindre fare i begynnelsen fordi livmoren ligger mer beskytta, men etterhvert tror jeg det kan være verre med slag...

Jobber som lærer. Dette skoleåret har jeg en elev som er veldig voldelig av seg. Han blir kjempesint og klarer ikke fortelle hva som er galt. Istedet tyr han til vold. Han slår og sparker, kaster stoler og ellers alt hva han kommer over. Merker at jeg anspenner meg myyyye på jobben for tiden. Føler jeg alltid må være på vakt. Han har enda ikke hatt antydning til å slå meg, men han har slått medelever rett framfor meg uten at jeg har klart å avverge det. Han har slått og sparket dama på SFO etter skoletid. Årsaken til at hun fikk spark og slag var at en medelev hadde sagt at det han bygde i sandkassa var teit, så for å beskytte hadde hun måtte holde eleven nede.

Jeg er alene i klasserommet som oftest, bortsett fra 4 timer i uka da en annen lærer har spes.ped. med en annen elev i klassen. + en dag i uka når samme elev har assistent. Så jeg bruker fryktelig mye energi på å holde denne sinnataggen under oppsikt til enhver tid og er selvsagt livredd for at når han først slår meg så kommer slaget til å komme i magen. Ville fosteret tatt skade av et slikt slag? Går og bekymrer meg for det hele dagen og føler at jeg ikke får gjort jobben min skikkelig pga det..

Dette høres ikke ut som noen behagelig jobbsituasjon for deg nå når du er gravid. Slag og spark i magen er verre jo lengre ut i svangerskapet du kommer, og å gå å bekymre seg er ikke noe godt.

Du har krav på tilrettelegging på arbeidsplassen. Om ikke dette er mulig, så kan du få svangerskapspenger. Snakk med sjefen din og legen din. De ønsker nok å hjelpe deg :)

Tusen takk for svar alle! :) Har tenkt litt gjennom saken iløpet av helga. Og kommer nok til å spørre legen om råd når jeg uansett skal dit nå på torsdag.

Det som er problemet er at vi er en såpass liten skole og budsjettet er såpass skakk kjørt at midlene ikke strekker til. Hvis vi i det hele tatt skal få inn en ekstra avhenger det av at jeg blir sykemeldt. OG på toppen av det hele så "kan" ikke jeg sykemelde meg enda for har ikke vært i jobben lenge nok. OG jeg føler at det kommer til å bli oppfattet som om at jeg tar den enkleste utvei for å komme meg unna problemet om jeg velger å sykemelde meg slik som ståa er nå.. Dilemma, for vil jo ikke gi et sånt inntrykk av meg selv heller..

Jeg og min kjære "lekesloss" litt i går, jeg slo han i magen og så slo han tilbake. Han ble SÅ redd stakkar!!

Men over til deg da totette :) I arbeidsmiljøloven har gravide krav på omplassering i bedriften dersom det er farer i den avdelingen (her klasse) du jobber i. Så vet du det.

Back
Topp